HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Skivtips! "Lucinda Williams"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/09/03 :  10:25:54  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Jag bara måste dela med mig av en titel som är mig oumbärlig. Senast jag skulle lyssna på skivan fanns den inte i min samling, den var borta, jag fick panik. Letade över allt och fann den till slut. Gillar man avskalad, rå men varm långsam country så är det här ett givet val. Lyssna på Lucinda Williams grymma kompositioner i "Essence".

Retro låter fint.

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/09/03 :  10:47:57  Show Profile Send edison a Private Message
Ja, mkt fin platta.
Hörde den först hos Svejk, tyckte den va bra men kände ändå på nåt vänster det skulle inte va nåt jag skulle köpa.
Sen hörde jag den igen vid senare tillfälle...upptäckte då att den ju ÄR suverän...fattar inte varför det inte gick fram först(?)
Finns nu i samlingen, tack Svejken!

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/09/03 :  12:32:17  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Ja visst är den. Kom just på att ytterligare en cool tjej är Gillian Welch med fantatisk musik.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/09/03 :  16:03:27  Show Profile Send matte76 a Private Message
Essence är nästan lika bra som Lucindas bästa platta, "Car wheels on a gravel road". Men bara nästan!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/09/03 :  19:42:11  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Ja Matte den är grym den med!

Retro låter fint.
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2005/09/03 :  21:51:41  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Lägger också klart min röst för "Car wheels on a gravel road" Måste nog definitivt lyssna på "Essence" oxå... Tack för tipset!

Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2005/09/05 :  11:04:49  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Tack för tipset jeppe72!

Synd att jag just hann beställa … såg att de hade hennes plattor för bara 79 kr per styck på cdon.com! (Men det kommer flera tillfällen …)

Att hon är bra, Lucinda Williams, är helt klart. En av bästa inom den genre som hon sjunger.
Jag brukar nästan alltid vänta ut när skivorna sjunker i pris innan jag beställer dem. Med vissa undantag nån gång då och då. Har man tur så hittar man ibland skivor under halva priset och för boxar är det jätteskönt …
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2005/09/05 :  13:03:45  Show Profile Send John a Private Message
Och även jag gillas Lussan skarpt! Såg henne på Cirkus för ett par år sedan, helt kalasbra!
Tycker också att hennes senaste studioskiva "World Without Tears" är riktigt bra, även om den inte är lika bra som helhet som de två föregående. Det har dessutom kommit en dubbel-cd med en helt ok live-upptagning som går att hitta billigt! Rekommenderas för inbitna!
/en john

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/09/05 :  20:30:05  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Tack för tipset John. Den där liveplattan låter intressant.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2005/09/08 :  08:07:15  Show Profile Send SW a Private Message
Hon har varit en av mina favoriter sedan slutet av 80-talet när jag kom över hennes skiva "Lucinda Williams".

Kommer att kunna se henne om ett par veckor i Austin, Texas på ACL festival
http://www.austincitylimits.com/festival/default.asp.
Har också möjligheten att se henne veckan efter i Nashville.
Jag kommer att vara i Austin och Nashville i ett par veckor på en "musikresa".

S
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2005/09/08 :  10:03:43  Show Profile Send John a Private Message
Jaha. Nu blev man ju avundsjuk också. Å hur kul är det? Hon är ju en klippa live, det är hon. Men, SW, är inte de tidigare skivorna (hur många finns?), alltså de före "Car Wheels..." lite anorlunda? Mera trad-country?
undrar
/en john

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2005/09/08 :  11:52:04  Show Profile Send SW a Private Message
John, skivan "Lucinda Williams" från 1988 är samma stil som "Car wheels...". Jag är förvånad hur lika hon låter på de två skivorna trots 10 år emellan.
Jag skall se henne på ACL-festivalen den 23/9 i Austin och kanske på Rymans i Nashville ca en vecka senare. Den senare kanske kolliderar med något annat i Nashville.

Få se om jag lyckas få biljetter till. http://www.opry.com/OpryNews/PressRelease.aspx?id=1329

Inte illa om man får se dessa artister samma kväll på nya Grand Ole Opry.
Alan Jackson, Keith Urban, Alison Krauss, Terri Clark, LeAnn Rimes, Craig Morgan, Marty Stuart, Julie Roberts, and Billy Currington.

