HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Why DIY!?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/22 :  14:21:10  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Eller varför bygger man själv!

Själv gör jag det för att det är kul och för att jag faktiskt inte kunde hitta en dynamisk, lågbas kapabel high-end högtalare för rimlig peng.

Driver forumet faktiskt.se

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/10/22 :  14:33:29  Show Profile Send norman a Private Message
Jag bygger själv eftersom jag blir tokig om jag inte har nåt projekt på gång (kan iof även bli tokig på att jag har för många projekt också..), d.v.s. för att det är kul och för att man lär sig en massa på det. Det är även kul att ha saker man gjort själv.
Man har ju också fördelen när man bygger t.ex. högtalare att man kan anpassa basen hos dom så att de passar till rummet dom står i.
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/10/22 :  14:43:53  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Jag bygger gärna delar av min ljudanläggning själv eftersom jag helt enkelt finner det avkopplande .

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

novis
Starting Member

27 Posts

Posted - 2002/10/22 :  16:53:13  Show Profile Send novis a Private Message
Hallå...
Intressant fråga. Jag bygger oxå för att jag behöver projekt att snöa in på för att vila hjärnan från annat. Dessutom har jag upptäckt att det är ekonomiskt: mycket billigare att byta ett par motstånd i delningsfiltret än att söka samma förändring i ett par svindyra kablar.;)

"Utan tvivel är man inte riktigt klok" (Hasse Alfredsson)
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/10/22 :  17:14:00  Show Profile Send n/a a Private Message
Mina första projekt var ett par 370liters "15" JBL-subbar, dom går inte att köpa. Sen fick jag för mig att jag skulle bygga ett par Apogee inspirerade bandhögtalare, orginalen låg långt utanför min dåvarande budget. Kul har det varit men inte f..n har det blivit billigt. Men å andra sidan vilken hobby är det? Samtidigt så har det inbringat en slant lite då och då (man lär sig en del under resans gång).
Go to Top of Page

novis
Starting Member

27 Posts

Posted - 2002/10/22 :  17:31:27  Show Profile Send novis a Private Message
Njae
jag menade nu inte att det på sikt var billigt fast det kanske lät så. Men är man av den karaktären att nöjd-perioden ligger på ett par månader så tror jag för min del att det är roligare och billigare att skruva och pilla själv än att köpa nya lösningar. Vi hembyggare (vi päron vi flyter vi sa svinskiten och sjönk) har liksom flera möjligheter att förändra. Fast ibland skulle man vilja bara vara nöjd.....

"Utan tvivel är man inte riktigt klok" (Hasse Alfredsson)
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/10/22 :  17:32:33  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Jag tycker det är roligt att bygga prylar.
Längar efter att få bo i ett hus igen nu
efter jag flyttade hemifrån, rätt värdelöst
med lägenhet ur min synvinkel..

snyft

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/10/22 :  18:25:45  Show Profile Send henricsson a Private Message
Instämmer helt o hållet med NN!!
Att man aldrig kan svåla utan att nojja (H har fått diverse klagomål från hans studentgrannar
Att flytta till hus efter examen är prio1

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/22 :  18:39:11  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Titta i min tråd om att spela högt. Många som jag som bor i lägenhet som kan spela mycket högt hemma.
Men det är klart inget slår en hel källare eller dylikt för lysning / bio

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000