HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Martinsson och flickvän bygger PA basar (nytt (2))
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/08/21 :  21:44:32  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Hej på er alla !

Ja det var den semestern det, mkt har man hunnit med utan större ansträngning, här nedan kan ni följa vad jag spenderade den första veckan med att göra.

Ett stort tack till min flickvän Maria för hennes hjälp, angagemang och visdom, utan henne hade ni nog inte fått se detta.

Då kör vi.

Ett ritningsunderlag och lite trä :



Några 18"-are :



Arbetsplatsen min kommande vecka :



En löst ihop-lutad låda till höger :



Båda lådorna nu lite mer riktigt ihopsatta :



Basarna i sina bafflar :



Sett från sidan, ytterliggare lite mer ihopsatt :



Lite målafärg där det blir svårt att komma åt när de är färdiga :



Sett från sidan, hjulen underlättar vid montering :



Lite prylar anländer från göteborg, min hemma stero :



Maria i full färd med spacklingen :



En stund senare, tro mig det var en del att spackla :



Och sen var det slipandet :



Dämpmaterial och sladdar på plats :


Ytterliggare lite slipande :


Maria målar :


Hon ger sig inte, det skall vara så bra det kan bli :


På med handtag och kontaktplattor :


sådär ja, mina gammla toppar är tyngre än basarna...


Plug and play...


Översikt, visst blir man rörd :


Utprovningsfesten kan börja :



That´s it folks !

Ännu ett stort tack till min fantastiska flickvän som gjort ett kanonjobb, resultatet var överaskande bra med tanke på att detta var ett klackspark-projekt.

Lite oroligheter i frekvensgången vid 35Hz och neråt samt över 120Hz, däremellan fick jag intrycket att det var jämt och fint.

De flöt ihop fint med topparna och kunde prestera som ett fullvuxet PA, mkt attack och detaljer, rent och klart, även när man matade dem med bägge stegen i klippnivå (ca 3kW).

Det ända kuxet var att hangaren lät som om den skulle skrangla sönder, men kom man upp i lite nivå hördes detta inte så mkt, tyvärr fick vi aldrig tillfälle att genomföra ett utomhustest.

Hur lät då basarna lite mer specifikt, jo jämfört med traditionella 218 lådor fanns här mer attack och klipp eller om man vill slänga sig med stora ord "transientaggresivitet".

Mer tid hade krävts för att förså dem bra nog för att göra ett bra program till dem i Driveracket, så därför finns där säkerligen mer potential än det jag här kan skriva om, jag är mkt nöjd med tanke på den ringa ansträngning detta innebar.

Note : de är små, 900x500x600 (hxbxd), normala 218 lådor är 1200x600x700 (jbl 2242 standard).

Tack för oss // Maria och Anders

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2005/08/26 22:12:09

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/08/21 :  21:56:22  Show Profile Send marens a Private Message
Högtalarbyggande flickvän. Grattis!

Oroligheterna högre upp i frekvens beror säker på kaviteten som blir mellan basarna. Lägre ner i frekvens <35Hz låter som rumsproblem alternativt högt q i lådan (liten låda?).

Edited by - marens on 2005/08/21 21:59:36
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2005/08/21 :  22:04:56  Show Profile Send Resonans a Private Message
Grattis till nytillskottet då!

Ps, ser att du lyckats bra med att engagera din flickvän, HUR har du lyckats med det? Ds

...music is the best...
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2005/08/21 :  22:05:16  Show Profile Send govinda a Private Message
Kul reportage!

Skall du ha dom i lägenheten

Kanske nåt dom kan använda för att komma igenom Hallandsåsen

Mvh Anders
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/08/21 :  22:12:13  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vilken duktig tjej du har! Jag får minsann bygga mina högtalare själv.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/08/21 :  22:20:07  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Vad för basar?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/08/21 :  22:31:48  Show Profile Send linnar a Private Message
Jag behöver snart någon som kan slipa åxå....


Edited by - linnar on 2005/08/21 22:32:17
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/08/21 :  22:33:59  Show Profile Send Bubben a Private Message
Rubriken säger: Martinsson och flickvän bygger PA basar

Vad har Martinsson själv gjort...?

