HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Vad gjorde/gör du lumpen som?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Peter J
f.d. Raceman

205 Posts

Posted - 2005/09/03 :  02:05:52  Show Profile Send Peter J a Private Message
Fältarbetssoldat (snarlikt som pionjär) på I13 i Falun 94/95 tror jag att det var. Ryckte in efter att Flinken hade härjat vilket var mindre kul. Hon som överlevde (Marika Olsson) gick jag i samma klass med i 4-5år.

Sprängtjänsten samt att bygga vägar var grymt kul.
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2005/09/03 :  02:38:36  Show Profile Send HEGE a Private Message
Jag låg inne på det numera nerlagda AMF 4 (tidigare KA4) som amfibeskyttesoldat i 10 månader. Jag var AK5 Bertil skytt vilket innebar att jag hade en AK5:a utrustad med rödpunktsikte, bildförstärkare och diverse mörkermedel. Det var en rätt tråkig tjänst enligt mig som aldrig var någon stridis. Det roligaste jag kan komma på var när vi utbildades till fältarbetare och som en del i utbildningen fick spränga massa saker i en vecka.

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/09/03 :  10:24:38  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Får max göra 10veckor militärtjänst(d.v.s. slipper) på grund av psykosomatiska problem

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/09/03 :  11:08:00  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Flottist , låg i Karlskrona , Muskö o Göteborg.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Jon MW
Member

223 Posts

Posted - 2005/09/03 :  11:11:49  Show Profile  Visit Jon MW's Homepage Send Jon MW a Private Message
Repgruppchef (fordornsmek) på S1 Enköping. Det vi gjorde mest va att sova, passade mig ganska bra.

Roligaste minnet var de nätter som vi lyckades få befälet att byta tält mitt i natten för att vi eldade för varmt. Och det var ganska ofta. Annars var det ganska kul att bränna runt i en 24m lastbil med släp. Specielt när vårat befäl ville låna den och vi kom fram till att det bara var jag och den andra repgruppchefen på hela kompaniet som fick köra den!

Min lilla stereo http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36077

KTH-Racing, Sveriges största racingstall http://www.kthracing.se

Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2005/09/03 :  11:28:49  Show Profile Send knoxville a Private Message
Flygplatsbrandman på Bromma flygplats. Roligaste året i mitt liv. Rökdyka, köra brandbil, släcka stora bränder (övningar...), softa, träna...bara massa skoj hela tiden verkligen.

/Erik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/09/03 :  11:56:25  Show Profile Send mace a Private Message
Sjukvårdsgruppbefäl i flottan

Grundutbildning på KA4.
Följt av tjänstgöring som sjukvårdare på statsisbrytaren ATLE.

Roligast: Jaga ubåtar i områden runt göteborg (Det var ubåtsfeber då)) och då titta i mörkerkikare på vad alla midsommarfirare gjorde i klippskrevorna under natten

En bild eller två på ett "periskop" blev det väl i plutonen

Bäst: Att få ut biljetter till Taiwan för nästan 80 papp

Efter 12 månader var det dags att bli civil igen

Ps, bästa lumparpolaren är nu min svåger

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/09/03 :  12:41:52  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
En bild eller två på ett "periskop" blev det väl i plutonen


LoL

På båtarna finns det ett ganska avancerat video system för övervakning. Så när vi var uta o körde o passerade badstränderna så fick man ju se ett o annat.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Ibbe
Member

117 Posts

Posted - 2005/09/03 :  12:46:32  Show Profile Send Ibbe a Private Message
Körde pbv 401 på i2 i kristinehamn runt år-95
hadde 25 fältveckor 10 månader...då vi körde på många större övningar runt skövde & stockholm, och ingen värme i skiten under vinten
vi hadde lavet med robot system på taket,och va riktigt framgånsrika mot större stridvagnsplutoner

http://hem.passagen.se/pgroen/pbv401.htm?k

Harman kardon så har man,,,(Denver prospect)
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2005/09/03 :  15:40:31  Show Profile Send classe a Private Message
i14 kulsprute skytt lätt teränggående attack cyckel
det är högskola där nuså kan dat gå sedan 89-90

18 ska de va.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7814 Posts

Posted - 2005/09/03 :  15:47:59  Show Profile Send Fuling a Private Message
Gjorde aldrig lumpen, men på mönstringen sökte jag till arméns tekniska centrum i Östersund efter att ha blivit tipsad av en lärarvikare som menade att man lärde sig mycket nyttigt där.
Klarade de tekniska proven bra men mönstringspsykologen hade invändningar mot att jag vid något tillfälle nyttjat illegala berusningsmedel...
Fast lika bra var väl det kanske, jag har aldrig fixat ärtsoppa.

Är det för sent att bli yrkesmilitär och hamna som förrådsansvarig över nåt lager med gamla rörapparater?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

planetaryice
600.000-klubben

477 Posts

Posted - 2005/09/03 :  16:03:14  Show Profile Send planetaryice a Private Message
Ärtsoppan blev ett gudomligt gott mål efter ett tag i lumpen:) Däremot så är det inte långt ifrån att man mår dåligt vid bara blotta tanken av all frystorkad mat man ätit. Men det är ju energirikt och lätt lagat i alla fall. Inget jag skulle bjuda flickorna på dock.

