HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Alternativ till balanserade don?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Barfotalasse
Member

123 Posts

Posted - 2005/08/22 :  09:46:58  Show Profile Send Barfotalasse a Private Message
Mina nya högtalare kommer att kräva elektronisk delning och biampning samt ganska rejält byggda slutsteg också.
I "paketet" följer med två billiga slutsteg + ett mkt bra elektroniskt delninsfilter med parametrisk eq och annat bra.

Existerar bra (två och trevägs) elektroniska delningsfilter med RCA?

Går det kanske att bygga om delninsfilterin- och eventuellt utgångar så jag kan köra obal. med RCA isället, eller är ngt sådant helt uteslutet?

Delningsfilter ingång:
Electronically balanced
Impedance >10 kohms

Utgång:
Electronically balanced
Source impedance <60 ohms
Min load 600 ohms

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/08/22 :  11:15:13  Show Profile Send gcs a Private Message
Det fina med att köra elektronisk delning är att man faktiskt inte behöver super bra slutsteg. Det beror på att varje slutsteg ska bara arbeta inom ett smalt område och därmed inte utsätts för samma komplexa last som det blir om man kör slutsteget som fullband. Vad jag ändå rekommenderar är att du väljer ett relativt kraftigt slutsteg till basen, ungefär 100 watt och ett slutsteg med hög dämpfaktor(200-1000)och så klart lågt brus(-110dB) Basslutsteget ska helst gå ner till DC alltså 0Hz. De övriga slutstegen kan vara betydligt svagare.(Själv kör jag 160+120+100+30watt och det är fett mycket mer än jag behöver). När det gäller filter så kan man tänka sig antingen ett analogt eller ett digitaltfilter. Det första man kommer att tänka på är då Behringer som har båda typerna. Med Behringer kan du välja att köra antingen ballat(XLR) eller oballat(RCA)och dessutom om du kör med deras digitala filter då har du också både ett parametriskt och ett grafiskt filter inbyggt. Fördelen med filter i den digitala domänen är att du aldrig får något extra brustillskott.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/08/22 :  11:49:58  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Hur reglerar man ljudnivån i en sådan här lösning?
Före eller efter det digitala delningsfiltret?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/08/22 :  14:12:30  Show Profile Send gcs a Private Message
Björn-Ola jag antar att du menar nivåerna till varje högtalarelement. När det gäller det filter från Behringer så finns det nivå kontroller för a och b kanalerna....nu talar jag alltså om deras analoga delningsfilter som finns i både 2-väg och 3-väg. Det är samma sak med deras digitalafilter men där har man två nivåkontroller i menyn för varje passband. Det här beror på att om man gör en höjning med något av eq:na, då vill man sänka nivån fär att undvika överstyrning. Jag vill bara tillägga en sak. Dom analoga filtren brusar lite i diskanten. Det hörs allra helst om man har horn som jag har. Digitala filter brusar aldrig...även om man skulle maxa eq:na.
Go to Top of Page

Barfotalasse
Member

123 Posts

Posted - 2005/08/22 :  15:42:48  Show Profile Send Barfotalasse a Private Message
Öhhh... Nu kommer en riktig nybörjarfråga... (Björn-Ola fick mig tänka i nya banor. Jag hade alltid tänkt mig att delningen skulle vara efter försteget, men det kanske inte nödvändigtvis är så..?)

Ska signalen alltså delas före förförstärkaren eller efter?

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/08/22 :  15:59:41  Show Profile Send gcs a Private Message
Ähum... Nu ställer du svåra frågor. Allvarligt talat så ska ett elektroniskt filter sitta mellan förförstärkaren och slutstegen.
http://www.behringer.com/DCX2496/index.cfm?lang=ENG
http://www.behringer.com/CX3400/index.cfm?lang=ENG
http://www.behringer.com/CX2310/index.cfm?lang=ENG

Här är några adresser som du kan titta på. Det finns också andra tillverkare men då kostar dom mycket mer och frågan är om de är så pass mycket bättre.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/08/22 :  16:19:25  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
gqs:
Nej, jag menar kontrollen av ljudnivån i anläggningen.
Har man ett digitalt delningsfilter som digitaliserar den analoga signalen in så vill man ju utnyttja hela omvandlarens dynamikområde och då är det ju olyckligt att ha en nivåreglering innan DA-omvandlaren. Helst skulle man vilja kunna reglera ljudvolymen efter det digitala delningsfiltret och endast använda volymkontrollen innan delningsfiltret för att ställa rätt nivå så att dynamikområdet utnyttjas maximalt. D.V.S försteg-delningsfilter-volymkontroll-slutsteg.
Hoppas ni förstår hur jag menar.
Med analoga delningsfilter spelar det ju ingen roll var man volymreglerar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

ART
Member

145 Posts

Posted - 2005/08/22 :  16:20:22  Show Profile Send ART a Private Message
quote:
Ska signalen alltså delas före förförstärkaren eller efter?


Detberorpådet...

Kör man t.ex. med Behringers digitala UltraDrive (eller motsvarande) så går man ju (helst) digitalt från ljudkällan och kör då delningsfiltret som DAC. Generellt fungerar digitala filter bäst med fullrange insignal, dvs. utan dämpande (volymreglerande) försteg innan i kedjan (det handlar, grovt förenklat, om att man då använder 'alla bitar' i digitalutrustningen istället för, som med dämpad signal, 'bara bitarna i början. Slå på mig om jag överförenklar... ).

Detta betyder ju naturligtvis att försteget (om det hamnar efter delningen) behöver ha multipla kanaler (liksom slutstegen), vilket i sig onekligen ställer till det en del (svårt att hitta slika, IMHO. Har bara hittat Coplands 306a... ).

