HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Smala horn
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/09/04 :  10:58:20  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Då mina gamla voight-horn inte funkar så bra i det som ska bli mitt nya rum så hade jag tänkt bygga ett par vägghängda horn. Ett av dem ska sitta där man slår upp en dörr så de får max vara ca 20cm breda. I övrigt kan de vara ganska skrymmande, typ en meter djupa och takhöjd höga.


Hade änkt mig framladdat och elementstorleken kan ju inte bli allt för stor. Ska lägga upp en skiss på hur jag hade tänkt mig ungefär. Det jag undrar mest är om det kommer funka någorlunda med ett så högt och smalt horn? eventuellt kan hornöppningen bli lite bredare än 20cm.

Euroline - T-Amp - DIY

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/09/04 :  22:56:17  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Hmm, eftersom ingen verkar ha någon erfarenhet av att det verkar innebära problem med en så smal låda så återstår väl bara att testa!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/09/04 :  23:08:59  Show Profile Send ohmega a Private Message
Tycker jag du gör rätt i..förresten..hmm..har du nån tanke eller teori om varför "voitarna" inte funkar så bra?...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/09/05 :  07:48:28  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message


Hmm, nej det har jag faktiskt inte. Tror det beror på att rummet är för litet för dem, rummet är på ca 10m2. Det är jättekonstigt för de spelar mest bas utanför rummet. Har ijuförsig en del grejjer som kan tänkas käka bas i rummet också, det kanske kan vara det som spökar. Som tur är så funkar de utmärkt nere i vårt vardagsrum så de kommer att få stå där.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/09/05 :  08:26:25  Show Profile Send linnar a Private Message

Du har säkert någon stående våg som kortsluter
basen på pipan i ditt rum. För övrigt ett vanligt
fenomen i små rum. Trycker du ner ett öra i något hörn
tror jag du får fullgod bas. Kan dock bli lite obekvämt
i längden....



Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/09/05 :  18:20:15  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Linnar - Haha, jo det var rätt bra bas i ett av hörnen, men det är ju som sagt inte där man befinner sig när man lyssnar, ganska off-axis! :D
Testade lite med olika placering också men det blev inte särskilt mycket bättre, placeringen är ganska låst tyvär.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7784 Posts

Posted - 2005/09/05 :  23:58:51  Show Profile Send Fuling a Private Message
Har funderingar åt ingefär samma håll; en bred men platt hornsub inklämd bakom stereobänken.
Kvoten för ful och skrymmande hifiutrustning börjar bli fylld i mitt vardagsrum (enligt sambon), men det som inte syns borde ej heller orsaka infekterade debatter...
Låt oss anta att bänken är 150cm bred och 50cm högsamt står ca. 25cm från väggen. Där har vi genast måtten på vad som kan gömmas bakom bänken utan att synas särskilt mycket.
Målar man den sen så att den smälter in med tapeten så borde det bli väldigt diskret?!?

Hade tänkt mig någon design liknande en W-låda som PA-gubbarna kör med fast med öppningarna på kortsidorna, på så vis kopplar hornet både till golvet och bakväggen.

För något år sen hade jag våta fantasier om ett flervägssystem med frontladdade horn där bashornen börjar uppe vid taken och går ner längs väggen för att sen mynna ut mot lyssningsposition.
Vid den tidpunkten bodde jag dock ensam...

