HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Rumsakustik basproblem.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/08/25 :  16:17:27  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Funderade på att försöka göra något åt problemet med basen hemma, låter bumligt och jobbigt ca 40cm från väggen och ungefär 80cm försvinner rätt mycket av basen, men också "problemet". Kan någon ge rekommendation på vad man kan göra åt problemet, som inte kostar så mycket? Funderade på att sätta upp isolering/dämpare bakom lyssningspositionen (typ golvplattor 1392 eller vad det nu hette från beijers, eller finns det andra billigare alternativ?), samt kanske få in något trekantsformat i ett hörn. Med lite tur kanske man kan bygga något större med hänvisning till kattleksak/klätterställning ;-)

Edit: Klätterställning kräver lite mer planering dock, så det får vänta.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

Edited by - Dr.Nope on 2005/08/25 16:19:35

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2005/08/25 :  17:32:54  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Skulle tippa på att det är rumsmoder du har problem med. Då räcker det inte med väggskivor. I mitt vardagsrum (under konstruktion) har jag tänkt lösa detta med en spaltabsorbent bakom lyssningsposition...
Go to Top of Page

Sanny_X
Member

181 Posts

Posted - 2005/08/25 :  17:36:45  Show Profile Send Sanny_X a Private Message
Är det för mycket bas 40cm från bakvägg, och ingen bas 80cm från bakvägg?

Är det rätt uppfattat, så prova att sitta 60cm från väggen.

Tror inte dämpplattor funkar så djupt i frekvens, det krävs nog en väldigt väl utformad dämpvägg eller en parametrisk eq för att fixa det problemet. Förutsatt att man inte kan möblera på nåt annat sätt såklart.
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/08/25 :  17:54:26  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
*suck* Jo, brukar sitta och gunga fram och tillbaka när jag lyssnar, men det är lite jobbigt i längden ;-) Senast satte jag på en skiva med Nitzer Ebb, lite nostalgi, och den hittade precis rätt i basen, maken till hemskhet har jag aldrig upplevt. De har definitivt hittat precis rätt frekvens att exitera....
Går det med tubetraps då? Eller är mitt problem för låg frekvens för det också? spaltabsorbent, nytt ord. Vad är det?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2005/08/25 :  18:00:57  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Hur skulle det fungera med Helmholtz-basfällor?? Jag skulle gärna vilja veta hur pass mycket en eller ett par dämpar. Någon som har mätt detta? Eller har provat iallafall...
Go to Top of Page

Sanny_X
Member

181 Posts

Posted - 2005/08/25 :  18:22:36  Show Profile Send Sanny_X a Private Message
Har du möjlighet att mäta upp rummet så du vet vilka frekvenser det gäller?
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/25 :  19:56:50  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Bränn ut en skiva med en bassvep på...
Med att bara lyssna, så hittar du snabbt de värsta peakarna.

Sen är det bara att börja leta info på nätet. Bygga Absorbenter är nåt man kan prova med,

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/08/25 :  21:21:13  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Rumsmått:
4.90 X 3.70.
Högtalarna står utefter långsidan, i hörnet är den en dörröppning utefer kortsidan, 1m in på långsidan står första högtalaren, 2m benno bänk, nästa högtalare med ytterligare dörröpning på 1m. Högtalarna står 36cm från väggen (läste någon recension som sa att de behöver ungefär 1m, hoppsan då). Sitter med huvudet ca 72cm från bakvägg brukar vara lite jobbig bas där, ungefär 125cm från vägg är den mycket lugnare, men också mycket tunnare.

|----------|...|
|...................|
|...............X..|
|...............|..|
|..H............|..|
|...............|..|
|...............X..|
|..................-
|...................
|..................-
|...................|
---------------

Hoppas att "ritningen" kanske säger något, lite knepigt att få till ;-)

Zalve, skall se om jag inte kan leta upp ett bassvep, tack för förslaget.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2005/08/26 :  04:05:49  Show Profile Send Ionizer a Private Message
Har exakt samma problem med mina nya Proac kloner, fast jag har ca 3m till bakvägen och högtalarna spelar i rummets längsriktning.

Lutar jag mig fram så är basen torr och korrekt men vÄÄÄÄldigt tunn. Lutar jag mig bak så är ljudet i stort sett samma plus en fläskig resonans. För mig finns det inget lysningsavstånd som ger bra ljud.

Antar att det beror på det stora avståndet till bakväggen och att jag sitter i ena kortändan. Ska flytta nästa vecka så då blir det läge att experimentera.

