Author |
Topic |
Peter J
f.d. Raceman
205 Posts |
Posted - 2005/09/03 : 02:05:52
|
Fältarbetssoldat (snarlikt som pionjär) på I13 i Falun 94/95 tror jag att det var. Ryckte in efter att Flinken hade härjat vilket var mindre kul. Hon som överlevde (Marika Olsson) gick jag i samma klass med i 4-5år.
Sprängtjänsten samt att bygga vägar var grymt kul. |
|
|
HEGE
Member
753 Posts |
Posted - 2005/09/03 : 02:38:36
|
Jag låg inne på det numera nerlagda AMF 4 (tidigare KA4) som amfibeskyttesoldat i 10 månader. Jag var AK5 Bertil skytt vilket innebar att jag hade en AK5:a utrustad med rödpunktsikte, bildförstärkare och diverse mörkermedel. Det var en rätt tråkig tjänst enligt mig som aldrig var någon stridis. Det roligaste jag kan komma på var när vi utbildades till fältarbetare och som en del i utbildningen fick spränga massa saker i en vecka. |
"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder." Ritchie Blackmore
|
|
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2005/09/03 : 10:24:38
|
Får max göra 10veckor militärtjänst(d.v.s. slipper) på grund av psykosomatiska problem |
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2005/09/03 : 11:08:00
|
Flottist , låg i Karlskrona , Muskö o Göteborg. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Jon MW
Member
223 Posts |
Posted - 2005/09/03 : 11:11:49
|
Repgruppchef (fordornsmek) på S1 Enköping. Det vi gjorde mest va att sova, passade mig ganska bra.
Roligaste minnet var de nätter som vi lyckades få befälet att byta tält mitt i natten för att vi eldade för varmt. Och det var ganska ofta. Annars var det ganska kul att bränna runt i en 24m lastbil med släp. Specielt när vårat befäl ville låna den och vi kom fram till att det bara var jag och den andra repgruppchefen på hela kompaniet som fick köra den! |
Min lilla stereo http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36077
KTH-Racing, Sveriges största racingstall http://www.kthracing.se
|
|
|
knoxville
Member
484 Posts |
Posted - 2005/09/03 : 11:28:49
|
Flygplatsbrandman på Bromma flygplats. Roligaste året i mitt liv. Rökdyka, köra brandbil, släcka stora bränder (övningar...), softa, träna...bara massa skoj hela tiden verkligen.
/Erik |
TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
|
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2005/09/03 : 11:56:25
|
Sjukvårdsgruppbefäl i flottan
Grundutbildning på KA4. Följt av tjänstgöring som sjukvårdare på statsisbrytaren ATLE.
Roligast: Jaga ubåtar i områden runt göteborg (Det var ubåtsfeber då)) och då titta i mörkerkikare på vad alla midsommarfirare gjorde i klippskrevorna under natten
En bild eller två på ett "periskop" blev det väl i plutonen
Bäst: Att få ut biljetter till Taiwan för nästan 80 papp
Efter 12 månader var det dags att bli civil igen
Ps, bästa lumparpolaren är nu min svåger
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2005/09/03 : 12:41:52
|
quote: En bild eller två på ett "periskop" blev det väl i plutonen
LoL
På båtarna finns det ett ganska avancerat video system för övervakning. Så när vi var uta o körde o passerade badstränderna så fick man ju se ett o annat. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Ibbe
Member
117 Posts |
Posted - 2005/09/03 : 12:46:32
|
Körde pbv 401 på i2 i kristinehamn runt år-95 hadde 25 fältveckor 10 månader...då vi körde på många större övningar runt skövde & stockholm, och ingen värme i skiten under vinten vi hadde lavet med robot system på taket,och va riktigt framgånsrika mot större stridvagnsplutoner
http://hem.passagen.se/pgroen/pbv401.htm?k |
Harman kardon så har man,,,(Denver prospect) |
|
|
classe
Member
1625 Posts |
Posted - 2005/09/03 : 15:40:31
|
i14 kulsprute skytt lätt teränggående attack cyckel det är högskola där nuså kan dat gå sedan 89-90 |
18 ska de va.
|
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7960 Posts |
Posted - 2005/09/03 : 15:47:59
|
Gjorde aldrig lumpen, men på mönstringen sökte jag till arméns tekniska centrum i Östersund efter att ha blivit tipsad av en lärarvikare som menade att man lärde sig mycket nyttigt där. Klarade de tekniska proven bra men mönstringspsykologen hade invändningar mot att jag vid något tillfälle nyttjat illegala berusningsmedel... Fast lika bra var väl det kanske, jag har aldrig fixat ärtsoppa.
