HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Var hos bygghandlarn igår (tråd om cellplast)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/08/27 :  21:55:05  Show Profile Send ILLY a Private Message
Inspirerad av denna tråd: http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41435 och denna länk: http://www.mhsoft.nl/DiffusorCalculator.html så var jag på Hornbach och köpte cellplast idag, även känt som frigolit.

Hade ställt in mig på lite trevlig lördags-DIY vid köksbordet. När jag kom hem till lägenheten, var jag mycket nöjd. Cellplast är väldigt billigt och väger praktiskt taget ingenting. Det var först när jag började bearbeta materialet som jag fick lite ångest. Det är "lättarbetat", så tillvida att det inte kräver någon styrkeinsats. Det är däremot ett konststycke att få till ett vettigt resultat. Jag testade alla knivar jag äger (ganska många, väldigt vassa), men hur jag än bar mig åt så ville det bara smula sig och spricka.

Testade då att värma kniven över gaslågan på spisen.
Varm kniv fungerar bra på sätt och vis, man får snygga kanter och det går lätt att ta sig igenom. Problemet är att cellplasten krymper när den smälter och därmed stämmer inte måtten. Dessutom klistrar den fast sig väldigt hårt i knivbladet, vilket resulterar i att man blir tvungen att elda bort plastresterna över lågan nästa gång det är dags att värma. Sörj för god ventilation!

Så jag provade vidare med fogsvans och bågfilsblad!
Bågfilsbladet gav snygg kant, men tog lång tid och svårt att få det rakt.Dagens bästa kompromiss blev fogsvansen, men jösses vad spån det blir! Efter en stunds sågande börjar det lukta båtmässa i hela hemmet och man inser att det kommer ta lika lång tid att dammsuga köket som det tagit att genomföra projektet.

Slutsats: Nästa gång jag ska bygga (vem har EN diffussor???) så tänker jag se till att ha tillgång till ett sågbord, helst med utsug. Det borde göra all skillnad i världen.

Vidare så tänkte jag ställa en fråga:
Vilken sorts lim är lämpligt att använda när det blivit dags att sätta ihop den? Vill ju inte riskera att nåt lösningsmedel upplöser mina surt förvärvade frigolitstavar. Sen tror jag nog det blir nödvändigt att måla den, för att det inte ska damma och pulvriseras så fort man tittar på den. Funkar sprayfärg? Hade ju varit klart enklast så.

Edit: Bågfilsblad, inte bågfil.

Militant cyklist.

Edited by - ILLY on 2005/08/28 12:23:02

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/08/27 :  22:33:37  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message


Jag skar i frigolit en hel dag när jag byggde det stora tearrariet till mina ormar. Skaffa en mattkniv (den med långtblad) o fukta den. Sen kan du skära o få kalasfina kanter. men man måste ta det försiktigt o se till att bladet helatiden är fuktigt.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/08/27 :  22:52:36  Show Profile Send ILLY a Private Message
Det är fukt som gäller alltså. Det var väl också ungefär det enda jag inte testade.

mattkniv med långtblad = brytbladskniv?

Militant cyklist.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/08/27 :  22:53:51  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Testa med bågfil / kontursåg och byt ut bladet mot ståltråd. Alt strömföra den då den blir röd ;)

Smalare tråd = finare snitt

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/08/27 :  23:06:05  Show Profile Send ILLY a Private Message
Motståndstråd kanske kunde va nåt?
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=2012513.htm

Fast ärligt talat så är jag fortfarande mest inne på bordcirkelsåg. Det är ju tyvärr inte så att jag hittat någon handlare som lagerför "fyrkantstav av cellplast", utan man får köpa skivor 120x60x2/5/10 så man måste ju börja med att kapa ner den till kvartsstav. Vore värt en hel del att ha en kant å ligga an mot å bara mata på. När man bara ser scriptet på skärmen så tänker man inte riktigt på hur många snitt det faktiskt blir. Närmare bestämt 131 bitar som ska limmas, så det hade vart skönt å slippa mäta varenda en å istället leka fabrik en liten stund.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Gignos
Member

229 Posts

Posted - 2005/08/27 :  23:11:34  Show Profile  Visit Gignos's Homepage Send Gignos a Private Message
Jag använder en tunn (0,5 mm) japansåg, fintandad 14tänder/inch avtorkad med fuktig trasa då och då. Avsevärt bättre än vingligt bågfilsblad!

