HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Kopieringsskyddad "Björk - Greatest Hits"..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/09/04 :  11:04:24  Show Profile Send luften a Private Message
Igår inhandlade jag ett par nya skivor, bland annat "Björk - Greatest Hits". Jag såg förstås att den var kopieringsskyddad, men texten på baksidan anger ju att den fungerar i datorer med windows.

För tillfället är detta kravet, eftersom jag befinner mej utomlands, med laptopen som enda cd-spelare.

Sätter i skivan, och förväntar mej att få höra lite välljud, men vad händer? Jo, den kräver förstås att man spelar med deras egen medföljande musikspelare. Ok, testar detta, och det låter rent ut sagt för j*!#igt.

Orsak? Jo, den version man kan spela på pc har en samplingsrate på 22khz.. detta är det värsta ja nånsin sett

Screenshot på spelaren, där samplingsrate syns:


Skivan är således helt oanvändbar i pc...

//air

Unkan
Member

119 Posts

Posted - 2005/09/04 :  11:18:59  Show Profile  Visit Unkan's Homepage Send Unkan a Private Message
Kolla i enhetshanteraren om det installerats några nya "drivrutiner" - eller vad man nu ska kalla dem. Den kan heta "SbcpHid", inaktivera denna så kanske det går bättre sedan. Antagligen så har skivan även inbyggda "fel" som gör att den inte kan spelas i vanlig spelare. Det kan dock gå att kopiera skivan med t.ex. exact audiocopy. En br idé är att alltid hålla in "shift" när man stoppar i en skyddad skiva. Det finns en del skydd som då helt enkelt inte laddas och skivan är precis som vanligt...

//Mvh. Daniel
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/09/04 :  11:33:00  Show Profile Send luften a Private Message
Unkan: Tack för tipsena, men jag har redan prövat allt jag kunnat komma på. Har även försökt läsa in skivan med EAC, CDEX, CloneCD samt Audiograbber. Av dessa var Audiograbber den enda som kunde läsa in den korrekta TOC listan, men det gick inte att läsa in låtarna, utan gav endast ASPI error.

Nåja, nu har jag iaf skickat iväg ett hatmejl åt skivbolaget.

//air
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/09/04 :  13:17:03  Show Profile Send f95toli a Private Message
Prova också Freerip, det har hittils alltid fungerar för mig.
Jag får rippa rätt många skivor eftersom min vanliga CD spelare inte gillar kopieringsskydd (däremot tar den brända skivor).
Go to Top of Page

Unkan
Member

119 Posts

Posted - 2005/09/04 :  14:35:25  Show Profile  Visit Unkan's Homepage Send Unkan a Private Message
Synd.
En snabb sökning på direct connect ger ett antal träffar med nämnda skiva. Om kopieringsskydden skall vara industrins "vapen" i kampen mot kopieringen så är nog siktet mer än bara litet skevt...

//Mvh. Daniel
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/09/04 :  14:45:56  Show Profile Send luften a Private Message
f95toli: Tack för tipset. Testade nyss, och det hittar låtarna som datafiler på 10sekunder st. Går inte att välja nån låt, och således inte att starta inläsningen.

//air
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/09/07 :  12:02:15  Show Profile Send luften a Private Message
Tyvärr har jag ännu inte hört nån från skivbolaget, men igår testade jag skivan i en mac. Det står tydligt på fodralet att den inte är användbar i mac, men.. där fungerar den prima. Den går även att läsa in utan problem...

//air
Go to Top of Page

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2005/09/07 :  12:50:27  Show Profile Send nelsson a Private Message
quote:
Tyvärr har jag ännu inte hört nån från skivbolaget, men igår testade jag skivan i en mac. Det står tydligt på fodralet att den inte är användbar i mac, men.. där fungerar den prima. Den går även att läsa in utan problem...



De menar således att det är kopieringskyddet som inte är kompatibelt med macen

Min mac har nästan alltid lyckats läsa in kopieringsskyddade skivor direkt i iTunes, i sällsynta fall händer det att första låten blir korrupt.

