HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 NAD C542 - oväsen från mekanismen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/08/27 :  10:26:08  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Efter tre veckor med min nya cd-spelare har jag börjat lägga märke till att den väsnas en del. Min förra cd-spelare, en Pioneer PD-S507 gav ifrån sig ett svagt tickande ljud som kunde höras vid lyssning vid låg volym. NAD:en har dessvärre ett högfrekvent gnisslande/skärande ljud som inte bara är starkare, utan även borde kunna jämställas med distorsion. Det märks när jag lyssnar på kvällen och på klassiskt material.

Vad har ni andra NAD-ägare för erfarenheter - har jag ett måndagsexemplar? Jag tyckte demoexemplaret lät ok i butiken. Jag tänkte åka ned en sväng till Hifiklubben idag och lyssna igen.

Är det för övrigt någon som reklamerat en cd-spelare (oavsett märke) på grund av oväsen från mekanismen?

...perspektiv...
.

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/08/27 :  13:39:57  Show Profile Send Blue a Private Message
Problematiskt ämne detta... Mekaniskt oljud är som jag upplever det ett större problem med dagens spelare än det var förr. Beror nog delvis på att DVD-drivenheterna som numer används i de flesta spelare för mer oväsen (det typiska "tickljudet") än de CD-slädar som användes förr. Enligt Hifi-Choice är mekaniskt oljud ett påtagligt problem till och med med så pass påkostade spelare som Primare CD 31 (heter den va?) och Arcams nya topp-cd-spelare...

NAD C542 hade jag själv för inte alltför länge sedan. Tyckte inte att den surrade så värst farligt (jämfört med min billiga LG-dvd-spelare t.ex.), däremot har den ju likt många cd-spelare en släde som inte ger ett alltför stabilt intryck...

"Högfrekvent gnisslande/skärande ljud" känner jag inte igen riktigt, så kanske är det ett måndagsex du har kommit över. Eller så har du en högre tröskel än jag... Men in med den till Hifi-klubben och försök få jämföra med deras exemplar i ett tyst rum på nära håll, det borde ge dig en fingervisning!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

kryddstek
Member

144 Posts

Posted - 2005/08/27 :  13:52:59  Show Profile Send kryddstek a Private Message

Har en Nad C521 Bee, ostabil släde ja, oljud inte riktigt.
När man byter låt och linsen flyttas låter det lite mer, är det detta ljud du hör hela tiden? Eller låter det ännu mer vid låtbyte?
Kan inte testa hur mycket den låter ljust nu datan överröstar den 10x om.
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/08/27 :  14:11:32  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Nä, det är inte tickandet, som bara hörs på riktigt nära håll, eller ljudet från linsmotorn. Det är snarare övertoner till det allmänna ljud som hörs från mekaniken. Som en TV eller något.

(Fläkten på min bärbara dator är betydligt mer lågfrekvent och behaglig. Härom kvällen när jag ville ha lite insomningsmusik slutade det med att jag stängde av cd-spelaren och spelade upp wav-kopian på datorn istället.)

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

delight
Member

94 Posts

Posted - 2005/08/27 :  19:07:51  Show Profile Send delight a Private Message
Tjena Jag har en 541i som jag tror är i princip samma som din, den ger inte ifrån sig några o-ljud. Har en sovrums-kompakt jvc som jag ej kan spela insomningsmusik på, eftersom den ger ifrån sig mekaniska skrapljud om skivan ej är perfekt ballanserad (dom är sällan det).
Lyck till.
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/08/31 :  18:44:45  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Då är spelaren inlämnad för service. Två veckor ska det ta, hoppas de inte försöker testa spelaren i en vanlig verkstad med fläktventilation et cetera.

Fotnot:
En lite förarglig detalj är att det sitter en skiva kvar i spelaren! Jag gjorde en sista lyssning med lite akustisk gitarrmusik för att kontrollera att missljudet hördes genom musiken. Sedan slog jag av spelaren med fjärrkontrollen, hämtade lådan och packade ned spelaren efter konstens alla regler med plastpåse, frontpanelskydd och allt. Jag kom inte på mitt misstag förrän jag lämnat in spelaren och skulle lämna butiken och då orkade jag inte riva upp och packa om. Expediten noterade faktumet på följesedeln.

Det var visserligen bara en billig naxosskiva (Villa-Lobos, Complete Music for Solo Guitar) och jag har en wav-kopia på hårddisken, men jag är ändå lite butter...

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/09/11 :  22:32:23  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Då var det klart!

Reparationen gick på en vecka, sedan kunde jag hämta upp såväl cd-spelare som kvarglömd skiva. Utfört arbete var Byte av lasermekanik samt justering och allmän kontroll. Spelaren är märkbart tystare och det högfrekventa missljudet helt borta. Expediten på Hifiklubben misstänkte en transportskada, trots att spelaren har en röd plastskruv på undersidan, som ska låsa mekaniken under transport.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000