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/08/26 :  19:28:37  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Har laddat ner och försökt lyssna på bassvep, inte helt enkelt kan jag ju tala om. Verkar som om det finns en puckel vid 40-50Hz, minima vid runt 100-110 och det svänger lite fram och tillbaka där nere i bastonerna. Verkar väl vara rätt uppfattat med dessa tonerna, multipler av varandra. Någon som vet vad man kan göra åt det? Det är rätt jobbigt ljud.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/08/26 :  20:09:39  Show Profile Send Haakan a Private Message
bygg en låda på 300L gör ett hål med en diameter på 21.5cm (portens längd = 19mm mdf) fyll den med isolering...å vips har du en funktionabel absorbent! ju större du gör den desto större verkningsgrad...glöm inte att avstämma den för vilken volym den får

kan gissa på att du kanske dämpar 2db med en 300L helmholtz maximalt

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/08/26 :  21:05:47  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
300liter lät rätt mycket, men... 0.5m hög cylinder med 60cm diameter blir väl 300liter och det var ju inte så farligt. Borde väl finnas gjutrör av papp i den dimensionen? Och så gul vanlig glasullsisolering? Kan hålet med porten vara på övre sidan? Behöver nog kolla upp det här lite närmre, port av mdf? Kanske inte kan ta ett papprör då?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/26 :  21:13:23  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Dr.Nope: Det blir knappt halva volymen. 141 liter.

Haakan, blir HHn bättre av att fylla den med stoppning ?
(Vilken frek blir den avstämmningen till ?)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/08/26 :  21:34:33  Show Profile Send Haakan a Private Message
oj glömde jag det...40hz är den avstämd till om mina beräkningar stämmer

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/08/26 :  21:54:18  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Har nog räknat för mycket på vinkelfrekvenser på senaste tiden *pi*r2, inte 2pi*r2 dumma dumma*

*skäms*

Lite frågor till: 40 Hz, hur bredbandig blir den +/-10Hz är att ta i, eller hur? Skall/kan man stoppa in 2 pipor, en för 100Hz också? Fick uppfattningen av att det var öppningen som bestämde och att lådan skall vara "oändlig", eller var det helt fel uppfattat? (Hmmm... gör man lådan så att en våglängd får plats, tror den att den är oändlig då (typ vågledare)?) Skummade bara igenom en sida lite snabbt. Om någon har en länk som föklarar blir jag glad.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/08/26 :  23:14:44  Show Profile Send Haakan a Private Message
+-10hz är nog kanske att ta i lite den är grymt smalbandig...

och den är bara för 40hz frekvensen...börja så, sen ser du om du behöver för 100hz också

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/08/27 :  11:04:00  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Om man vill ha upp den till 49-50Hz, vilka dimensioner blir det då? Tror att det är mer där problemet ligger. Och om den är ruskigt smalbandig lär den väl inte täcka mer än ett par Hz med tanke på den låga frekvensen.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/08/27 :  11:07:38  Show Profile Send Haakan a Private Message
samma storlek men en port med en diameter på 27.5cm (19mm mdf som portlängd)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

Edited by - Haakan on 2005/08/27 11:09:13
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/08/27 :  11:23:33  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Trodde att det skulle bli mindre diameter.... 19mm mdf, gud vad man fattar långsamt... fixa ett 1.5m långt rör, 50cm i diameter. Förslut kortsidorna med 19mm MDF och skär upp ett 27.5cm hål i det. Trodde jag behövde köpa ett rör att stoppa in som port... Fyll med glasull. Dags att åka och handla ;-)

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/08/27 :  12:20:50  Show Profile Send Haakan a Private Message
alltså det är ingen port bara ett hål i mdfen

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/08/27 :  15:07:30  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Precis, tog ett tag att fatta det bara ;-)

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/08/29 :  09:33:56  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Var och tittade efter gjutrör igår, fanns inte bredare än 19cm så får fundera på hur man skall lösa saken. Är en mätmojäng något att satsa på, eller är det bara bortkastade pengar? Har för mig att det gick att få tag på hyfsat billiga från tyskland. Här i sverige hittade jag en för 800:-, känns som om det är lite för mycket pengar för något man inte kommer att använda speciellt ofta.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/08/29 :  10:26:32  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Mät upp rummet så att du vet vad du har för problem. Att börja bygga på nått efter en uträkning är bara en ren gissning. Allt spelar roll, väggmaterial, fönster, takmaterial, golvmaterial etc. Efter uppmätning kan man börja fundera vad man skall göra. om man skall ta bort massor med basenergi så blir absorbenter, STORA. Så fundera gärna i elaktroniska termer också. En Behringer eq kan vara en bra början. Men inmätt, inga gissningar funkar där heller. Och knappast att höja något man saknar heller, brukar bara belasta förstärkare och element för mycket.
Satsa några tusenlappar på att anlita en akustikkonsult så kommer du få en ny skivsamling på köpet.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/08/29 :  10:36:11  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Jo, skall man göra det seriöst så... Men jag skall flytta snart (har sagt det i 5år nu, väntar bara på att räntan skall chockhöjas till 15%, sedan så.... ;-) ) så det är inte läge att anlita en konsult i nuvarande lägenhet.

Vad skall man köpa för mätmick då (billigaste möjligt som "duger")? Behöver man mäta upp hela rummet, eller bara där man sitter? Kolla på LTS om var man har problem, och hittade både 49Hz och 100Hz som problem. Lite skoj att programmet räknade fram det jag själv hörde.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/08/29 :  15:34:20  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Behringer har en för 800kr, sen behöver du en mikförstärkare ex vis M-Audio Mobile Pre. Och sedan lämpligt program. Kanske finns något gratis?

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/08/29 :  16:09:20  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Känns lite dyrt... men som vanligt, man silar väl myggen och sväljer kamelerna *suck*

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000