/johannes

Hifi, kaffe & arkitektur
nelssons stereo
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/09/10 :  20:58:13  Show Profile Send gcs a Private Message
Lägg över skivan på HD´n och bränn den där ifrån. Jag har förstått att skivbolagen lägger in en Toc-kod som säger att skivan innehåller mer speltid än vad som finns plats på en CD eller en CDR och för att komma runt det så får man alltså lägga skivan på hårddisken. Jag har själv råkat ut för det vid några tillfällen än så länge men det kommer säkert att bli vanligare i framtiden. Det här är nog det smartaste sättet för skivbolagen att förhindra piratkopiering men det innebär också att vi stackars konsumenter inte kan göra en backup.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/09/14 :  11:22:06  Show Profile Send ILLY a Private Message
Tur att man redan har alla låtarna från din screenshot på album som är äldre än kopieringsskydd på cd då... Är det One Little Indian/Björk Overseas eller Polydor som fått ditt hatmejl?

Militant cyklist.
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/09/14 :  11:25:18  Show Profile Send luften a Private Message
qcs: Tyvärr, den går inte att läsa in överhuvudtaget (åtminstone inte med laptoppens cd-rw). Sen håller Finland på att kriminalisera kopiering för eget bruk oxo.

ILLY: Det var "One Little Indian" som fick mejlet, dom har dock inte behagat att svara.

//air
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/09/14 :  12:10:10  Show Profile Send ILLY a Private Message
One little indian är väl Björks egen etikett som endast ger ut hennes skivor, tror jag.

Blir mer och mer irriterad ju mer jag tänker på det där kopieringsskyddet. Känns ju rentav lite korkat att ge ut en "Greatest" platta med kopieringsskydd, när låtarna redan finns på marknaden utan kopieringsskydd, sedan länge.

Innehåller skivan något tidigare outgivet material eller remixar? Är låtarna remastrade sedan de tidigare album- eller singelversionerna?

Militant cyklist.
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/09/14 :  12:54:08  Show Profile Send luften a Private Message
ILLY: Mja, one little indian ger nog ut ett antal artister, men verkar ge ett intryck av att vara ett litet bolag. Dock vet man aldrig, dom verkar ju ha Universal som står bakom dom..
One Little Indian: -> http://www.indian.co.uk/

Jag var riktigt nöjd när ja köpte plattan, tänkte att det här var ett bättre sätt att försöka rå på piratkopieringen, dvs, genom att ge ut en skiva med ett fint digipack fodral osv. Sen när ja märkte kopieringsskyddet så...

Tror inte det finns nåt nytt / remixat material på skivan, fast ja känner ju inte till alla björks tidigare album.
Länk till skivan: -> http://www.onelittleshop.com/product_info.php?products_id=38

//air
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/09/14 :  14:30:50  Show Profile Send denada a Private Message
hmmmmmm surt när de ska lägga in en massa kopieringsskydd...

Jag har hittils inte blivit drabbad av dem när jag spelar i datorn på grund av att jag kör Linux som os på maskinerna. Men en vacker dag får man nog bita i gräset även där.. för att sedan få försöka kriga till sig skivor som funkar i alla spelare...

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2005/09/15 :  21:34:27  Show Profile Send molsson a Private Message
Exact audio copy borde fixa biffen.

No hay banda!!
Go to Top of Page

dude
Member

103 Posts

Posted - 2005/09/16 :  15:57:40  Show Profile Send dude a Private Message
kopieringsskydd drabbar ju bara folk som ärligt köper skivorna, hur tänker idioterna igentligen?

skicka tillbaka skivan och kräv skivbolaget på kostnaden! be om en CD-skiva istället.


pillnius??
Jobbar som rumsakustiker
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/09/16 :  16:32:04  Show Profile Send luften a Private Message
molsson: Som det står i mitt första inlägg, så går den inte att läsa in med EAC. Detta har dock troligtvis att göra med cd-rwn på min laptop, ska testa på min stationära maskin när ja kommer tebax till finland.

dude: Jo, det stämmer, jag förstår inte hur dom tänker.

Har skickat 2 st mejl nu, men inget svar. Kanske det skulle löna sej att skicka direkt till Universal, ifall det är dom som är huvudbolaget?

//air
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/09/16 :  21:50:02  Show Profile Send tommypeters a Private Message
AnyDVD är väl kanske det program som har störst chans att neutralisera skyddet. Men jag skulle lämna tillbaka skivan istället, det är ingen CD.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000