HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Musikminnet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/08/28 :  18:56:10  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Fick ett paket med skivor i fredags och däri låg bl.a. en skiva med UFO och en mycket ung Michael Schenker på gitarr. Trots att jag inte hört Strangers in the night sedan kassetbandet la av (för MP3 generationen så var det ett media vi använde på 80 talet) så kom jag ihåg nästa var ton i varje solo. Efter en stunds eftertanke så blev jag ganska facinerad att det överhuvudtaget var möjligt men det var så låt efter låt.

Hela skivan är förresten en orgie i hur man kan utrycka många skilda känslor på en gitarr helt utan tillkopplade effekter. Det var nämligen så Michael körde på den här tiden.

Har något liknade hänt Er?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2005/08/28 :  19:00:39  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Japp!!!
Dire straits "alchemy" kan jag varje ton på utan att lyssna på den alltför ofta numera.
Håller med dig Jäkligt konstigt

P

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/08/28 :  21:59:01  Show Profile Send svejk a Private Message
Detta har hänt mig många gånger. Efter att jag sålde av all vinyl har jag köpt på mig mycket på cd istället. Känner igen, känslor kommer tillbaka. Många grejer står sig, andra inte. Har många gånger funderat på hur mitt mentala tillstånd var när jag kunde tycka att "skiten" var hur bra som helst.

Tror att igenkännandet har mycket med våran repetiva förmåga. Sådant jag lyssnade på som tonåring sitter hårt. Nu är det värre att banka in något. Dels har jag hört så mycket musik, ingenting blir "riktigt nytt" en annan aspekt är att förmågan till inlärning blir segare med åren. Kunde vi fortsätta ta in som vi gjorde som barn skulle vi bli knäppa, det skulle tilta över. Nu är jag bara lite knäpp, mycket musik/hifi knäpp mao!


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/08/28 :  23:29:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vi hade en Zappakväll i vintras, vissa album kom jag ihåg från början till slut t.ex Roxy and elsewhere. Det var lite kul.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/08/30 :  11:13:05  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Ja, jag har många hela låtar memorerade och kan spela upp dom i minnet som från en bandspelare.
Däremot lyckades jag aldrig lära mig franska eftersom glosorna aldrig fastnade i minnet.
Minnet är konstigt.
Pinsamheter man råkat ut för och musik som man tycker om glömmer man aldrig, men däremot allt sådant som är viktigt för att man ska kunna hanka sig fram i vardagen.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000