HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 T-line byggsats Jordan
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hinken
Member

55 Posts

Posted - 2005/09/04 :  21:03:11  Show Profile Send hinken a Private Message
Hej jag är sugen på att bygga Ted Jordans högtalare med bredbandaren Jordan JX 92 S.
Finns det någon här som har byggt den eller något liknande.
Jag har varit på HIFI Kit och provlyssnat, det låt väldigt avslappnat och fint tycker jag.
Företaget Luminator sälger en annan högtalare som heter Monk. Det ser ut som att det är samma element i dessa är det någon som vet.

steriotyp

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2005/09/04 :  22:10:45  Show Profile Send scorpion a Private Message
Det är JX92S, ja. Kika i pdf-filen på Luminators hemsida: http://www.luminator.se

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

hinken
Member

55 Posts

Posted - 2005/09/05 :  00:47:51  Show Profile Send hinken a Private Message
Tack. Jag har missat den PDFen. Det står att den har en "Single Partial Inductor Compensation" vad är det?
Ted Jordan skriver om ett filter som sträcker ut frekvensen neråt är det något liknande som "Single Partial Inductor Compensation" ?

steriotyp

Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2005/09/05 :  19:53:35  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Visst är Jx92'an mycket trevlig. Av Monkarna har jag bara hört dubbel monken (2st Jx92s i sluten låda), jag har oxå testat Jx92s i en ML-TL vilket oxå fungerar bra, ML-TL ger något djupare bas. Ted Jordans orginal TL'en är dock hittils min favorit.
Den kompensation du läst om är troligen en baffelsteppskompensation.

/Jesper
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2005/09/05 :  21:12:36  Show Profile Send scorpion a Private Message
Det skulle vara roligt om någon med djupa kunskaper kunde reda ut detta. Det är ingen baffelkorrektion untan snarare likt den effekt som man når genom att öka Qts i en dipol, dvs en förhöjning av bassvaret runt resonansfrekvensen. Jag är för dålig "elektriker" för att kunna förklara den här effekten.

Däremot är det väl troligt att Luminator har gjort samma grej och kanske också har ett riktigt namn på det eller bara kallar det något "fint".

Jag skulle lägga in hänvisningen till E J Jordans hemsida också: http://www.ejjordan.co.uk/systems/jx92_system.html

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2005/09/05 21:15:00
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2005/09/06 :  08:49:57  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Vad jag känner till har det gjorts två saker med monk2'an.
1. 1:a ordningens LP-filter (en spole i serie) med den ena Jx92'an för att ge baffelsteppskompenson.
2. Mostånd i serie med elemnten för att öka Qes och således justera Q för hela systemet. (Det senare tror jag dock bara är nåt Anders på Luminator har experimenterat med).
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/09/06 :  09:26:40  Show Profile Send linnar a Private Message
"2. Mostånd i serie med elemnten för att öka Qes och således justera Q för hela systemet. (Det senare tror jag dock bara är nåt Anders på Luminator har experimenterat med)."

Det är ett vanligt förfarande när man bygger dipoler.
Tekniken har varit känd länge för att höja Q-värdet.

Go to Top of Page

hinken
Member

55 Posts

Posted - 2005/09/06 :  10:10:21  Show Profile Send hinken a Private Message
Tack för svar och funderingar.
Jesper när du skrev "Ted Jordans orginal TL'en är dock hittils min favorit." menar du då den byggsats som finns hos HIFI-Kit. Och det är väll samma som finns på Jordans hemsida. Den som är platt och bred med porten ner mot foten.?

När man läser om Monk så står det att den är på 8 Ohm, men elementet är väll 4 Ohm??
Kan någon förklara detta. Jag har själv en ganska svag förstärkare ( H/K twin powered 430. 2x30 watt i 8 Ohm. en grönt skimrande juvel från 70 talet.)och lite kunskap så 8 Ohm borde vara bättre för mig. eller

steriotyp

Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2005/09/06 :  13:06:51  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Jo jag menar den som finns på jordans hemsida och den som finns som kit på Hifikit.
Elementet har runt 5 ohm i impedans men i en TL är impedansen relativt snäll (läs mest resistiv) genom basområdet vilket gör högtalaren till en relativt enkel last. Dina 2x30W kommer sannologt duga bra. Mycket mer effekt har du igentligen inte behov av. Jx92TL är i min mening en fantastisk högtalare, men det är ingen partyhögtalare. Det är trots allt bara ett 5" element med +-4.5mm linjär slaglängd.

/Jesper
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2005/09/06 :  20:13:30  Show Profile Send scorpion a Private Message
Det jag frågar mig: Om man bara ville höja Q-värdet varför då dra in en spole i sammanhanget ? Det finns andra exempel på att höjt Q-värdet ökar/utökar bassvaret. Det måste finnas någon poäng i fassvaret också ?

Om man kalylerar reaktansen på Jordans värden blir den ca 0,5 ohm + 4 ohm enligt schema = 4.5 ohm exakt lika med elementimpedansen mellan avstämningshöjderna. ??

Det verkar som om inte många förstår denna problematik. det finns en tysk diskussion i samma ämne som spårat ur från början efter som man där talar om "sperrkreis", vilket det ju inte alls är fråga om.

Jordan länken igen: http://www.ejjordan.co.uk/systems/jx92_system.html

/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2005/09/06 20:22:05
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2005/09/06 :  20:47:49  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Jag antar att det är kopplingen längst ner på sidan som du undrar över. Den är rätt och slätt en baffelsteppskompencation och syftar inte på att ändra Q-värdet. Spolen och moståndet är kopplade parallellt och hela paketet är sedan kopplat i serie med högtalaren. Vid låga frekvenser ses bara inre resistansen i spolen och mycket liten dämpning fås. Vi högre frekvenser är impedansen i spolen hög och högtalaren är i serie med moståndet och du får en dämpning. Mängden dämpning och vilken frekvens det sätter in bestäms av spolen och moståndet. Inget krångligare än så.
Visst har spolens resistans en liten inverkan på q-värdet vid låga frenser men det är inte syftet.

Efter kompencering är systemets frekvenssvar mer linjärt vilket samtidigt ger en linjärare fasgång.

/Jesper
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2005/09/07 :  17:04:49  Show Profile Send scorpion a Private Message
Jesper,

Du har rätt. Jag skickade ett mail till Jordan och svaret är helt klart. Komponenterna sitter parallellt. Det innebär att bassvaret framhävs enbart därför att högre frekvenser undertrycks. Det finns egentligen ingen ökning av Q-värdet.
/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000