Mitt stativbygge
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/09/03 :  22:34:52  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Gjorde vapenfri tjänst vid Televerket i Stockholmstrakten som telefonuppsättare, Gamla Stan och Åkersberga, och reparatör i Sumpan och Solna. Var förlagd i Bagartorp, tror jag det hette, i Solna. I Gamla Stan fick man köra paketmoppe annars var det Televerksbrandgul Ford Transit som gällde. Det var ett kul år...

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/09/03 :  22:56:35  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Roligast:

Glömde lustgasen på MASet

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2005/09/03 22:57:34
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/09/04 :  01:03:54  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Telemekaniker på F6 i Karlsborg.
Spenderade sommarhalvåret i skolbänken vid teletekniska skolan i Halmstad (F14), och pluggade bara elektronik. Passade mig som handen i handsken, gjorde bara 5 nätter i tält under mina 11 månader.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/09/04 :  02:03:43  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Johan och Mace...

Några 0BH har man ju sett,,, och mer därtill ;)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/09/04 :  13:15:39  Show Profile Send Roq a Private Message
Gjorde min tjänst i flygvapnet. Hörde till F16 Uppsala men var utplacerad på ett par olika ställen för radarspaning. Gröntjänsten var väl sådär kul. Minnesvärt var Napalmtunneln, tårgaskammaren, magsjukan i fält och kompisen som under en småkall vinternatt, vid ett vägskäl i trakten kring Tierp fick lätt spel: Istället för att iskallt invänta B-styrkan som tog sig över vägen (och sedan överraska dem) så tog han sig upp på benen, sprang nerför slänten, kastade sig framåt och gjorde några "Bruce Willis-rullningar" medan han tömde magasinet skrikandes "Yipee-kay-yeii motherf---kers".
Han såg ut som en Kapten Haddock som skulle skrämma infödingar på flykten...
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/09/04 :  14:39:00  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
quote:
Det roligaste var när man gick ut och festade på onsdagar...


Hehehehe.... kommer ihåg vad vi kallade de lokala kvinnorna..."pansar-luder"...

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/09/04 :  17:32:40  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Eh, det verkar som en del här fick kroniska problem med sin kvinnosyn under lumpen. Lägg ner...

(Det råder nog inga tvivel om vilket kön som var subjekt och vilket som var objekt i detta fall. Måste varit rena godisbutiken för tjejerna, hela tiden nya killar att slita och slänga!)

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2005/09/04 :  18:01:05  Show Profile Send govinda a Private Message
Hej Johan

Jag gjorde lumpen på K3 i Skövde 1981 som fältjägare så jag känner igen mig i din historia med baskerprov, Jobbigt tufft och hårt.
Ibland när man kom in i matsalen efter en övning trodde man att man var i himmelriket.
Pansarbritta tog en och en annan oskuld på den tiden dock inte min

Mvh Anders
Go to Top of Page

planetaryice
600.000-klubben

477 Posts

Posted - 2005/09/04 :  18:22:24  Show Profile Send planetaryice a Private Message
Då har du säkert också hört talas om jägarmageMan äter sådana mängder och kroppen lägger på sig allt den kan få. Har man någon gång innan lumpen varit fit och haft en snygg kropp så är ju den borta efter lumpen.:)

Mitt stativbygge
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2005/09/04 :  20:43:44  Show Profile Send govinda a Private Message
Då vägde jag 68kg längd 1.80
nu väger jag 93.5 längd 1.77

Mvh Anders
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/09/05 :  00:51:37  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Vapenmekanikergruppchef på P4 i Skövde 1972. Stridsvagn S var det vapen som jag utbildades på efter att ha fått grundutbildning på diverse "småbössor".
Blev degraderad efter första repmötet och omplacerad som menig skyttesoldat i infanteriet.
Fick sparken från det militära efter andra repmötet och fick välja mellan civilförsvaret och hemvärnet.
hur det gick till tar vi en annan gång, men jag lyckades iallafall med vad jag hade satsat på - att slippa leka krig och dessutom knappt få betalt under tiden.
På den tiden var dagsersättningen 8 kr/dag till meniga och jag fick 14 kr som furir. En månad ute i fält med den lönen gjorde att semester, hifiköp eller annat fick läggas på is ett bra tag framöver.

Jag valde iallafall civilförsvaret då jag fick höra att dom inte hade övningar så ofta. Detta var 1979 och jag slapp att åka ut och leka efter detta.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/09/05 :  01:12:17  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Jag mönstrade i Ö-sund sommaren 2001 och fick göra alla test vilket jag gladeligen gjorde. Fick en 9a på jägartestet och gick glad i hågen ut i väntrummet där jag blev inkallad till sjuksyster. Där fick jag reda på att jag, av medicinska skäl, inte behövde göra värnplikt.

Snacka om att göra någon besviken. Jag hade sett fram emot att göra lumpen
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/09/05 :  01:15:07  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Vår ersättning räckte inte ens till cigg....... var di di da dit ... numera Kapten i reserven ...... bara för att man jobbar med sjukvård !!!
//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000