HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Pipande tv
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/08/24 :  23:17:52  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Har problem med min tv, den piper något fruktansvärt! Finns det något man kan göra åt det utan att bränna både tvn och sig själv? Har för mig att jag har läst någonstans att det kan vara någon transformator i tvn som piper, kan man dämpa det?

Tack för hjälpen
/Ola

Euroline - T-Amp - DIY

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/08/24 :  23:24:33  Show Profile Send Bubben a Private Message
Det är nätdelen som behöver justeras eller bytas ut, precis som du nämner. Lämna in på service är nog det enda.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/08/24 :  23:30:09  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Tycker min pipit alltid. Men dock inte speciellt högt. Men man stör sig på det om man har på den och lyssnar på musik (ser dvd- eller så).. å andra sidan så är det bara jag som hör det. Men det är juh jag som lyssnar..

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/08/24 :  23:45:48  Show Profile Send f95toli a Private Message
Lite OT men...

En äldre släkting hade under flera år en TV som pep extremt högt. Olyckligtvis så var pipandet så högfrekvent att min äldre släkting inte kunde höra det (det låg gissningsvis en bit över 15 kHz) vilket innebar att hon aldrig brydde som om att få det åtgärdat...
Jag minns besök hos henna när jag var liten som var rena tortyren (Rapport måste man ju titta på).
Min mammas hörsel rullade nog av en del redan då, hon hörde pipandet men tyckte¨inte att det var så högt; hon kunde inte förstå vad jag klagade på

Numera åker ev. pipande apparater omedelbart på lagning eller till skroten

Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/08/25 :  02:03:05  Show Profile Send Haakan a Private Message
jag har haft 2st ganska högt pipande tvs och båda slutade pipa om man slog hårt på dom

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/08/25 :  04:43:22  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
quote:
jag har haft 2st ganska högt pipande tvs och båda slutade pipa om man slog hårt på dom

En lysande lösning!

Har en "surrande" tv (antagligen ett pipande i något lägre frekvenz) från SONY. Haft den på service: "Den skal låta så." får man till svar efter en vecka. Då hade de bytt två nätdelar till den med samma resultat...

Lider annars av en högfrekvenz-pipande dekoder till tv´n. Sambon hör inget... Jag hör den när jag kliver in i hallen... Mycket störande högfrekvent pip/surr!

M
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2005/08/25 :  08:30:13  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Det är möjligtvis inte en Philips du har???Dom piper alltid mer en andra. När jag var yngre kunde jag höra
när jag kom in i ett rum vilken TV det var dom hade bara genom höra pipet från dom. Så lite tur är det väl ett man
blivit äldre och inte hör det lika mycket som då, det var en ren plåga.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/08/25 :  08:58:25  Show Profile Send denada a Private Message
quote:

jag har haft 2st ganska högt pipande tvs och båda slutade pipa om man slog hårt på dom



Tja går det inte med våld så går det med MER våld...
och går det inte med våld så går det sönder...

Detta predikade alltid min relions lärare om.... och han släckte halva gymnasiet när han bankade sönder en dia projje...

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2005/08/25 :  09:11:14  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Pipande Tv kan åtgärdas genom att spolarna lackas, av reparatör lämpligen eftersom det är hög spänning på dem. Brukar inte kosta mycket, det var värt att göra på en gammal tv har jag för mig.

Hjelm
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/08/25 :  09:12:15  Show Profile Send time a Private Message
Det är säkert högspänningstrafon som piper, troligtvis är den gjuten men på gamla apparater (på den gamla goda tiden) kunde man ibland dra åt skruvarna som höll i paketet. Det är ofta väldigt lite som behövs för att den ska sluta men var försiktig om du är osäker.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/08/25 :  09:28:05  Show Profile Send UrSv a Private Message
f95toli:
Pipet brukar ligga på 15625 Hz dvs linjeantalet gånger bildfrekvensen alltså 625*25 = 15625 om jag inte minns fel. Det är väl den horisontala avlänkningsfrekvensen?
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2005/08/25 :  09:45:13  Show Profile Send mangs a Private Message
UrSv har rätt.

Detta pipet finns på alla 50Hz TVs som fungerar på detta sättet. Har du en 100Hz TV hamnar pipet dubbelt så högt i frekvens. Jag har dock för mig att frekvensen ligger på 16 kHz.

Det du kan göra för att slippa ljudet är att placera en högtalare i närheten av TV och sända ut en signal i motfas med samma frekvens. nackdelen med detta är att du måste hålla huvedet helt stilla. ;)
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/08/25 :  10:53:40  Show Profile Send ILLY a Private Message
Jajustdetja, man tappar ju de höga frekvenserna med åren. Det förklarar varför mina föräldrar inte gjort något åt sin tv (sanyo, om jag minns rätt) som tjuter så jag måste gå ifrån rummet. Den tvn är inte ens särskilt gammal, tror den började pipa inom ett halvår efter inköpet. Borde ju gå på garantin, tycker jag.

Pipet varierar dessutom i ljudstyrka i takt med bildens ljusstyrka, märks tydligt när man kollar på film och det växlar från mörk inomhusscen till dagsljus. Ljusare bild=mer irriterande tjut.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2005/08/25 :  10:59:02  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
Inte pipande, men såhär fixade jag min SONY som skalet vibrerade på....

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=38646&SearchTerms=plastelina

Blev ett mycket bra res...

/loovet

// det blev en aleph 1.7 //
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/08/29 :  09:31:03  Show Profile  Visit peranders's Homepage

mangs skrev:
quote:
Jag har dock för mig att frekvensen ligger på 16 kHz.....


... ja det är 15625 Hz om man avrundar. Ibland kan man även få undertoner typ 15625/2 = 7812,5 Hz betydligt mer störande.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2005/08/29 :  11:36:11  Show Profile Send Lord a Private Message
Detta lilla problen är ganska lätt åtgärdat ...offtast.
det är troligtvis linjeavlänkningstrafon som ger i från sig ljudet
på grund av att den inte är tillräckigt in lackad , peta i lite plastlack i den så blir det nog bra .
Kan också var andra kompnenter i linjestegeg som låter , öppna och lyssna.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000