Har biljetter till Loretta Lynn på en hennes ranch utanför Nashville.

Stefan

S
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/09/15 :  10:18:46  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Holy shit, jag lyssnade just på Itunes musicstore, på "Live@the Fillmore". Dra mig baklänges med högafflar, vilken skiva det verkar vara. Jag fick gåshud när Lucinda sjöng "Joy" och jublade högt framför datorn när hon sjöng "righteously". OJOJOJO!!! SKA HA!!! Vilket ös!!!!

Jag vågar inte lyssna på fler spår...

Retro låter fint.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/09/15 :  10:50:19  Show Profile Send matte76 a Private Message
Fick bra betyg av internets bästa musiksida, dvs Allmusic.com LÄNK

Får man lyssna närmare på! Saknas dock några låtar från "Car wheels on a gravel road", vilket är lite negativt tyvärr.

Länk
/Z

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/09/15 10:51:44
Go to Top of Page

hkan
Member

130 Posts

Posted - 2005/09/15 :  12:00:41  Show Profile Send hkan a Private Message
Det finns också en liveDVD som är mycket bra med ett tight band som kompar henne där hon drar det mesta från Carwheelsskivan och lite
till. Spring iväg och köp.:-)
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2005/09/15 :  17:08:57  Show Profile Send John a Private Message
Det var Fillmore-skivan (dubbel!) som jag hade i åtanke. Den är kalasbra! Och en rätt bra inspelning, enligt mina ringa krav i alla fall. Bandet är ju en fröjd också! Basisten är den släpigaste och coolaste kille jag sett basa, tror jag!

Finns den alltså på dvd också? Hm...

/en john som undrar om det inte är nåt nytt på g?

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

grushog
Starting Member

39 Posts

Posted - 2005/09/15 :  18:23:47  Show Profile Send grushog a Private Message
DVDn är en austin city limits-utgåva och inspelad 1998. Inte samma konsert alltså.

Jag håller med om att även dom tidigare skivorna är mycket bra. Kanske inte så jämna som hennes senare skivor men det finns ett antal riktigt underbara låtar där.
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2005/09/16 :  11:51:35  Show Profile Send SW a Private Message
Ja om en vecka får man se henne live i Austin, TX. Hoppas bara att det inte blir lika varmt som förra året på ACL-festvalen. Då var det närmare 40 grader i skuggan och på festivalområdet fanns nästan ingen skugga. Däremot massor av bra musik och ca 75000 besökare varje dag i tre dagar.

S
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/09/16 :  17:16:54  Show Profile Send svejk a Private Message
För rikliga Lucinda diggare dit jag räknar mig själv finns spår på diverse hyllningsplattor tex Timeless med Hank Williams låtar. Där gör hon Cold cold heart en tolkning som lämnar Nora Jones i diket! Det finns mycket mer bra på den Cach Knopfler Emmylou Harris m.m


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2005/09/16 :  18:52:02  Show Profile Send John a Private Message
Svejk: Det där var ett bra tips!

SW: Om jag säger - Far åt h--vete till dig, förstår du då hur avundsjuk man blir?

/en john som kan tipsa om två bra Lussan-covers: 1) "Sweet Old World", Emmylou Harris, skivan Wrecking Ball och 2) "Change the Locks, Tom Petty, skivan She's the One

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2005/09/16 :  22:25:53  Show Profile Send Mattias a Private Message

Låter ju spännande detta...
Jag har ju lyssnat på tösen hos Svejk, men tappat minnet.
Får kolla upp henne igen

/Mattias
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/09/20 :  22:04:39  Show Profile Send svejk a Private Message
Hittade ytterligare en Lucinda i hyllan. Avalon blues a tribute Missisippi John Hurt. Lussan Gillian Welch Ben Harper Beck mfl tolkar gammal deltablues rackarns så bra på en platta som låter braaa. Rekomenderas. Typisk "hitta i reahylla 49spänn skiva"


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/09/22 :  18:06:52  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Nu har jag beställt "Live @ the Fillmore"Det blir en del av min frus 30-årspressent!

Retro låter fint.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000