EDIT: Björn-Ola sa det före mig, och egentligen bättre (mitt resonemang baserar sig på att man bara har EN ljudkälla, vilket ju är ... ja, ett specialfall.

Edited by - ART on 2005/08/22 16:22:18
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/08/22 :  17:30:35  Show Profile Send gcs a Private Message
Sådana lösningar finns inte .... i.a.f. inte som jag känner till och jag vet inte heller meningen med att krångla till det på det viset. Det finns väl inte heller så många förförstärkare med en volymkontroll före den digitala utgången. När det gäller elektroniskafilter såg jag ett tyskt filter som säkert är väldigt bra, men dyrt.
http://www.klein-hummel.de/./html/studio/studio_index_e.htm

Som sagt så förstår jag inte meningen och jag tycker inte änns att det är puristiskt att ha en sådan rigg som du beskriver. Glöm inte att det mesta vi spelar är fortfarande bara 16 bitar. Jag gjorde ett experiment där jag spelade en skiva och sänkte nivån med 70dB i den digitala domänen för att sedan höja lika mycket igen. Avsikten var att jag ville höra disten i AD/DA omvandlingen. Jag spelade en CD och kunde inte höra någon distorsion i slutomvandlingen. Jag ska under hösten göra samma sak ingen med ett analogt masterband om det möjligen kan höras något då.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/08/23 :  08:22:35  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
En möjlighet är att använda en förförstärkare efter filtret som är anpassat för hemmabio, 6 kanaler. Harmony Design har en sådan.
Inte vill man kompromissa med ljudkvaliten när man satsar på aktiv delning.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Barfotalasse
Member

123 Posts

Posted - 2005/08/23 :  09:49:38  Show Profile Send Barfotalasse a Private Message
Ang. nivå så har delningsfiltret gain både på in- (0 till -40dB) och utgång (+15 till -40dB). Vet inte hur många bitar det arbetar med internt, men de har nog tänkt på att man inte ska råka ut för bitreducering ifall man digitaliserar en svag insignal. XTA DP-200 heter modellen.

Hade också det där Copland-försteget huvudet angående de "nya tankarna" om delning före försteget...

Men allra enklast blir det ju om jag får trycka in en bra förförstärkare före delningen. Då kan delningsfilter och slutsteg få samsas i en garderob till min hustrus förtjusning. (Om nu inte slutstegen blir så stiliga att de upphöjs till "möbler". Svårt tro!)

Igen: Ingen som sett elektroniska filter med RCA-kontakter?
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/08/23 :  11:50:01  Show Profile Send gcs a Private Message
Ingen som sett elektroniska filter med RCA-kontakter?

Jo men visst t.ex. Behringer. Varför man nu ska låsa sig vid RCA när man ändå kan använda sig av XLR adaptrar.
Björ-Ola:
En möjlighet är att använda en förförstärkare efter filtret som är anpassat för hemmabio, 6 kanaler. Harmony Design har en sådan.
Inte vill man kompromissa med ljudkvaliten när man satsar på aktiv delning.


Det inte bara verkar utan det är också väldigt krångligt och jag är helt övertygad om att det inte heller kommer att ge något bättre ljud, så jag säger bara lycka till.

Go to Top of Page

ART
Member

145 Posts

Posted - 2005/08/23 :  12:21:48  Show Profile Send ART a Private Message
quote:

Det inte bara verkar utan det är också väldigt krångligt och jag är helt övertygad om att det inte heller kommer att ge något bättre ljud, så jag säger bara lycka till.



Varför skulle det vara krångligt? Dyrt, ja. Men krångligt?
Dessutom ÄR jag övertygad om att det ger mätbart försämrat ljud om man använder, säg, 10% av det dynamiska omfånget (t.ex. 4W av 400W i slutsteget per kanal -- vilket bör vara HÖG volym med bra högtalare) i en källa->(analogt)->försteg->D/A->filter->A/D->slutsteg-kedja jämfört med en källa->(digitalt)->filter->D/A->multikanal'försteg'->slutsteg-kedja. Eller?
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/08/23 :  12:41:55  Show Profile Send gcs a Private Message
Så bra, då vet du ju bäst själv.
Go to Top of Page

ART
Member

145 Posts

Posted - 2005/08/23 :  13:07:53  Show Profile Send ART a Private Message
Kanske ska tillägga att det är de extra AD och DA stegen som jag anser är problemet här, inte de bitar man tappar pga låg in/ut nivå. Men jag verkar ju debattera med mig själv nu, så...
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/08/23 :  16:37:46  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag vet hur jag skulle gjort iallafall. På det krångliga sättet.
Vem har sagt att hifi skulle vara enkelt?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/08/23 :  20:05:41  Show Profile Send gcs a Private Message
Visst kan man krångla till det men det blir sällan bättre.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/08/24 :  07:49:21  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Detta är det stora undantaget.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/08/24 :  10:12:10  Show Profile Send edison a Private Message
gcs:
Har du provat eller hört någon/några av dessa 3 Behringerfiltren du länkade till?

Är lite sugen på att prova på nåt sånt, och priserna verkar ju mkt humana...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/08/24 10:12:58
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/08/24 :  14:42:16  Show Profile Send gcs a Private Message
Har du provat eller hört någon/några av dessa 3 Behringerfiltren du länkade till?

Det tycker jag absolut att du ska göra. Jag har själv köpt ett antal som t.ex. DSP 1124 som jag tänkte ha ett par till varje högtalarpar i min 5.1. Delningsfilter har jag två analoga och en digital 2496:a till min stereo. Man får ju oerhört mycket för pengarna och det låter ju t.o.m. bra.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.29 sekunder. Snitz Forums 2000