HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ett bio besök har förstört min kväll!!! (horntråd)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/08/23 :  22:30:30  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Dagen började uruselt med lätta sjukdoms symtom och hängighet. Detta "ledde" till att jag ägnade dagen åt att läsa allt jag kunde hitta om UNITYHORN av Tom Danley.... Inte bra...... Bland annat detta:
http://diy.cowanaudio.com/unity.html
INTE BRA ALLS!!!!
quote:
Distortion @ 112dB/1M
300 Hz = .477%
600 Hz = .194%
1200 Hz = .386%
2400 Hz = .967%
4800 Hz = 1.5%

Sånt får mig att tänka och vilja ha, ganska seriöst.......
Usch........

Sen kommer då nästa misstag. Ett biobesök. Land of the dead, blev det. Bra film å så, men även mina icke hifi intresserade kompisar komenterade vilket FRUKTANSVÄRT BRA LJUD det var i biosalongen.
Det försekommer en del explosioner och fyrverkerier i filmen och dom återgavs med det enormt snabba hårda klipp som det är i verkligheten. Ingen grötighet så långt örat nådde. Dynamisk och med en fysisk känsla av stötvåg som INGEN vanlig hifiannlägning som jag hört har. En renhet och detaljeringsgrad som var top of the line. Tänk elektrostater och Dahlbergband men med en dynamik som om man matade dem med Skalmans hallonsaft och Bamses DUNDERHONUNG!
Helt enkelt en av de ABSOLUT bästa återgivningar av musik och film spår som jag någonsin hört!!!!!

Detta är grymt och onskefullt eftersom att jag kommer från och med i kväll att jämföra all hifi med detta och hifin kommer troligtvis att få dra sig undan med svansen mellan benen.
Vad jag förstått så borde väl Times annlägning komma ganska nära detta.
Om jag hade någon annan anledning tidigare att tänka på vanliga söta möblerings vänliga saker som bokhylle (helylle) högtalare eller tillochmed golvare i respektabel storlek så krossades alla sådana tankar i kväll.

USCH!!! Det är dyrt att gå på bio och få sig en lektion i vad proffutrustning kan göra....
Å så en avslutande bild på bra dynamisk basåtergivning med världsrekord i ljudtryck!

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/08/23 :  22:49:29  Show Profile Send ILLY a Private Message
Stackare där...

Vilken biograf var du på? Har för mig att SF skriver ut på sin hemsida vilken utrustning som används i de olika salongerna. Hade ju vart skoj å få veta vad det är som lät så snuskigt bra!

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/08/23 :  22:51:38  Show Profile
Spännande! Vill också veta vilken biograf det var. Har nämligen aldrig sett en film på bio som haft ens i närheten av bra ljud.

edit: Biograferna kanske har börjat uppdatera sina ljudanläggningar nu när var och varannan person har bättre ljud hemma. Kan ju alltid hoppas

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2005/08/23 22:56:43
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/08/23 :  23:01:53  Show Profile Send ILLY a Private Message
Nähäpp, var inne på både Sandrew och SF. Det finns en hel del info om varje salong, handikappsanpassning, dukstorlek och annat men om ljudet nämns bara en massa förkortningar. Biopalatset sal 6 verkar vara den mest välutrustade i Gbg. Följande format hanteras: THX, DTS, SR-D, SDDS, EX-surround. Fast det betyder väl egentligen bara att det var den som senast fick ny processor...

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/08/23 :  23:39:45  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Japp! Biopalatset sal 6. 18:45 föreställningen. Land of the dead. 85 kr...... Det är inte billigt med bio!

Unity hornen verkar grymt intressanta! (Tror inte dom har dom på Biopalatset) Hmmmm..... Fundera, fundera.......hmmmmm.....
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/08/23 :  23:54:44  Show Profile Send ILLY a Private Message
Jo, ett par sånadär unity får vi allt ta och banka ihop nån dag. Största svårigheten med horn är väl egentligen att räkna ut och kapa till alla skeva vinklar, om man inte är bra på cad och har fina maskiner på jobbet, vill säga. Sen så lär det väl vara ett projekt i sig att hålla dom i press när limmet torkar. Frigolitmall och glasfibermatta känns som ett rimligt alternativ.

