HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kharma vs. Acapella?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2005/08/26 :  21:45:56  Show Profile Send krorre a Private Message
Tjena.

Vad tror ni om Kharma Exquisite Reference 1d /1a (diamantdiskant)


VS.

ACAPELLA CAMPANILE
(Plasma-diskant, horn-mellanregister)
(Ja, den är högre än den ser ut att vara, typ 2.4 meter)

Ponera nu att ni fick en rad olika förstärkare och cd-spelare att tillgå för att testa dessa två högtalare, vilken tror ni skulle bli er favorit? För mig har alltid Kharma-högtalaren varit en sån där "vill höra på"-högtalare(och det är väl mer eller mindre omöjligt om man inte lever på kontineten), och jag har alltid inbillat mig att den låter grymt mäktig(med rätt kringutrustning såklart), men jag har aldrig riktigt hört någon säga vad som verkligen sticker ut med den högtalaren.

Men när jag börjat forska lite kring Acapellan, så tror jag nog att den skulle slå Kharman på fingrarna, men det är ju såklart ren spekulation, är inte heller riktigt säker på huruvuida de ligger i samma prisklass. Men som jag fattat det så ska väl dynamiken vara en utav de verkligt imponerande sakerna med denna lilla koloss, men det säger väl sig själv, i och med hornen.

Åsikter kring detta? Någon som hört ovanstående modeller?

"Audionet" såg jag hade införskaffat sig ett par Acapella Violin i den här tråden: http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27866&whichpage=1&SearchTerms=acapella Om du läser detta, hur är dina fortsatta intryck av högtalaren?

Edited by - krorre on 2005/08/26 21:52:10

patrikpolly
Numera pwrdesign

244 Posts

Posted - 2005/08/26 :  21:54:30  Show Profile Send patrikpolly a Private Message
Har lyssnat massor på Acapella Violon.
Och har aldrig hört en bättre diskant. Finns inte så mkt att säga, man måste höra det själv.

Får inte glömma basen och mellanregistret helelr som är så lätt, kraftfullt, oansträngt, dynamiskt. Även i extrema ljudnivåer.

Men plasma-diskanten är något i hästväg.

Eftersom jag inte lyssnat på Kharma så kan jag inte uttala mig, men Acapella Violon får har fått många att tappa hakan.


Edited by - patrikpolly on 2005/08/26 21:55:36
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2005/08/26 :  22:01:47  Show Profile Send krorre a Private Message
Kan jag tänka mig. Speciell är den också

Inte billig dock, 224.000 såg jag

Hur som helst, Campanile måste ju spela i ett par divisioner över violinen så att säga...
Go to Top of Page

patrikpolly
Numera pwrdesign

244 Posts

Posted - 2005/08/26 :  22:10:24  Show Profile Send patrikpolly a Private Message
Ja campanile är nog ännu bättre, MER helt enkelt, tror skillnaden är störst när det gäller basen mellan violon och campanile. Diskanten kan hänga med lääääänge :)
Violon hade en tendens i att bli lätt blöta i basen med fel sorts elektronik och rum, men nu pillar jag på småsaker alltså...:) Över lag en av de bättre hägtalarna jag någonsin lyssnat på.

Mvh P
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2005/08/26 :  22:28:50  Show Profile Send krorre a Private Message
quote:
Violon hade en tendens i att bli lätt blöta i basen med fel sorts elektronik och rum, men nu pillar jag på småsaker alltså...:) Över lag en av de bättre hägtalarna jag någonsin lyssnat på.


