HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ny Asien tillverkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2005/08/21 :  18:41:07  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message
En ny tillverkare av högtalare och förstärkare från... Thailand

Kolla in: http://www.norh.com/index.html

En minst sagt annorlunda form på högtalarna, ganska snygga rörförstärkare oxå!

"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous

vole
Member

515 Posts

Posted - 2005/08/21 :  18:53:16  Show Profile Send vole a Private Message
Får nog säga att tillveraren inte är så "nya".. Tror var ca. 1,5 år sedan jag länkades vidare via TNT´s till dem

All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"


Go to Top of Page

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2005/08/21 :  18:57:44  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message
Där fick man för det!
Dom var nya för mig i allafall.
Har någon läst en recenscion över hur dom låter?
Onekligen faschinerande form.

"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page

patrikpolly
Numera pwrdesign

244 Posts

Posted - 2005/08/21 :  19:05:16  Show Profile Send patrikpolly a Private Message
Har bla gjort deras SM högtalare i marmor tror jag :)
Lär vara en tung rackare :)

Använder en hel del scanspeak i deras konstruktioner!
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/08/21 :  20:04:53  Show Profile Send edison a Private Message
Ja, detta märke har verkligen sin egen idé och design...

Tittar man närmare (mycket att läsa på sidan deras!) hittar man lite av varje som iaf får mej att uppfatta dom som mkt seriösa och kompetenta.
------------------
Sen - att hitta en text som denna i en HiFi-tillverkares "säljbladder" är ju bara för underbart:
"One of my hopes is that parents will send their kids off the college with a pair of 3.0s or 4.0s and a SE 9. The idea of someone growing up with my speakers and amplifiers really excites me. Most importantly, this is not a throw away product. The nOrh SE 9 will last for years. This is not a system you will outgrow. It will always have a home in a bedroom, office or driving a computer multimedia system. I also believe that many women will enjoy this amplifier. Most women aren't interested in how loud their stereo plays. They do want something that is small, beautiful and durable.

Detta i infon om en lite Single Ended (pris: 450 USD) röris på 2 x 9 w med Elektro Harmonix rör (jag vet inte så värst men lär vara ett bra rörmärke)

Så ett 200w monblock trissasteg för 300 USD /st inkl. frakt ("to most locations" som dom skriver...
http://www.norh.com/products/leamp2/bg.html

Är hälften sant om hur dessa presterar är dom välan prisvärda iaf...



SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/08/21 20:06:36
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/08/21 :  20:23:52  Show Profile Send edison a Private Message
Dr Moreau:
Recensioner av nOrh 4.0 & 9.0 i TNT:
http://www.tnt-audio.com/casse/norh9_e.html

Är nog inte kattskit...

-----------------------------------------

Bolaget finns i Bangkok i Thailand; nog borde dom ha nånstans att titta på grejorna även om dom verkar satsa mest på websälj...(?)
Så många som drar till Thailand numera, kanske nån forummedlem har intresse av att kolla in dessa grejor vid resa till landet/stan..?


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/08/21 20:27:02
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2005/08/21 :  20:30:35  Show Profile Send Gus a Private Message
Här finns en del att läsa/
http://www.audiocircle.com/circles/viewforum.php?f=12&sid=41373d660a216b4d3a54bd68baabd5db

Hoppas adressen funkar....

Jag försökte handla Le amp-II av dom för ett par år sedan men den blev aldrig färdig så jag avbeställde.
Sände en förfrågan om till dom om en förförstärkare för ca.en månad sedan.
Inget svar hittills trots påstötning.
Go to Top of Page

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2005/08/21 :  21:38:39  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message
Tack för länkarna!

"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/08/24 :  06:38:36  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Läs vad de säger om kablar. helt underbart.
quote:
There are many things I try to put off. These include going to the dentist, paying taxes, visiting some relatives and talking about cables. I believe that no subject has done more damage to the "high-end" market than cables.




quote:
Once high-end cables were introduced, the market expanded and the prices continued to search new highs. I believe that no other area in high-fidelity has done more to discredit "high-end" more than some of the claims and prices attached to high quality cables.