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/08/21 :  23:25:12  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Ja, vem tror du det är som har tagit bilderna?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2005/08/22 :  01:24:07  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Samstämmigt får jag nog inflika att du får skatta dig lycklig med byggintresserad flickvän! schyssta basar, what make?

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/08/22 :  06:57:40  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Väldigt fint Martinsson!

Vad är det för basar? Hur djupt går dom?? Skall du ha dom hemma?

Nyfiken Circloman!
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/08/22 :  07:19:27  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Basarna är ett par gammla ZOOMAX P18110-A köpta från ljudia för 1495kr/st (på rea), leksaksbasar med andra ord, men de presterar hyffsat, men eventuell omkoming är bara att glömma kan jag tro.

Maria kommer att kommentera era frågor angående hennes inblandning i ett senare inlägg, jag kan bara säga att vi inte är aktuella hos varken dr Phil eller Ricky Lake, även om man lätt skulle kunna tro att jag har kameran i ena handen och pistolen i den andra.

Vad gjorde då jag (jag förstår att ni frågar, imponernade hur väl ni känner mig :) jag krafsade ihop ritningen, satte ihop lådorna, svor och drack sprit :)

Tack även till Henrik Pettersson som bistod som tving vid flertalet tillfällen, en viktig funktion vid monteringen av första lådan.

Det som nu återstår är fronttyg till mynningen samt riktiga kontaktplattor, något som får fixas någon helg framöver.

Toppar och basar står i Kalmar, och kommer förmodligen att göra så en bra tid framöver då de inte har någon lämplig boplats i Götet, och nej de kommer inte in i lägenheten (kul tanke annars), dock finns all elektronik i lägenheten där den används på daglig basis.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/08/22 :  13:16:01  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Detta missade jag att lyssna på under semestern - rackarns också!!!

Kul rapportage som jag hoppas kunna återkomma med lyssningsrapport...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2005/08/22 :  16:34:40  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
Det här var skoj! Vi har likadana basar i B36 horn.

Martinsson är ritningarna offentliga?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/08/22 :  17:16:14  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Drivs slutstegen på bensin eller disel?






Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/08/22 :  21:21:10  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Många frågor har rört min flickväns inställning till högtalarbyggande, vilket är helt förstårligt.

För att spä på denna förundran tänkte jag visa er nedanstående bild där hon är i färd med att hjälpa en gemensam bekant att beräkna geometrin i ett 18"'s Turbosoundhorn ur THL serien, som vanligt är det jag bakom kameran då jag satt och caddade upp deras uppgifter live.



Maria har avböjt att själv komentera med låter hälsa att hon är fullkommligt paff över all beröm hon i och med detta har fått, hon tackar och bugar och ser fram emot att hjälpa till med fler projekt för eran granskning i framtiden.

Vad det högtalarnas data kan jag inte uttala mig mer noggrant än jag hittills gjort på grund av den korta tid vi hade på oss att prova, de faller ganska fort när de väl faller (ca 35Hz), de är mkt tighta och rappa samt verkar göra ett jobb likvärdigt de hos normala 218 lådor inom sitt verksamma område, då med fördelen att de är bra mkt mindre.

Ritningsunderlaget finns att tillgå som .jpg bild, men det innehar ett generalfel som under arbetets gång översågs, vinkeln baffel relativt baffel är här 20 grader, denna måste ökas på, förslagsvis till 30 grader så att lådan kan användas även för andra, mer vanliga, typer av element.

Jag är således mkt osäker till att ge ut detta, hastigt skapade underlag, se dessa som prototyper, och principen verkar helt klart medföra vissa fördelar i sin helhet.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/08/23 :  20:49:51  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag vet inte hur många som noterat att principen är "dipol", ungefär en W-baffel faktiskt!
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/08/23 :  23:43:37  Show Profile Send ILLY a Private Message
En inte särskilt avlägsen gissning är att du och din tjej träffats på skola eller jobb, martinsson. Har jag rätt? Har ni fler söta och trevliga kollegor runt 25 så kan du ju skicka PM eller nåt...

MatsT: Jag tycker det ser ut som basreflex, men det kanske är lite fel proportioner för det?