Jo, det var väl vad en också sade på audiogon.com (att basarna kunde bli lite slöa, men som du också säger, nu snackar vi kanske overkill-detaljer) Kom inte ihåg om det gällde Campanile eller Violinen, dock. Men han sade att om man nu ville ha den så kunde man köra special-deals med Acapella så att de ändrade faserna eller delningsfiltret i basarna eller vad han snackade om eller propsade på att basarna helt enkelt bytades ut mot snabbare ditton... Acapella ska tydligen kunna modifiera högtalarna mycket efter egna önskemål, allt enligt deras egen hemsida.
Märkligt dock att inte snabbare basar redan sitter i så pass dyra högtalare, dock. Men det kan ju också ha at göra med att hornen och diskanterna är så grymt snabba och dynamiska att det måste till rymdteknik-grejer för att basarna ska hänga med...
Go to Top of Page

patrikpolly
Numera pwrdesign

244 Posts

Posted - 2005/08/26 :  22:41:31  Show Profile Send patrikpolly a Private Message
Jo det är r ju grymma basar också det ska man komma igåg, men som du säger, det är inte lätt att matcha plasma diskanten och hornen :)Acapella kan leverera helt efter kundens önskemål med lite olika konfigurationer i högtalaren samt valfria färger.

Måste bara tillägga att det är så otroligt grymt att se och höra plasma diskanten tändas :)

Edited by - patrikpolly on 2005/08/26 22:42:54
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/08/26 :  22:49:05  Show Profile Send eliot a Private Message
Den första bilden Du visade visar var en bild på Mike Lavigne's system på Audiogon. Han har nyligen bytt högtalare till Von Schweikert VR9:

quote:
yes, the Kharma's were (and are) terrific.....but.....it has become obvious that the VR9's match or slightly exceed all the Kharma's strengths and add much more....more below.


Jag har själv ett par Acapella Violon och har aldrig hört bättre högtalare för normala rum. Diskanten är så ren och luftig så ord går inte att beskriva det. Som Patrik säger är högtalarna mycket avslöjande och kräver bra elektronik. Detta gäller speciellt basen som kan vara otroligt snabb och välartikulerad om elektroniken är riktigt bra.

Acapella Violon är betydligt mindre än Campanile och det är helt klart att större högtalare kan ge ett mäktigare ljud och kan gå djupare i basen - men då måste man nästan bygga ett speciellt lyssningsrum.

Jag har aldrig lyssnat på Kharma men det är ju små högtalare och små högtalare kan aldrig ge den upplevelse som stora högtalare mäktar. De gånger jag har lyssnat på stora system i stora rum (obs.: även högt till taket!) har varit upplevelser som man inte lätt glömmer.

Audiofederation har gjort en rankinglista med högtalare och där finns både Kharma, Mårten Design Coltrane och Acapella representerade

Mvh,
Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2005/08/26 :  22:51:39  Show Profile Send krorre a Private Message
quote:
Jo det är r ju grymma basar också det ska man komma igåg, men som du säger, det är inte lätt att matcha plasma diskanten och hornen :)Acapella kan leverera helt efter kundens önskemål med lite olika konfigurationer i högtalaren samt valfria färger.

Måste bara tillägga att det är så otroligt grymt att se och höra plasma diskanten tändas :)


Alltså, var har du lyssnat på högtalaren? Mässor, butik? Och vad var det för kringutrustning du lyssnade på dem med? Har du hört det med Gamut-grjer? Och jo... en sak till... dynamik och allt sånt i all ära, men var dom även musikaliska? Fast... dynamiken kanske är det som gör att det blir musikaliskt...

Jo, har läst att det ska låta som en gasol-låga när diskanten tänds... man får akta var man fimpar på fester med såna högtalare...

Edited by - krorre on 2005/08/26 22:52:56
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2005/08/26 :  23:04:22  Show Profile Send krorre a Private Message
quote:
Jag har aldrig lyssnat på Kharma men det är ju små högtalare


Små? Kharma Exquisite Reference 1d / 1a: 250 kilo styck och 1.15 meter hög.

Sen har jag aldrig gillat Von Schweikert riktigt(aldrig lyssnat på de dock he he )... min förutfattade mening om de är att det är en högtalare som är analytisk och satsar på detaljer, utan musikalitet. Jag har säkert jättefel...