Han har en poäng i alla fall får man nog säga.
Go to Top of Page

HenrikN
Member

77 Posts

Posted - 2005/08/25 :  11:13:46  Show Profile Send HenrikN a Private Message
Blev lite sugen på Le Amp II igår när jag såg den här tråden.
Skickade iväg en förfrågan och fick nyss detta svar:
"We are looking to release a new version of Le Amp 2. You will have the details."

Rakt och enkelt svar :)
Go to Top of Page

HenrikN
Member

77 Posts

Posted - 2005/10/11 :  14:16:08  Show Profile Send HenrikN a Private Message
Nu har jag de sista tillverkade Le Amp II på väg hem till mig tillsammans med ACA 2B rörförsteg. Blir mycket intressant att testa dessa och bilder/utlåtanden garanteras givetvis :)

Ang. Le Amp II så återkommer dom i dual mono-uppbyggnad om ett par månader, då med lite nytt godis inbyggt ;)

Mvh

PS. OBS! På förekommen anledning meddelar jag att framtida ekonomiskt intresse kan föreligga. Dock inte i nuläget. Hoppas att intresset för mina intryck ändå är befintligt, annars håller jag dem för mig själv och närstående ;) DS.

Edited by - HenrikN on 2005/10/11 14:28:11
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/10/11 :  15:43:17  Show Profile Send edison a Private Message
Klart du ska redovisa dina åsikter när du spelat på grejorna.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/10/11 :  15:50:35  Show Profile Send David A a Private Message
Jag har varit och besökt denna tillverkare i Bangkok

Dom hade nog det absolut värsta demorum som jag någonsin satt min fot i tyvärr. Ett helt kalt rum med stengolv. Marmor lådorna var häftiga, men tyvärr hade dom fått problem med dessa. Leverantören spökade tydligen. Och dom som gjordes i trä brukade tyvärr spricka vid export...
LeAmp var jag också sugen på att prova. Ska bli kul att läsa lite omdömen, för dom var onekligen billiga.
Go to Top of Page

HenrikN
Member

77 Posts

Posted - 2005/10/11 :  16:10:39  Show Profile Send HenrikN a Private Message
Intressant! När var du där? Jag har fått för mig att dom har utvecklat demorummet på senare tid.
Intressant även att högtalarna har tendens att spricka. Jag ska kolla upp det och antagligen ta hem ett par sådana lite längre fram. Måste bara lyssna på vad en sådan låda kan göra för ljudet. Elementen vet jag ju redan vad de kan prestera :)
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2005/10/11 :  16:45:25  Show Profile Send Snoddas a Private Message
quote:
Dr Moreau:
Recensioner av nOrh 4.0 & 9.0 i TNT:
http://www.tnt-audio.com/casse/norh9_e.html

Är nog inte kattskit...


Han (recensenten) verkar ju minst sagt lyrisk. Avslutningen är ju iallafall smickrande för tillverkaren:

"marble nOrh 9.0s are overall the best, two-way, stand-mounted loudspeakers I have ever happened to hear! " Ord och inga visor

Blir ju lite sugen. Skall ju ner till Thailand om ca. 7 veckor.
Skall se om jag hinner slänga iväg ett mail till dom och höra med dom om dom kan leverera en liten rörstärkare till mitt hotell.
Allting brukar gå att lösa i Thailand med hjälp av lite pengar.
Återkommer i ärendet.....................

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/10/11 :  17:33:16  Show Profile Send David A a Private Message
Jag tror det var ca 2år sedan... Så dom kan säkert ha hunnit gjort om lite. Tror t.o.m att dom höll på flytta fabriken i denna veva.
Allt trä ifrån Thailand är ett visst riskmoment, eftersom luftfuktigheten är så hög därnere. Så träkabinett är nog ingen höjdare därifrån om man inte kan fixa en långsam avfuktning.

Vad det gäller den stora 9.0s, så har jag någonstans sett mätningar som såg ganska ojämna ut faktiskt..

Ljudet kan jag inte säga ett enda positivt ord om pga rummet. Men tung som bly är dom!

Ska se om jag hinner lyssna igen vid nästa resa ner.