Militant cyklist.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/08/24 :  10:22:01  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
MatsT, principen är inte dipol, även om jag se hur man lätt skulle kunna tänka detta, detta är helt riktigt som ILLY skriver inget annat än en basreflexkontruktion, med skillnaden att elementen (som jobbar mot varandra) sitter i en form av c.c.c. konfiguration, inget särskillt märkvärdigt på något sätt.

Skälet till att jag valde att gå på detta var att jag ville ha små men kraftfula lådor, betänk att höjden (endast) är 900mm, detta gör det omöjligt att ytmontera på plan frontbaffel då enheterna i sig spänner 465mm vardera (märk då även att de endast är 500mm breda, och det är 15mm ply jag anvnt mig av, tight, jajemen.

Jag kan kanske (vill gärna) tro att deras "snabbhet" kommer av den montering och verkan elementen har gent emot varandra, men jag kan givetvis inte säga ATT det är detta det beror på, det kan lika väl vara den relativt lilla och relativt stabila lådan.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/08/24 :  15:31:42  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Jag är också lite impad över engagemanget från damen men jag tror den allmänna uppståndelsen kommer sig av att det är extremt ovanligt med kvinnliga högtalarissor/elektronissor. Här är en till:
http://www.diyaudio.com/forums/member.php?s=&action=getinfo&userid=3973

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/08/24 15:37:22
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/08/24 :  21:43:44  Show Profile Send MatsT a Private Message
Kanske är det en basreflex, det beror på var resonansen hamnar för "pipan" men jag tyckte den såg så stor ut att det borde bli en dipol.
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/08/24 :  21:44:22  Show Profile Send linnar a Private Message
peranders:
Den tjejen kan mer än högtalarprat.
Hon är en mycket duktig programmerare!
Jag vet för det är min huvudsakliga fritidsintresse.
Hon håller på att ta fram ett program som simulerar
högtalare. Kan hämtas här:
http://www.iti.fi/speakerdesigner/

EDIT:
Glömde skriva att den går bara köra på Linux.


Edited by - linnar on 2005/08/24 21:49:03
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/08/25 :  12:03:50  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag vill helst inte påskinna att Maria är en inbuten hifientusiast, för så är inte fallet, men hon är inte helt ointresserad, hennes verkliga intresse är koutställning och djurskötsel, hon är en av sveriges främsta koutställare och inte någon Daniela Manger kopia.

Nog om detta, jag är pälsdjursallergiker.

Nu återstår att bygga om / bygga nya toppar (aktivt delade) så man får ett schysst 3vägs aktivt system att leka med, full kontroll i alla led, slutstegen har jag, elementen har jag, processor har jag, men har jag tid ?

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Sanny_X
Member

181 Posts

Posted - 2005/08/25 :  17:45:21  Show Profile Send Sanny_X a Private Message
Kul bygge! Väldigt roligt med lite PA här.

En fråga bara; om man bränner ett element, måste man riva hela lådan då?
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/08/25 :  22:33:47  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Sanny X, i just detta fall... ja.

Detta är det generalfel som jag tidigare skrev om, det fattades uppskattningsvis 16mm i frigång (höjdled) för att kunna sätta i och ta ur elementen från sina givna platser, detta är emelertid inget fel som principen i sig lider av utan det är en sista minuten, ogenomtänkt, missuppfattad, ändring jag gjorde, resultatet blev, ja katastrof.

Ökar man på vinkel med 5 grader per baffel skall lådan kunna ta de flesta element, alltså inbördes vinkel ökas således från 20 (som jag har det) till 30 grader, detta löser det problemet.

Snacka om bakslag när man stod där... nästan komiskt, men men, för att vara ett 2 veckors jobb från idé till fördig låda så...

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Sanny_X
Member

181 Posts

Posted - 2005/08/25 :  22:47:35  Show Profile Send Sanny_X a Private Message
Sånt som händer under stress...

Hoppas du gör ett likadant reportage när de nya topparna byggs.

Var det mycket räknande när lådorna togs fram, eller funkar de med de flesta 18"?
Vanliga 2x18" är det ju rätt noga med portar, hur är det med dessa?

Kommer de att finnas i Göteborg senare, skulle vara kul att prova mot några W-horn?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000