Edited by - krorre on 2005/08/26 23:07:15
Go to Top of Page

patrikpolly
Numera pwrdesign

244 Posts

Posted - 2005/08/26 :  23:05:04  Show Profile Send patrikpolly a Private Message
quote:
Alltså, var har du lyssnat på högtalaren? Mässor, butik? Och vad var det för kringutrustning du lyssnade på dem med? Har du hört det med Gamut-grjer? Och jo... en sak till... dynamik och allt sånt i all ära, men var dom även musikaliska? Fast... dynamiken kanske är det som gör att det blir musikaliskt...

Jo, har läst att det ska låta som en gasol-låga när diskanten tänds... man får akta var man fimpar på fester med såna högtalare...


Var inblandad i uppstarten av Audioconcept, och i början hade vi en hel del av Budha Audios grejer, bl.a. ett par Acapella Violon, Acapella La Musica osv. Tyvärr så såldes dom :)

Körde mycket Norma till Violonerna (även det Budha audio's grejer) och Symphonic Line. Mycket trevlg elektronik!

http://www.normaudio.com/welcome.htm

http://www.symphonic-line.de/produktbeschr_cd_player.htm
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/08/26 :  23:06:37  Show Profile Send eliot a Private Message
Här är en bild där man tydligt ser ljuset från gasurladdningen (plasman)



- det går att höra lågan tänds men inte mer. Har man inte spelat med högtalarna på ett tag så har kanske damm samlats i gnistgapet som bränns bort när lågan tänds vilket kan göra att det sprakar lite och lågan flammar upp

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/08/26 :  23:15:20  Show Profile Send eliot a Private Message
quote:
Små? Kharma Exquisite Reference 1d / 1a: 250 kilo styck och 1.15 meter hög.

- Jag förstår inte vad vikten har med saken att göra - 1.15m är smått jämfört med 2.40m (Campanile) och även klart mindre än Violon 1.55m

Mvh,
Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2005/08/26 :  23:26:34  Show Profile Send krorre a Private Message
quote:
- Jag förstår inte vad vikten har med saken att göra - 1.15m är smått jämfört med 2.40m (Campanile) och även klart mindre än Violon 1.55m

Mvh,
Eliot


Jag förstår inte vad höjden har med saken att göra.

Nä men allvarligt... Kharma Exquisite Reference 1a / 1d har en 13" bas, vilket flyttar mer luft än modellen under: Kharmas Exquisite Midi, med sina 2 st 9" basar eller om det är 11", för 7" kan det väl inte vara...
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/08/27 :  00:38:13  Show Profile Send eliot a Private Message
Jag ville bara säga att jag upplever att det är rätt stor skillnad i ljudupplevelsen från en riktigt stor högtalare mot en mindre. Detta var inte tänkt som något negativt mot Kharma som jag ju inte hört och som jag är övertygad om är riktigt bra högtalare - jag ville bara framhålla en i mitt tycke viktig principiell skillnad.

Kharma finns numera hos HiFi Art i Stockholm där du tydligen kan lyssna på ett par Ceramique 3.1

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2005/08/27 :  07:11:30  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Jag har sett en variant som kallas Acapella "High Violon" nämnas på nätet. Har även sett Mk3 nämnas samt ibland ett årtal bakom Violon 2002!?

Är det varianter på Violon med små skillnader eller?
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/08/27 :  08:47:37  Show Profile Send eliot a Private Message
Den nuvarande modellen kallades ursprungligen Violon 2001 men döptes om till Violon Mk III. Jag har föregångaren Violon 1 som har basreflex medan Mk III har en sluten låda och är aningen större. High Violon har interkablage av silver och är också extra stadgad och kostar betydligt mer. Med den sista modellen har tillkommit en modell med en extra bas:
quote:
Acapella Violon MK III is a consequent further development of Violon 1. In contrast to Violon 1 the Violon MK III is a closed 3 way-system, that optionally can be supplemented with a 25 cm bass device (suboctave), which itself is hidden in the enlarged total volume. Both bass devices are dynamically adapted to the high-speed of the mid-range and treble horn.

