HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Puccini-opera med Pavarotti?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/09/01 :  02:41:11  Show Profile Send Drem a Private Message
Såg en dokumentär om Luciano Pavarotti och hörde några helt otroliga stycken som han sjöng. Jag har hört Nessun Dorma tidigare och gillar den mycket när den framförs av Pavarotti. Detta som var på tv kommer jag inte ihåg exakt vad det var, men jag TROR att det var La Boheme av Puccini och möjligtvis "Tosca", också av Puccini?

Så till frågan, vet någon vart jag kan köpa en skiva med någonting i den här stilen, med just Pavarotti? Har kollat på cdon.com men där finns bara massa "best of" ser det ut som, jag blir förvirrad när jag ser alla konstiga skivsläpp med Pavarotti dom listar där. Jag vill inte ha några tralliga OH SOLE MIO-grejer utan känslofulla, gärna långsamma och gripande stycken.

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning

Edited by - Drem on 2005/09/01 03:32:14

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/09/01 :  11:54:51  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Drem

Det blir lite krångligt men gör så här:

1. Gå in på www.decca.co.uk

2. Välj music högst upp på startsidan

3. Klicka på "Find" intill search-rutan till vänster (utan att fylla i nånting(!))

4. Det kommer upp ett nytt fönster med ett meddelande att du kommer att bli vidareskickad. Det tar en stund det går snabbare att trycka på den lilla "here"-länken direkt efter meddelandet istället

5. Nytt sökfönster (blå huvudfärg). Välj Pavarotti i menyn under artist i sökfunktionen till vänster.

6. Leta igenom sökresultatet (jag fick 63 träffar!). Klicka på respektive skiva så får du mer information, för det mesta med länk till tracklisting med alla data om skivan man rimligen behöver.

7. Kopiera in skivnummer från Deccas hemsida till CDON och kolla om de har skivan. Använd avancerad sök och skivnummerfältet längst ner där. Decca/Philips skivnummer 485 371 2 (fingerat) blir på CDON:s språk UNI-485 372 -2 (lägg märke till mellanslag och bindestreck). CDON har för det mesta skivan - oftare än vad man tror faktiskt!

/Jörgen G

Edit: Försök till förtydliganden

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/09/01 12:24:05
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/09/01 :  12:06:03  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jo en sak till:

Man kan gå åt andra hållet också. Vill man vara bombsäker på att man har rätt skiva framför sig på CDON och den har ett UNI-nummer kan man kopiera det från CDON och klistra i fritextfältet på söksidan under punkt 5 ovan. Ta bort alla bokstäver bindestreck och mellanslag i CDON-numret. På detta sätt kan man all informationa som ges om skivan. Det är i regel en hel del och jättebra för att kolla vad den skiva man funderar på verkligen är för nåt. I synnerhet som - vilket du själv insett - får sk-tdålig info på CDON.

De beskrivna metoderna gäller naturligtvis inte enbart Pavarotti utan alla skivor som ligger inom Universals sfär. (Philips- och Decca-labels) Deutsche grammophon har en egen avdelning med länk från Deccas första sida som fungerar ungefär på samma sätt.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/09/01 :  16:03:38  Show Profile Send Drem a Private Message
Tack för hjälpen Jörgen!

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

kenneth.friberg
Starting Member

28 Posts

Posted - 2005/09/01 :  18:57:28  Show Profile Send kenneth.friberg a Private Message
Hej Drem!

Även jag såg detta program. Pavarotti sjöng ur flera operar av Puccini och andra. Hans röst är/var unik!

Jag skulle rekomendera en inspelning på Decca av La Bohéme där Pavarotti sjunger en av huvudrollerna Rodolfo. Karajan/Berliner Philharmoniker spelar. Det är en utmärkt tolkning på alla vis med en mycket bra ljudåtergivning! Tyvärr är den ganska dyr över 400 kr men den finns även som utdrag på en CD vilket blir billigare.

Arian Nessum dorma ingår inte i Bohéme men jag vill rekomendera Bohéme ändå, det är Puccini's bästa opera.

Jag vet inte men du kanske är mest intresserad av Pavarotti som artist i första hand och i så fall ska du kanske leta efter en samlingsskiva.

Hälsning Kenneth

KennethF
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/09/02 :  08:00:38  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
"Turandot" där "Nessun Dorma" ingår tycker jag är häftig.
Jag har en inspelning på Decca av "Madama Butterfly" med Karajan och Pavarotti som jag rekommenderar. Det är Puccinis vackraste opera.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/09/05 :  11:39:58  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag såg lite av reprisen.
När det gäller Puccini-arior för tenorer, så är det bara ett begränsat antal som finns, eftersom Puccini inte skrev några nummer-operor utan det är mer tonsatt teater.
Två arior ur Tosca, en ur Boheme och "Nessun Dorma" ur Turandot är vad som brukar framföras konsertant.
Det jag kunde höra av Puccini var hämtat ur Tosca.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2005/09/05 11:40:53
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/09/05 :  17:37:11  Show Profile Send Drem a Private Message
Ni som sett dokumentären, vet ni vilken aria han sjunger när han står upp och sjunger till damen som sitter i en stol och ser ut mot publiken? Jag tror det var ifrån Tosca men jag kommer inte ihåg vad den hette.

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

kenneth.friberg
Starting Member

28 Posts

Posted - 2005/09/05 :  17:56:57  Show Profile Send kenneth.friberg a Private Message
Jag kommer tyvärr inte ihåg detta. Men Drem satsa på en inspelning från Decca med Karajan/Berliner Philharmoniker samt Pavarotti m. fl.

Hälsning Kenneth

KennethF
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/09/06 :  14:42:41  Show Profile Send Drem a Private Message
Hehe, jag är nog lite tafatt idag men jag hittar ingen skiva där med Pavarotti/Karajan? Har du en länk till den?

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

kenneth.friberg
Starting Member

28 Posts

Posted - 2005/09/06 :  16:56:47  Show Profile Send kenneth.friberg a Private Message
Hej Drem!

Prova följande länk http://www.deccaclassics.com/artists/karajan/index.html# . Länken leder till Madam Butterfly med Karajan/Pavarotti m.m. Det verkar som om den tidigare versionen av Bohéme med Karajan/Pavarotti har utgått och ersatts av en ny inspelning. Jag tror dock att den gamla versionen av Bohéme kan finnas kvar i handeln.

Hälsning Kenneth

KennethF
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000