Finns på Bauhaus Wincent Profi eller liknande.

Björn

Gignos
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/08/27 :  23:12:56  Show Profile Send Haakan a Private Message
alltså varför köper du inte styrofoam (stavning) istället? borde va 1000ggr enklare å endast lite tyngre

går alldeles utmärkt å såga i med fogsvans

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

Edited by - Haakan on 2005/08/27 23:13:48
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/08/27 :  23:18:52  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
mattkniv med långtblad = brytbladskniv?


Precis o det ska vara den större varianten. tvätta även av det först med sprit eller aceton då det har en oljehinna på sig.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/08/27 :  23:23:26  Show Profile Send denada a Private Message
Problemet med frigolojt är ju att det smular som fan om man inte skär med värme... men värmen medför en krymp effekt som INTE är så rolig alla gånger.

När jag byggde terarier så körde jag med typ kontursåg. En sådan där med en såg tråd som är spänd utav hel-e. Det funkade bra för mig... jag fick nog inte mer än ett vansinnes utbrått och för att vara jag så är det INGET [;-)] så mitt råd är såg tråd i en bågfil eller något sådant. om du nu inte har en FET båg såg du kan sätta upp tråden i...

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/08/27 :  23:24:25  Show Profile Send ILLY a Private Message
Styrofoam?
Jag har inte använt det för att jag inte känner till det, men du får gärna berätta mer!

Gignos och Johan:
Tack för tipsen, testas imorgon.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/08/28 :  00:08:12  Show Profile Send esl a Private Message
Bara att ta en ståltråd och köra ström igenom den, använd strömbegränsningen på bänknätaggregatet.
Trådens temperatur är lätt att justera.
Det är som att skära i mjukt smör och det krymper inte alls!
Snittet blir mycket bra.
Ett fint sandpapper gör ytan len och fin.
Lösningsmedel smälter ner frigoliten tyvärr så måla med en vattenbaserad färg (prova på en liten bit innan).
esl




Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/08/28 :  00:36:26  Show Profile Send ILLY a Private Message
"Använd strömbegränsningen på bänknätaggregatet"

Jo, för ett sånt har jag ju...

Jag antar att vi inte snackar nätspänning nu. Jag har fortfarande en sån där 22VA 24/16/16 EI liggandes från "Köper, Byter, Säljer - Nästan Allt!". Skulle den kunna användas? Ska man koppla en glödlampa eller nåt i serie för att inte råka elda upp sekundären?

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/08/28 :  10:19:07  Show Profile Send Haakan a Private Message
styrofoam brukar man ha i husgrunder för isolering polystyrene tror jag det heter egentligen materialet...nåja styrofoam som det heter på byggvaruhusen går alldelesutmärkt att såga i (inte nu som trä men)


edit: hittade det du ska ha bara beställa

http://www.dickblick.com/zz608/01/


"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

Edited by - Haakan on 2005/08/28 10:20:25
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/08/28 :  11:17:22  Show Profile Send ILLY a Private Message
Tack haakan, men varför beställa när man kan bygga en själv på en kvart av grejer man har liggandes? 52$ är dessutom i dyraste laget för en trafo, en bit ståltråd, en spånplatta och ett bockat plattjärn.

Ska iaf klona konceptet.

Styrofoam frågar jag efter nästa gång jag är där!