Är det för sent att bli yrkesmilitär och hamna som förrådsansvarig över nåt lager med gamla rörapparater? |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
planetaryice
600.000-klubben
477 Posts |
Posted - 2005/09/03 : 16:03:14
|
Ärtsoppan blev ett gudomligt gott mål efter ett tag i lumpen:) Däremot så är det inte långt ifrån att man mår dåligt vid bara blotta tanken av all frystorkad mat man ätit. Men det är ju energirikt och lätt lagat i alla fall. Inget jag skulle bjuda flickorna på dock. |
Mitt stativbygge |
|
|
krellmaster
Member
886 Posts |
Posted - 2005/09/03 : 22:34:52
|
Gjorde vapenfri tjänst vid Televerket i Stockholmstrakten som telefonuppsättare, Gamla Stan och Åkersberga, och reparatör i Sumpan och Solna. Var förlagd i Bagartorp, tror jag det hette, i Solna. I Gamla Stan fick man köra paketmoppe annars var det Televerksbrandgul Ford Transit som gällde. Det var ett kul år... |
nyfiken skeptiker |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2005/09/03 : 22:56:35
|
quote: Roligast:
Glömde lustgasen på MASet
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
Edited by - mace on 2005/09/03 22:57:34 |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/09/04 : 02:03:43
|
Johan och Mace...
Några 0BH har man ju sett,,, och mer därtill ;) |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2005/09/04 : 13:15:39
|
Gjorde min tjänst i flygvapnet. Hörde till F16 Uppsala men var utplacerad på ett par olika ställen för radarspaning. Gröntjänsten var väl sådär kul. Minnesvärt var Napalmtunneln, tårgaskammaren, magsjukan i fält och kompisen som under en småkall vinternatt, vid ett vägskäl i trakten kring Tierp fick lätt spel: Istället för att iskallt invänta B-styrkan som tog sig över vägen (och sedan överraska dem) så tog han sig upp på benen, sprang nerför slänten, kastade sig framåt och gjorde några "Bruce Willis-rullningar" medan han tömde magasinet skrikandes "Yipee-kay-yeii motherf---kers". Han såg ut som en Kapten Haddock som skulle skrämma infödingar på flykten... |
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2005/09/04 : 14:39:00
|
quote: Det roligaste var när man gick ut och festade på onsdagar...
Hehehehe.... kommer ihåg vad vi kallade de lokala kvinnorna..."pansar-luder"... |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
|
|
guldfisk
Semesterfirare
899 Posts |
Posted - 2005/09/04 : 17:32:40
|
Eh, det verkar som en del här fick kroniska problem med sin kvinnosyn under lumpen. Lägg ner...
(Det råder nog inga tvivel om vilket kön som var subjekt och vilket som var objekt i detta fall. Måste varit rena godisbutiken för tjejerna, hela tiden nya killar att slita och slänga!) |
...perspektiv... . |
|
|
govinda
Med nytt namn
2290 Posts |
Posted - 2005/09/04 : 18:01:05
|
Hej Johan
Jag gjorde lumpen på K3 i Skövde 1981 som fältjägare så jag känner igen mig i din historia med baskerprov, Jobbigt tufft och hårt. Ibland när man kom in i matsalen efter en övning trodde man att man var i himmelriket. Pansarbritta tog en och en annan oskuld på den tiden dock inte min
Mvh Anders
|
|
|
planetaryice
600.000-klubben
477 Posts |
Posted - 2005/09/04 : 18:22:24
|
Då har du säkert också hört talas om jägarmageMan äter sådana mängder och kroppen lägger på sig allt den kan få. Har man någon gång innan lumpen varit fit och haft en snygg kropp så är ju den borta efter lumpen.:) |
Mitt stativbygge |
|
|
govinda
Med nytt namn
2290 Posts |
Posted - 2005/09/04 : 20:43:44
|
Då vägde jag 68kg längd 1.80 nu väger jag 93.5 längd 1.77
Mvh Anders |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2005/09/05 : 00:51:37
|
Vapenmekanikergruppchef på P4 i Skövde 1972. Stridsvagn S var det vapen som jag utbildades på efter att ha fått grundutbildning på diverse "småbössor". Blev degraderad efter första repmötet och omplacerad som menig skyttesoldat i infanteriet. Fick sparken från det militära efter andra repmötet och fick välja mellan civilförsvaret och hemvärnet. hur det gick till tar vi en annan gång, men jag lyckades iallafall med vad jag hade satsat på - att slippa leka krig och dessutom knappt få betalt under tiden. På den tiden var dagsersättningen 8 kr/dag till meniga och jag fick 14 kr som furir. En månad ute i fält med den lönen gjorde att semester, hifiköp eller annat fick läggas på is ett bra tag framöver.
Jag valde iallafall civilförsvaret då jag fick höra att dom inte hade övningar så ofta. Detta var 1979 och jag slapp att åka ut och leka efter detta. |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
|
|
MullBenkt
Member
1276 Posts |
Posted - 2005/09/05 : 01:12:17
|
Jag mönstrade i Ö-sund sommaren 2001 och fick göra alla test vilket jag gladeligen gjorde. Fick en 9a på jägartestet och gick glad i hågen ut i väntrummet där jag blev inkallad till sjuksyster. Där fick jag reda på att jag, av medicinska skäl, inte behövde göra värnplikt.
Snacka om att göra någon besviken. Jag hade sett fram emot att göra lumpen |
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2005/09/05 : 01:15:07
|
Vår ersättning räckte inte ens till cigg....... var di di da dit ... numera Kapten i reserven ...... bara för att man jobbar med sjukvård !!! //W |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
|
|
Topic |
|