Biopalatset sal 6 alltså. Där får det bli, nästa gång jag går på bio.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Alfredo
Starting Member

6 Posts

Posted - 2005/08/24 :  02:03:19  Show Profile  Visit Alfredo's Homepage Send Alfredo a Private Message
Jbl är ju kraftigt överreprecenterade i sveriges biosalonger idag.. Jag vet inte vad som sitter i dom förnämsta salongerna.. Men man blir ju nyfiken..

/Alfredo
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/08/24 :  06:49:08  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
JBL är välrepresenterade, och visst finns det många fina alternativ.

Klipch exempelvis, EAW, EV, ja listan kan göras rätt lång, men JBL är inte att leka med, som vanligt.

En uppstickare som rönt stora framgångar :



On a side note... http://www.servodrive.com/SPL-td1.html

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/08/24 :  07:46:14  Show Profile Send Bubbel a Private Message
stackars liten fått mer horn frossa inte konstigt att du känner dig sjuk.

Även jag har tittat på unity hornen och funderat och drömt mig bort.........

/Anders


Numera en hänsynslös eoJUED:are.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/08/24 :  08:14:31  Show Profile Send linnar a Private Message
"Det försekommer en del explosioner och fyrverkerier i filmen och dom återgavs med det enormt snabba hårda klipp som det är i verkligheten. Ingen grötighet så långt örat nådde. Dynamisk och med en fysisk känsla av stötvåg som INGEN vanlig hifiannlägning som jag hört har."

"/../ INGEN vanlig hifiannlägning /../. Men "Circlomanen", du har väl aldrig hört en "vanlig" hifianläggning?
Dessutom låter beskrivningen här ovan som en hastigt ihopskruvad TL....




Edited by - linnar on 2005/08/24 08:17:00
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/08/24 :  08:20:38  Show Profile Send linnar a Private Message
Skämt åsido, stora volymer kan ge en enorm bas också med enklare grejer. Nu tror jag att
biografer använder sig av speciell biografutrustning. Sånt som inte skulle göra sig hemma.
Sedan är frågan, om det låter häftigt är det också hifi. Dvs naturtrogen återgivning över
hela registret?


Edited by - linnar on 2005/08/24 08:21:34
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2005/08/24 :  09:18:24  Show Profile Send govinda a Private Message
Hej Johannes

Jag undrar vad du tyckte om filmen? Tänkte knalla iväg och se den om den får minst godkänt-3

Såg du storbildsteven i bältersspännarparken under Göteborgskalaset? Den kostade 5-Miljoner kronor
Den hade en rätt imponerande PA anläggning tyvärr vet jag inte vilka grejer det var? Tyckte ändå att dom fått till det ganska bra.

Mvh Anders
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/08/24 :  10:08:01  Show Profile Send mace a Private Message
Prova med suveräna Röda Kvarn i Ängelholm, deras hemsida har mycket info om tekniken

www.rodakvarn.se

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/08/24 :  11:20:26  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Generellt så brukar jag vara mycket besviken på bioljudet. Enstaka salonger har halvhyfsat ljud, så det är glädjande att höra att det i vissa städer finns riktigt bra salonger.
Ofta varierar ljudkvaliteten mycket beroende på var i salongen man sitter, så jag vill gärna veta ungefär var du satt/ni i längsled och sidled.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/08/24 :  11:50:30  Show Profile Send ILLY a Private Message
Efter att ha läst igenom hela ljudavdelningen på www.rodakvarn.se (tack för länken mace!) så börjar jag fundera på om det kan ha varit den udda fågeln SDDS som kan ha varit orsaken till din extraordinära upplevelse. Ett synnerligen sällsynt format (få filmer, få biografer) som innebär två extra ljudkanaler placerade bakom duken. Om de använder likadana burkar där, som till framkanalerna, så borde ju det totalt sett ge ganska så rejäl känslighet åt systemet. Eller?