Militant cyklist.
Go to Top of Page

nusse
Member

345 Posts

Posted - 2005/08/28 :  11:45:20  Show Profile Send nusse a Private Message
Se till att ha bra ventilation om du skär med värmetråd. Röken är inte hälsosam
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/08/28 :  11:58:27  Show Profile Send Haakan a Private Message
så sant illy! bara köra då

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/08/28 :  12:13:40  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
En liten lamp-dimmer kan väll aggera reglage.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/08/28 :  12:21:50  Show Profile Send ILLY a Private Message
Lampdimmer blir bra, det testar jag!

nusse: Kommer att ha fönstren öppna och dörren till övriga lägenheten stängd! Kände som sagt den ljuva doften igår och den är inget jag vill ha inpyrt i väggarna.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/08/28 :  12:26:45  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Jag må ha tappat en del hjärnceller, men jag minns inte att det luktade speciellt illa sist jag skar cellplast. Men det kan juh inte skada att gardera sig från eventuella giftiga gaser ;)

Tänk på att göra någon form av hållare till tråden på undersidan eller över. Då den har en tendens att gå av lite då och då.

För tunn tråd går bara igenom och smälter ihop cellplasten bakom sig.
För varm tråd ger väldigt tjocka kapningar.


Du får skaffa en kamera om du inte har. Jag vill se!

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/08/28 :  12:42:14  Show Profile Send ILLY a Private Message
Kamera hit och kamera dit...
Det finns ju så mycket annat skoj man kan göra för sina slantar! Dessutom ligger det en jättefin kamera i min garderob som tillhör min bror. Det är dock en analog. Iofs så har han även sitt fotolabb i min garderob och jag har en scanner, men... Nä, det blir lite omständligt att börja hälla upp framkallningsvätska varje gång jag vill visa nåt. Dessutom tror jag bara det är utrustning för svartvitt.

(nån som vet om denna utrustning kan användas för etsning av kretskort?)

När du säger "för tunn", hur tunn menar du då? Vad är förresten lämplig resistans/dm? Hållare hade jag tänkt mig i form av vanlig lampkrok att surra runt på undersidan, sedan leda upp tråden genom ett litet borrat hål. Elektrifiering via krokodilklämmor. Svårare behöver det väl inte vara?

Militant cyklist.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/08/28 :  12:56:56  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Bygg en digitalkamera då ;) hur svårt kan det vara.

Etsa kort behövs väll bara någon form av balja och lite kemikalier.
Så snatta en då ;)


"Lagom" tunn skulle jag nog vilja säga.. 0,5mm kanske.

Hålet på undersidan bör vara lite större än tråden eftersom den kommer att tänjas med lite och sträcka sig. Lampkrok borde fungera fint.

Det behöver inte vara så svårt.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/08/28 :  13:31:39  Show Profile Send ILLY a Private Message
Bygget är påbörjat!

Nu ska jag åka till Biltema och komplettera med saker jag behöver.

Lampdimmern förresten, spelar det någon roll om man sätter den före eller efter trafon?

Militant cyklist.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/08/28 :  13:36:41  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Du behöver väll ingen trafo om du har lamp-dimmern.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Goffe
Member

409 Posts

Posted - 2005/08/28 :  14:30:26  Show Profile Send Goffe a Private Message
När jag byggde modellflygplan så skar jag i cellplast till vingar och planka det med balsa. Som lim användes vitlim. Ett tunn motståndtråd(Elfa) kopplades till en trafo och sen till en dimmer(ställa in rätt temp.).

Det som var svårt var att få tråden att hålla samma temperatur. Bli svårt annars att få snygga ytor. Dock är det inga meter långa bitar du ska skära.

Akta dig för ångorna och röken :D
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/08/28 :  17:42:43  Show Profile Send ILLY a Private Message
Riggen färdigbyggd.

Testade först med trafo och lampdimmer. Trafen brummade konstigt, i övrigt hände ingenting.

Gjorde då som vemsom sa, och skippade trafo. Fortfarande inget resultat.
(ja, jag har en säkring i serie!)

Får nog ta och köpa annan ståltråd, denna verkar leda lite för bra. Kretsen, inklusive krokodilklämmor och sockelbit, mäter 2 ohm. Behövs nog lite mer motstånd om någon värmeutveckling skall ske.

Den jag hade nu var biltemas galvaniserade, 0,7mm. ca 20 cm används. Skulle jag tagit den rostfria istället? I värsta fall får jag väl åka till elfa imorgon.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/08/28 :  17:44:35  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Kjell:co har motståndstråd. Vet inte om det kan vara något.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000