HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bästa CD-spelare under 25,000:-
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2005/08/28 :  10:42:53  Show Profile Send pewe a Private Message
Meridian G07 är lurig, hade den på hemlån och den lät oerhört speciellt. Mjuuuuk är en bra beskrivning. Men upplöst. Tror den är mycket kritisk mot övriga komponenters matchning.

Arcam cd36 lyssnade jag en halvtimma på i Göteborg. Klart lovande!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/28 :  11:23:41  Show Profile Send matte76 a Private Message
Arcam CD36 fick 3/5 i betyg i What Hifi, de menade att den inte lät bättre än den billigare Cyrus CD8X tex, dvs ej prisvärd enligt dem. Dock fick den bättre betyg i Hifi Choice, de menade dock att den var väldigt återhållsam i spelstilen. Om man nu bryr sig om betyg alltså.

Operas Droplet för 18.000 är ett kap annars, låter alldeles strålande! Och kostar 25.000 norska i landet väster om oss...Primare CD31 för 19.000 är också mycket bra, varmt och detaljerat ljud.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2005/08/28 :  12:06:14  Show Profile Send pewe a Private Message
Kan förtydliga min lyssning på Arcam cd36 lite grann. Det som var slående var med vilken holografi som ljudet presenterades. Det bästa jag hört faktiskt. Lyssnade på 6 spår på Tracy Chapman samt lite blandad blues och det var luftigt, lätt med en mycket bra detaljering och skärpa. Övrig utrustning var Arcam FMJA32 stärkare och Audiovector Mi3 Avantgardehögtalare. Jag personligen tycker att deras diskant kan bli jobbig i längden (Signaturen är mycket bättre enligt mig) men holografin var helt enkelt för jäkla bra.
Har inte läst varken Hifi Choice eller What Hifi men kan inte påstå att jag tyckte spelaren var laid-back.

Har själv letat länge efter en riktigt bra cd-spelare som passar in med mina grejor (Thule o Audiovector) och får nog säga att priset egentligen inte är en bra indikator på hur pass bra det låter. När det gäller cd-spelare vill säga. Ta Meridian G07 t.ex. Funkade inte med mina övriga grejor, alldeles för mjukt och slappt men riktigt bra upplösning. Likaså Primare cd31, samma sak där, passade inte heller. I andra sammanhang tror jag dock att båda spelarna kan fungera mycket bättre. I min anläggning behövs en spelare med driv, attack o bett. Naim , Arcam, Atoll kanske? Eller något annat!

Kontentan av det hela är nog att priset inte säger något hur det verkligen kommer att låta. OK, en viss indikator är det väl men eftersom cd-spelare har så olika spelstilar så måste man vara noggrann med matchningen. Prova hemma alltså!
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/08/28 :  13:01:45  Show Profile Send KennethS a Private Message
"Pewe:Lyssnade på 6 spår på Tracy Chapman samt lite blandad blues och det var luftigt, lätt med en mycket bra detaljering och skärpa. Övrig utrustning var Arcam FMJA32 stärkare och Audiovector Mi3 Avantgardehögtalare. Jag personligen tycker att deras diskant kan bli jobbig i längden (Signaturen är mycket bättre enligt mig) men holografin var helt enkelt för jäkla bra."

Det där med att Avantgarden:s diskant kan bli lite jobbig i längden skulle jag lägga mycket av felet hos Arcam grejorna. Låter inte alls så t.ex med Meridians förstärkeri. Men jag håller med att Audiovectors billigare modeller i serien är konstigt nog mer prisvärda, jag föll t.ex för Super, som jag upplever som en inte lika raffinerad högtalare som Signature givetvis eller Avantgarde, men fasiken så mycket roligare med mer ös i.


Trött på folk utan vett

Edited by - KennethS on 2005/08/28 18:48:20
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2005/08/28 :  13:27:50  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Lägg på ung 5tkr och be till gudarna att du hittar en Audio Aero capitole. Den nya modellen är snart på väg hem till mig. Capitolen är den bästa spelaren jag hört alla kategorier. Den är bara så otroligt bra!

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Svante F
Member

180 Posts

Posted - 2005/08/28 :  14:19:54  Show Profile Send Svante F a Private Message
Bladelius Freja (24500 kr, CD + SACD + DVD-A i 2 kanaler)
http://www.hificonsult.se/index.php?menuid=008,005
Kan varmt rekommenderas. Har lyssnat på den (i butik) ett par gånger.

Marantz SA-11S1 (30 000 kr, CD + SACD 2 kanaler, balanserad)
http://www.marantz.com/new/index.cfm?fuseaction=Products.Product&cont=eu&bus=hf&prod_id=3246&series=comp&type=sacd

Marantz-spelaren låter otroligt bra tycker jag. Gedigen konstruktion. Jag är visserligen partisk eftersom jag själv äger en sådan:)

/Svante





oppo BDP-83 Nuforce ed. / NAD C390DD / B&W 703
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2005/08/28 :  15:54:47  Show Profile Send karvid a Private Message
Tänkte börja med att prova att koppla en lös dac till min 16 kg tunga TEAC VRDS-25x och se vad det ger ..

Finns det någon som säljer eller innehar en BENCHMARK DAC-1 i närheten av Göteborg?
Vill ogärna köpa ohört...


PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957

Edited by - karvid on 2005/08/28 16:43:32
Go to Top of Page

octavius
Member

114 Posts

Posted - 2005/08/28 :  19:10:12  Show Profile
Testa Arcam DV29A! en underbar spelare, tyvärr utan SACD men med bildkvalitet och ljud i superklass gör det inte så mycket tycker jag.

Helt klart värd att testa.

Kollar man på pappret om vad den kan och vad den har så kanske den inte har de senaste bildkretsarna men när man testar den så glömmer allt om bitar hit och Mhz dit!!!

Rullebulle
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2005/08/29 :  09:40:39  Show Profile Send pewe a Private Message
KennethS: en lite märklig grej med Arcamelektroniken är att 2-kanalaren FMJ A32 (som väl egentligen skall vara bäst på just stereo) har en, i mitt tycke, en mer "markerad" eller "tydlig" diskant jämfört med biostärkaren AVR3000. Hörde en demo med AVR 3000, dv29a och Audiovector och det lät riktigt, riktigt bra! Ett otroligt kontrollerat ljud med grepp om högtalarna. Blev imponerad.
Kan bara hålla med octavius om dv29a...Den låter kanon vid cd-återgivning.

Intressant det du säger om Meridianelektroniken...Har ju provat G07 spelaren hemma men aldrig deras förstärkeri. Får genast undersökas!
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2005/08/29 :  10:26:13  Show Profile Send Figge a Private Message
quote:
Lägg på ung 5tkr och be till gudarna att du hittar en Audio Aero capitole. Den nya modellen är snart på väg hem till mig. Capitolen är den bästa spelaren jag hört alla kategorier. Den är bara så otroligt bra!

--------------------------------------------------------------------------------
Mvh/Henrik


Om du funderar på AA så finns det en som nästan klarar 20000:- gränsen så kan du lägga 3' på annat trevligt istället.
http://www.hifi4all.dk/markedsplads/Annonce_S.asp?iType=2&iAd=45808

Tommy

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2005/08/29 :  14:31:12  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Det är inte MK II men den räcker nog till.....

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000