Edit: Vill också veta var i salongen ni satt!

Militant cyklist.

Edited by - ILLY on 2005/08/24 11:51:04
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/08/24 :  22:25:49  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Ofta varierar ljudkvaliteten mycket beroende på var i salongen man sitter, så jag vill gärna veta ungefär var du satt/ni i längsled och sidled.

Jag satt på plats 178 på rad 8.
Filmen var bra. En fyra får den av mig.
Jämfört med Dawn of the dead så är den mer påkostad men mer förutsägbar och inte lika självklar. Den känns mer krystad och onödig. Som om den är en sekvens urklippt ur ett större sammanhang. MEN den är väldans underhållande och skoj.

quote:
stackars liten fått mer horn frossa inte konstigt att du känner dig sjuk.

Även jag har tittat på unity hornen och funderat och drömt mig bort.........


Jaa, det är väl egentligen Unityhornen som denna tråden var tänkt att handla om. Hmmmm...... Unity.......hmmmmm........villha......
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/08/24 :  22:33:23  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
o, ett par sånadär unity får vi allt ta och banka ihop nån dag. Största svårigheten med horn är väl egentligen att räkna ut och kapa till alla skeva vinklar, om man inte är bra på cad och har fina maskiner på jobbet, vill säga. Sen så lär det väl vara ett projekt i sig att hålla dom i press när limmet torkar. Frigolitmall och glasfibermatta känns som ett rimligt alternativ.

Detta är då mitt nästa lilla project. När jag såg dessa så övergav jag ALLA andra tankar å ideer som jag haft inom hifi. Unity nästa!
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2005/08/25 :  00:04:50  Show Profile Send Björn N a Private Message
Jag har ett svagt minne av att när jag för några år sedan läste om vilken utrustning biopalatset har så hade dem Jbl i en del salonger och grejor från Apogee i andra salonger.

Mvh Björn

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/08/25 :  00:13:46  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Kolla in den här grabben han har fått unity hornet på hjärnan http://ldsg.snippets.org/HORNS/5way.html

/Anders

Numera en hänsynslös eoJUED:are.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Joav
Member

233 Posts

Posted - 2005/08/25 :  00:20:56  Show Profile Send Joav a Private Message
Har inte biopalatset (i stockholm) nån ny typ av ljud...
"Här finns bl. a. Sveriges första HPS 4000-salong"
http://www.sandrewmetronome.se/templates/Page_cinemas.asp?id=1903

Jag lär mig av att ställa dumma frågor
Gör din Streo glad spela "Riltons vänner" www.riltonsvanner.com
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/08/25 :  01:23:32  Show Profile Send Haakan a Private Message
låter imponerade i den salongen...men nåt vidare bra är det inte

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/08/25 :  01:58:30  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Jag *host* laddade ner en skrytfilm idag (den har lågnt o väl tjänat in sina pengar, så det är ok) just för att brassa på lite.. Tänkte göra det imorgon. men nu blev jag juh lite sugen på att se lite bio.. Sist jag var på bio såg jag... sagan om ringen tror jag.. Ettan..

På juhst röda kvarn i ängelholm.. men jag var riktigt besviken på ljudet..

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/08/25 :  10:19:03  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag var riktigt imponerad en gång när jag på en salong i Tokyo (minns dock ej vilken) såg premiären av star wars ep 1 i en salong som tog 1500 pers, de använde tre par stackar med hornladdade EV (electro voice, för dem av er som otroligt nog skulle kunna ha missat EV) lådor framme vid duken, resten såg jag inte.

Jo det var en stooor salong :)

Mkt imponerande ur ljudkvalitets-synpunkt likväl som ur mäktighets-synpunkt, detta är något av det bästa jag hört, touring PA i Biosalonger, that´s the way I want it : )

Fullt jämförbart med ljudkvaliteén i hifianläggningar enligt mitt sett att se det, det trevliga med hornladdade system är att man känner (felaktigt upplever) att högtalarna spelar exklusivt för dig, jodå, det var itne alls tokigt, och bra mkt trevligare än vad jag hört i biosalonger efter detta besök.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000