Nu låter jag kanske lite kvinnofientlig och det är inte min avsikt.
Jag har full förståelse för att folk som inte är intresserade av hifi har invändningar mot fula hemmabyggen som tar upp halva vardagsrummet, jag hade själv haft åsikter om situationen varit omvänd (Vardagsrummet fullt av stora saker som jag inte ser någon glädje i)

Nu blev det lite OT-babbel här på nattkröken, men många håller nog med mig om att det där med extremt stora högtalare som dessutom ser märkliga ut inte är så självklart när man är flera som delar på utrymmena.
Jag längtar till den dag jag bor i ett stort hus där jag kan lägga beslag på ett (eller flera...) rejält rum och inreda enbart för hifi. Den dagen ska det byggas HORN!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/09/06 :  07:48:13  Show Profile Send linnar a Private Message
Jag har så smått börjat projektera på en hornbas som skall
kunna gå ner till mellan 15 och 25hz, beroende på vilken storlek
man väljer.
Fick idén när jag läst alla inlägg om små horn som kan gå ner till
30 eller ännu värre 20hz.
Jag räknade på hur ett horn ser ut som kan gå ner till 20hz. Jag
fick volymen 5 till 17 kubikmeter beroende på element.

Efter att suttit och skissat ett tag kom jag på en idé där en låda
på 5 kubik inte syns i rummet......
Rummet måste naturligtvis ha mått så det räcker och blir över.
WAF-värdet hamnar väl på 110%.

Återkommer när jag är klar....kan dröja ett tag!

EDIT:
Ladda upp med MDF/spånskivor för det lär gå åt en del.
Planera också in en minskning av golvytan med 2-3kvm.


Edited by - linnar on 2005/09/06 07:50:39
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/09/06 :  16:46:58  Show Profile Send ohmega a Private Message
Linnar: Hmmmm....Ska du bygga hornet så det tar upp en vägg då eller?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/09/06 16:47:32
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/09/08 :  14:54:35  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Mja, det är ju lite det som är tanken, atrt de inte ska ta så mycket plats liksom, trots att de är stora. Bakom en dörr har man ju ändå inget! Volymen blir väl:0,2*1*2 dvs 400liter.

Vet dock inte hur jag ska göra med högtalarelement, hur de ska sitta liksom för att jag ska få en bra kammare framför elementet? Samtidigt vill man ju inte ha hur litet element som helst!
Tanken är att det ska sitta ett eller flera element i hornöppningen också.
Vet inte vad som är bäst, köra framladdat eller bakladdat i basen?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/09/08 :  15:25:52  Show Profile Send linnar a Private Message
ohmega:
"Ska du bygga hornet så det tar upp en vägg då eller?"

Jo, just så.
Hade tänkt rita ett horn som är 3,0x2,4x1,6m= 11,52m3.
Om man har ett rum som är minst 3m brett skall högtalaren
byggas mot den väggen. Den bygger 1,6m ut så att rummet minskar
med 1,6m på längden. Golvytan lådan tar upp blir 4,8m2.
Har man ett rum på 50m2 blir återstoden 45,2m2.

Högtalaren kommer att gå ner till ca 17-18hz -3db med omk 105db
vid 20hz 1watt in....

Kommer också att rita några mindre varianter med samma mått utom
djupet.

Man kan passa på att bygga medans WAF'en inte är hemma.
Hon kanske inte märker någon skillnad.....

Kommer dock inte att bygga dessa själv!


Edited by - linnar on 2005/09/08 15:28:14
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/09/08 :  17:58:00  Show Profile Send ohmega a Private Message
galningar..horn i volymklass flera 100 liter å upp i ett 10.tal kubikmeter..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7784 Posts

Posted - 2005/09/08 :  18:34:13  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag har utvecklat min "Horn bakom tv-ide" till en "Horn under tv-ide", dvs en hembyggd tv-bänk som råkar innehålla ett bashorn.
Har skissat lite och kommit fram till flera lovande varianter

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/09/08 :  20:42:28  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Just nu håller jag faktiskt på att fundera lite på ett tak-hängt horn för centerkanalen på rummet också!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/09/08 :  20:49:36  Show Profile Send linnar a Private Message
Fuling:
Min 400liters TL var byggd som en stereobänk.
Användes från 1975 till 2003 utan problem.
Besökare undrade ibland var baslådan står....

I denna tråd flödar fantasin, kul!

Kaphorn har jag hört talas om men Takhorn är nått nytt...


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000