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/11 :  19:08:52  Show Profile Send mayro a Private Message
Som kabelälskare blir man lyrisk över tankarna han skriver..Kritiken mot priserna är maximal!! SUPER bra.... DETTA är kanon.. MEN han anser ändå att kablar kan tillföra.. DETTA är kanon...Och han talar om OLIKA konstuktion.. KANON...

Och har billiga kablar också..

Detta ÄR kanon...

Nu blev man klart intreserad av att höra dessa slutsteg osv...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

HenrikN
Member

77 Posts

Posted - 2005/10/11 :  19:37:15  Show Profile Send HenrikN a Private Message
Får se till att kablar, steg, högtalare kommer hit och testas helt enkel :)
Jag håller med om att hans idéer gör detta mycket intressant. Anledningen till att monoblocken tagits ur produktion är att han inte ville höja det ursprungliga priset trots många uppgraderingar och att bara chassiet gick på över en tredjedel av utpriset :O Sen kan man ju säga vad man vill om det, men några överpriser har han inte.
Go to Top of Page

HenrikN
Member

77 Posts

Posted - 2005/10/17 :  22:11:40  Show Profile Send HenrikN a Private Message
Så var 4 st Le Amp II och 2 st ACA 2B (rörförsteg) äntligen här. Hela tre dagar tog det (inkl. helg) att få hem dom...

Desvärre har jag inga högtalare hemma just nu, dessa beställs inatt och kommer hem nästa vecka. Ska försöka ta mig till någon frivillig kring Trollhättan som vill lyssna på dessa (intresserad?) :)

Återkommer med mer info så snart jag kan.

Bjuder på en bild så länge


Edited by - HenrikN on 2005/10/17 22:16:27
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/10/17 :  23:42:49  Show Profile Send edison a Private Message
Ser ut att vara rejäla 'skepp' av aktervyn att döma... ;-)

Gärna en frontvy 'snart' !

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/10/17 23:43:35
Go to Top of Page

HenrikN
Member

77 Posts

Posted - 2005/10/18 :  12:22:10  Show Profile Send HenrikN a Private Message
En smygis till först


Edited by - HenrikN on 2005/10/18 12:22:50
Go to Top of Page

Papaman
Starting Member

13 Posts

Posted - 2005/10/18 :  12:32:38  Show Profile Send Papaman a Private Message
Mera bilder!
Go to Top of Page

HenrikN
Member

77 Posts

Posted - 2005/10/18 :  16:21:09  Show Profile Send HenrikN a Private Message
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/10/18 :  22:32:23  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Undrar om Le AmpII kan ersätta mina Denon POA-6600A??

4 660:- inkl frakt?! För två alltså!

Nu vart man sugen...

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

HenrikN
Member

77 Posts

Posted - 2005/10/18 :  22:53:58  Show Profile Send HenrikN a Private Message
Tyvärr (för er ) så köpte jag de sista som tillverkas... Jag fick eg. inte köpa dessa heller, men efter lite tjat så fick jag hem dem för att utvärdera deras ersättare, baserad på Le Amp II. Om ett par månader dyker de upp i en dual mono-uppbyggnad för att minska tillverkningskostnaden, bara chassiet kostade mer än en tredjedel av utpriset på Le Amp II!

Visar det sig att dom är så fantastiska som beskrivs av nOrh och även på något forum, så kan det bli tillökning i mitt sortiment, men det återstår att se. Först ska de utvärderas hårt

Hoppas självklart på att fler öron vill testa dessa, helst då i regionen kring Trollhättan så att jag får vara med ;)

Men nog om detta, jag återkommer när jag lyssnat på stegen och slänger kanske in ett par bilder när jag lyckas få till några.
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/10/19 :  10:14:20  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
HenrikN: Jag skulle gärna prova, men jag bor i Nynäshamn..
Min förhoppning är som sagt att dom ska ersätta mina bas-steg, POA-6600A, men det kanske är en omöjlighet.
Då menar jag inte ljudmässigt utan kraftmässigt.

Men dom kanske kan funka bra på topparna?
Olyckligtvis så har jag den tyngsta lasten just på topparna..

Men jag hoppas att detta kan vara den "fattig-mans Accuphase" som alla letar efter!

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000