HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Fuling bygger...HORN!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2005/08/31 :  17:22:02  Show Profile Send Fuling a Private Message
Angående de "fogtekniska misstagen" (fin omskrivning för slarvighet) så gick de inte att lösa med mindre än att jag tog hammaren och knackade bort de bitar som hamnat tokigt. Sagt och gjort. Lite tråkigt att backa flera steg i byggandet, men hellre det än att irriteras av vetskapen om att det är inbyggda fel på grejorna som inte syns . Nu måste jag raspa bort gammalt lim från limytorna och det blir inte roligt, men vad gör man...
Jag får väl passa på att raspa så att det blir rakt den här gången.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2005/08/31 17:22:50
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2005/09/01 :  13:02:57  Show Profile Send Fuling a Private Message
Gårdagens missöden är i stort sett reparerade nu.
Härnäst blir det ett par dagars paus för jobb och spelning med bandet, men på lördag ska jag ta ett ryck igen så att det kanske blir provspelning framåt slutet av nästa vecka.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2005/09/04 :  19:10:23  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jahapp, nu är asen färdiglimmade och jag kan aldrig minnas att jag någonsin byggt någonting med så överjävligt dålig precision och passform på bitarna...
Innan jag limmade på "locket", alltså andra sidostycket, planslipade jag anliggningsytorna med en lång mdf-skiva med pålimmat sandpapper. Den metoden har alltid funkat bra förr när jag har byggt men den här gången blev det fullständig berg&dalbana av alltihop.
Jag försökte korrigera så gott det gick men det blev snarare värre för varje försök.

Det gick åt måååånga tvingar för att få ihop eländet utan synliga glipor och jag har mina tvivel på att alla fogar är täta inuti.
Sett på lite håll ser det hela ganska prydligt ut, men när man vet att det är snett kan man inte låta bli att tänka på bananer när man ser lådorna...

Jag tycker mig ha uppmärksammat ett fenomen här:
Första gången man tar sig för något går det oftast bra, men när man sen ska göra om samma sak fast mer genomtänkt och seriöst så går det käpprätt åt h*lv*t* fast man använder samma material och metoder.
Fenomenet var lika tydligt för några veckor sen när jag lindade utgångstrafos, först svängde jag ihop ett par halvt på skoj som blev jättebra men sen när jag skulle göra ett par lite seriösare blev det kattskit av allting.

Jaha, och nu då?
Eftersom jag lagt ner ganska många timmars jobb + ett gott antal hundralappar på det här så vore det ju synd att bara elda upp resultatet, så det får väl bli provspelning ändå bara jag fixat klart det sista. Dock förknippar jag hela projektet med en stark känsla av misslyckande, och när det känns så vet jag med mig att de förmodligen inte kommer att bli långlivade i anläggningen.

Inget ont som inte för något gott med sig: Nu har jag i alla fall en ursäkt att dra igång med ett nytt bygge snart:)
Kvartsvågspipor fick jag smak för nyligen, likaså har jag goda erfarenheter av öppna bafflar.
Jag tror inte nerverna klarar ett hornbygge till den närmaste tiden, åtminstone inte om inte någon vänlig själ sponsrar mig med en bra bordscirkelsåg

Uppdatering: En polare (som även finns här på forumet) har åtagit sig att "adoptera" hornen för att experimentera lite med dem.
Känns som en bra lösning för min del, alternativet hade varit att skjutsa dem direkt till tippen för jag tål inte att se dem längre...

Har redan ett nytt projekt på gång, men jag tänker inte berätta något om det förrän jag har ett resultat att visa upp.
Kan dock avslöja att sågen på byggvaruhuset var betydligt medgörligare den här gången, så nu kan jag inte skylla på den om det går dåligt:)

Edited by - Fuling on 2005/09/05 19:49:16
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2005/09/20 :  17:52:51  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jahapp, skam den som ger sig brukar det heta.
Efter misslyckandet med hornen tog jag återigen tjuren vid... hornen och byggde helt enkelt ett par nya!
Samma konstruktion men med otroligt mycket bättre passform på bitarna. Blev klara igår, bilder kommer någon dag snart.

Ljudet, då?
Tja... Först lät det faktiskt ganska hemskt. Gott om bas visserligen, men bara vid två eller tre specifika frekvenser
Efter lite justering av placeringen blev det bättre, och när jag sen rullade ihop några remsor dämpvadd som infördes rektalt (på högtalarna) blev det riktigt skapligt.
Efter att ha justerat dämpvadden lite blev det ytterligare förbättringar, så nu är det riktigt njutbart.
Det finns fortfarande vissa tendenser till "one note wonder", men det är betydligt jämnare efter dämpningen.

Det som stär mig mest nu är att bastonerna inte känns riktigt integrerade med resten, jag antar att det är tidsfördröjningen mellan element och hornöppning som spökar.
På akustisk musik märks det inte, men på hårdrock och liknande tenderar det att bli grötigt och otajmat.

Är jag nöjd?
Ja och nej. Akustisk musik låter som sagt riktigt trevligt, men då åtminstone 75% av min skivsamling består av olika sorters rock känns det inte riktigt som att jag har träffat rätt ändå.
Det finns en del saker kvar att provas, bland annat att justera dämpningen av kompressionskamrarna men jag är ändå lite tveksam på att det här kommer leva upp till förväntningarna fullt ut.

Man skulle helt enkelt haft flera lyssningsrum med olika system för olika musikstilar

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000