HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 högtalarkabel som tar bort essighet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2005/08/25 :  09:51:01  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Hade också problem med att jag tyckte mina diskanter var något vassa (hade då Supra 3.4)
Har nu bytt till Audioquest Gibraltar och vilken skillnad...hur perfekt som helst!!!
Detta är JAG mycket nöjd med och alla har vi olika åsikter som tur är...

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/25 :  09:54:11  Show Profile Send matte76 a Private Message
Visst kan man få bort essighet genom kabelbyte. Vissa silverkablar samt även Supra 3.4 (vad jag läst) betoner diskanten en hel del i ljudet, medan tex AQ Gibraltar inte gör det på samma vis utan har ett mjukare och varmare ljud. Men visst påverkar rumsakustiken betydligt mer, så man ska ju börja där.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2005/08/25 :  10:25:29  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Carlsson oa51, som ett exempel och jämförelse, måste man dämpa väggen ovan och inåt lyssningsmitt; de är mkt känsliga då de sitter på väggen. Dämpar man inte så blir det sss:igt, skrälligt och framförallt dåligt upplöst. Den tidiga reflexen ställer till en hel del. Ett annat tips är att testa med att ställa ut högtalarna från vägg, det kan ha betydelse i många fall. Placeringen kan ha tonal betydelse tror jag.

Sedan verkar, enligt egen erfarenhet, detta med Marantz, Hypex och Canton Ergo inte vara några märken som brukar ha svårt med essigheten. Inte vad jag hört innan iaf...

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2005/08/25 :  10:47:41  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Matte76 håller med dig till fullo!!!
Skall när jag skaffar hus ta hem en kompis som jobbar med akustik...

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa
Go to Top of Page

Shullman
Member

162 Posts

Posted - 2005/08/25 :  11:59:21  Show Profile Send Shullman a Private Message
prova att låna hem en 2 kanals förstärkare modell bättre (tror på nad)
har själv Rc-l och skall låna en Nad i nästa vecka för att prova, har för tilfället en hk reciever från år 2000 och upplever att den inte driver högt fullt ut.
Ett klassiskt misstag många gör som köper rc-l är att dom tror att de skall kunna driva dem med en hemmabio reciever för 3000:-,
Rc-l kostade ca 20000:- när den kom och skall matas med förstärkare där efter, sedan är det dock fortfarande viktigt med matchning ändå.
Har hört Rc-l i ett normal stort vardagsum med en 2 kanals hk på 120w och det lät kanon!, ingen vasshet där inte.
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2005/08/25 :  13:59:19  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Nu kanske jag är ute och cyklar lite här, men är inte Canton väldigt ökända för att ge ett ofta "essigt" ljud inklusive en ibland jobbig diskant? Jag har ingen större erfarenhet av Canton, men jag vet några Canton-ägare som faktiskt medger detta problem...
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/08/25 :  14:18:15  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Jag ser väl inget större problem med att försöka "tilta" en ljudkaraktär man upplever i rummet med en kabel tex.

Tycker man att man inte kan uppföra div. dämp och akustikplattor osv. på grund av att man antingen är nöjd med hur rummet ser ut eller har sambo/föräldrar/barn som vill säga annat, eller inte har möjlighet att "ändra" hur anläggningen står uppställd pga rummet - så är det en möjlighet att överväga.

M
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/08/25 :  17:27:22  Show Profile Send Blue a Private Message
matte76: "Visst kan man få bort essighet genom kabelbyte. Vissa silverkablar samt även Supra 3.4 (vad jag läst) betoner diskanten en hel del i ljudet, medan tex AQ Gibraltar inte gör det på samma vis utan har ett mjukare och varmare ljud. Men visst påverkar rumsakustiken betydligt mer, så man ska ju börja där."

Jag skulle vilja säga att ALLT påverkar mer än kablarna gör (bortsett från vissa lustiga tweaks möjligen). Högtalare, rum, källa och förstärkare - alla dessa komponenter har större inverkan på ljudet (och även då "essigheten") än kablarna.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/25 :  17:38:31  Show Profile Send matte76 a Private Message
Blue: Det håller jag med dig om, men kablar gör också en rätt stor skillnad, framförallt högtalarkablarna.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/08/25 :  18:59:27  Show Profile Send Leif B a Private Message
Häng en lovikavante framför bägge diskanterna , vips så är problemet borta.

Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/08/25 :  21:17:19  Show Profile Send CC a Private Message
Leif B, lovikavante var en bra idé :-)
Blue, du missar mycke kul! ;-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/08/26 :  09:51:17  Show Profile Send Blue a Private Message
CC: Vad är det jag missar?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/08/26 :  10:03:03  Show Profile Send Drem a Private Message
Vee-Eight:

Har du något tips vad man kan använda som takakustikförbättrande åtgärder. Du nämner dämpning av reflex i tak in mot lyssningsposition, vad använder du där? Jag har ett hårt putstak som jag också vill göra något åt men inte nödvändigtvis lägga akustikpanel typ Ecosombra i hela taket.. Jag har också en projektor hängandes i takfäste ovanför soffbordet så jag måste ta hänsyn till den, alltså inte ha någonting som skymmer bilden hängandes framför projektorn.

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/08/26 :  12:47:54  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
CC: Vad är det jag missar?

Blue, du missar mycket kul med hifi (& musik)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/26 :  12:51:36  Show Profile Send matte76 a Private Message
CC, menar du att Blue är en av dessa "beryktade" kabelskeptiker?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/08/26 :  12:55:22  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Drem, i allmänhet behöver man inte absorbenter i taket. Bara i speciella designer kan det bli aktuellt.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/08/26 :  13:19:43  Show Profile Send Blue a Private Message
CC: "Blue, du missar mycket kul med hifi (& musik)"

Möjligt att jag skulle kunna ha ännu roligare med ännu dyrare kablar än jag kör med nu... men nja, tveksamt! Jag tror att jag har så pass bra kablar som är ekonomiskt vettigt i mitt system. Sedan tycker jag nog att det finns roligare saker i livet än just kablar...

Med andra ord: Jag är ingen "kabelskeptiker"/"EKK-are" (kör med Kimber faktiskt). Ville bara uttrycka min personliga övertygelse om att olika kablar gör AVSEVÄRT mindre skillnad på ljudet än övriga komponenter i ett system.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/26 :  13:22:38  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
det finns roligare saker i livet än just kablar...


Ahhh nä, det kan du inte påstå på ett hifi-forum!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/08/26 :  13:45:51  Show Profile Send Drem a Private Message
Knoppen:

Jag har en liten ekoeffekt inne i mitt vardagsrum och vill gärna få bort den. Misstanken ligger mot taket som är ett hårt putstak och bakväggen som också är av betong. Vet inte riktigt hur jag skall lösa det..

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/08/26 :  14:43:35  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Eko-effekter brukar ju tvär-dö med lite möblemang? Har du inrett "japan-style"?

Annars en bokhylla med ett knippe böcker, en matta på golvet, gardiner i fönstret, och en fåtölj brukar fixa det mesta? Bara det är nånting som kan fördela ljudet innan det studsar. Och skall det studsa så skall det hellst göra så på en "mindre" yta.

M
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/08/26 :  14:46:20  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Det är också viktigt hur du lägger dina kablar. Lägger du dom t.ex. som ett O får du bort o-ljud, ligger dom slingrade som ett S dämpas s-ljud.

Trevlig helg på er!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/08/26 :  15:00:36  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Börja med akustiken, kolla kokboken överst på detta forum och även min signatur-tråd om absorbenter.

Standardtipset är ju att släpa in så mycket mjuka saker (madrasser, mattor, täcken, kuddar kläder, vinterjackor) som möjligt i lyssningsrummet någon dag när ingen annan är hemma. Kanske ställa madrasser mot väggen där du har reflex eller köp hem lite markisoleringsskivor (2-4 st pressad mineralull för ca 300kr).

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/08/26 :  16:01:58  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
så pass bra kablar som är ekonomiskt vettigt i mitt system

Blue, bättre kablar än så kan man ju inte ha!
Jag resonerade faktiskt själv så en gång... Det var innan jag testade med FadelArt riggat rakt igenom... Dyrt, men gott!

Kimber gör föresten trevliga kablar! Har bara goda erfarenheter utav dem!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2005/08/26 :  19:31:40  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
drem:

Håller med Knoppen där, det enda eg som kan vara aktuellt att ha där är en bra lampa/strålkastare och kanske diffusorer. Jag är iof rejält hemma i Stig Carlssons träsk, högtalarna är ju konstruerade efter en normalbostad med matta soffa/fåtölj och bokhyllor fyllda med läsvärda böcker. Så det borde ju duga eg tycker man, för de flesta andra högtalare också. Men diffusorer tror jag på, den där bakväggen skulle kanske må bra av en tjockare typ av tyg som en gardin, upphängd på gardinstång för enkel reglering.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/08/26 :  23:16:56  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
diffusorer tror jag på, den där bakväggen skulle kanske må bra av en tjockare typ av tyg som en gardin

Du menar en absorbent? En gardin är inte mycket till diffusor...

Absorbent = Absorberar ljudet, typ suger upp ljudvågor.
Diffusor = Diffuserar ljudet, typ sprider ut/bryter upp ljudvågen...

Förövrigt så hjälper en gardin mot "klapperekon", men knappast mer... (Vilket inte är fel ioförsig)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2005/08/26 23:17:49
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000