Skillnaden mellan Violon 1 och Mk III är liten enligt vad jag förstått och så som man kan förvänta sig: Basreflexen går lite djupare men är inte lika kontrollerad. Olika slutsteg påverkar basen betydligt mer......

- När jag var nere i Tyskland i somras så besökte jag Audio Forum Berlin och de berättade att de sålde ungefär en Violon i månaden

Adam på Budha Audio - hsivp på detta forum - är svensk generalagent och han kan säkert ge dig de svenska priserna.....

Mvh,
Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2005/08/27 :  11:43:13  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Hej,

Har lyssnat på både Campanile, Violon och High Violon. Av dessa har jag mest erfarenhet av just Campanile.

Diskanten är ju, som redan konstaterats, helt i egen klass. Skillnaden i Campanile gentemot Violon är ju mera kraft, lägre bas, samt ännu mera "live" ljud. Basen i Campanile var ju fantastisk, men tenderade att luta lite åt det "runda" hållet, nånting jag inte upplevde med t.ex. High Violon. Mellanregistret låter också annorlunda, tack vare det större hornet.

Gällande dynamik - hörde för en tid sedan Wilson MAXX-2 i samma rum som jag hört Campanile. MAXX kändes som det klart dynamiskare alternativet. Men diskanten kunde ju inte jämföras med Campanile....Killen som har MAXX-2 funderade länge på ett par Triolon, men sen blev det Wilson istället...

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2005/08/27 :  12:27:29  Show Profile Send MartinH a Private Message
Kharma har ju även de en STOR högtalare om man nu vill ha sådant...
Ca 2 meter hög med 2st 25 mm diamantdiskanter samt en 12 mm diskant..
Vikt...400 Kg

Grand Exquisite Reference






Edited by - MartinH on 2005/08/27 12:28:50
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/08/27 :  12:33:53  Show Profile Send eliot a Private Message
Jag antar att Du med "Triolon" menar Triolon Excalibur



som ju är en nedbantad version av de stora Excalibur.

De ursprungliga Triolon såg ut så här:



Vad för elektronik använde de till MAXX-2 respektive Campanile

//Eliot


'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2005/08/27 :  12:37:40  Show Profile Send MartinH a Private Message
Är det bara jag som tycker att Acapella ser ut som stora trattkantareller ?!?
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/08/27 :  13:05:01  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Äsch, snacka går ju pojkar....








www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/08/27 :  13:09:43  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Dom där ser ju normala ut iaf

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/08/27 :  13:59:55  Show Profile Send Blue a Private Message
Hehe... helt galna högtalare ni raddar upp!

Acapella tycker jag ska ha en eloge för att dom har lyckats med något som inte är helt vanligt i hifibrachen: En unik, säregen och grymt cool design! Jämför med B&W Nautilus - hur den låter har jag ingen aning om, men sett som ren formgivning är det en klassiker! Tycker nog att man kan säga samma sak om Acapellas prylar...

Tänk så fint dom passar i 1000-kvadratsvillan på Sunset Boulevard. I rummet bredvid det där flygeln står, med utsikt över poolen och palmerna...

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2005/08/27 :  14:18:07  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
När vi ändå leker =)
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2005/08/27 :  14:27:17  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Hej,

Jepp, menade Triolon Excalibur, den ursprungliga är väl inte till salu längre.

Har hört båda med bl.a. Audio Aero Prestige, Audio Physic Strada monoblock och Transparent Reference kablage. Har även hört Acapella med ett antal olika lösningar, bl.a. AA Capitole + Mastersound rörmonoblock.

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2005/08/27 :  14:29:43  Show Profile Send krorre a Private Message
Har någon hört Proac´s serier på mässa eller i butik? Det lilla om Proac som man stöter på, handlar nästan uteslutante om "klonen". Men det lilla man hört verkar tala för en musikalisk högtalare.


Proac Response D100.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000