HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Outhärdligt att se band live
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/08/20 :  10:38:59  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Framåt kvällen igår begav jag mig ned mot staden. Malmöfestival och en hel massa band som spelar. Jag hade varit trött hela dagen, men jag kände mig dålig som bara satt inne och missade band, så jag gick ut.

Trots att jag gick fel (gick till Möllevången istället för mölleplatsen.. en 45 minuters omväg) var modet högt när jag kom fram.

Närmade mig tältet men fick stanna 50-100 meter ifrån själva scenen (strax utanför tältet). Det var länge sedan jag såg något band live (rock/pop) och genast mindes jag varför. Det låter för------ illa.
Musiken kan ha varit underbar, men det var inget man märkte.

Och det är verkligen så i 95% av fallen när man går på konsert. Detta var ingen litet replokalsgig utan en stor konsert med flera tusen i publiken.


Ofta pratar folk dessutom att de vill sin anläggning skall låta som "live"... men då frågar man sig.. är det så svårt? det är bara att köra 230V AC i högtalarna.

Usch, jag är besviken.. igen.. har bara för dåligt minne för att sluta gå på konserter. :(

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/20 :  11:19:03  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
gick till Möllevången istället för mölleplatsen..


Now how could you make that mistake??

Förresten: Vilken konsert var det? Min bror och jag såg Silverbullit och ljudet var ingen höjdare (men bra konsert!). Skränigt och alltför distat med bara en tjock ljudmatta där det var svårt att höra vad sångaren sjöng och hopplöst att separera ut enskilda instrument...låter f*n så mycket bättre hemma i stereon...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/08/20 11:21:19
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/08/20 :  11:28:31  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
quote:
gick till Möllevången istället för mölleplatsen..

Kan juh säga att det INTE var första gången tyvärr

Just den konserten ;)
Ganska bra i övrigt. Men det bara skrek och dånade. Precis som du skrev.
Ljud kan låta helt superbt utomhus. Förstår varför i hela världen de inte klarar av det på en konsert.
Men det låter ofta så annars också tyvärr. Inne på klubbar i synnerhet.
Dock på de ställen där de spelar med tanken att folk skall kunna sitta och prata samtidigt (kan låta respektlöst). Där låter det bra. Har iofs sällan upplevt det på rock/pop-konserter..
Jazz samt singer/songwriter dock.. Men någon jazzklubb i Malmö känner jag inte till. Dessutom är jag föga insatt.

Hoppas Esbjörn Svensson Trio låter bättre när de skall spela nu på festivalen.. Ger nog upp hoppet för de andra... (skall tvinga mig på några, men inget högljudt)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/08/20 :  11:47:53  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag tycker jag ser tecken på en trend där man prioriterar ljudkvalitet framför hög ljudnivå.
Dålig ljudkvalitet beror många gånger på att man pressar upp ljudnivån mer än anläggningen mäktar,vilket visar på dåligt yrkeskunnande hos ljudtekniker. Dom har aldrig stått högt i kurs hos mig. Att vrida ljudkontrollen i botten kan vilken barnunge som helst göra.
T.o.m på Göteborgsoperan förstörde man ljudet på Jesus Christ Superstar.
Att folk numera har öronproppar när dom går på konserter borde stämma till eftertanke hos ljudteknikerna.
Roligt är då att flera konserter jag varit på sistånde faktiskt har haft riktigt bra ljud. Inga öronproppar behövdes och allt gick fram kristallklart.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/08/20 :  13:21:21  Show Profile Send Blue a Private Message
Ja jo, jag var ju också där och hängde igår... Lo-fi Funk var kul, Sci-Fi Skåne var en bisarr upplevelse och grymt schysst... Men ja, som ni säger, som vanligt inget höjdarljud. Det största felet är i mitt tycke att det är för högt, man ska fanken inte behöva ha öronproppar (för om man har det, förutsatt att det inte är "musikeröronproppar" blir ju hela ljudbilden dessutom förvrängd)!

Silver Bullit och Jens Lekman var för övrigt något av besvikelser i mitt tycke.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/08/20 :  13:26:28  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Ah. Sci-fi skåne hade jag velat se.. men som sagt. Var på tok för slö.
Tur där var söta flickor, annars hade det varit slöseri med tid ;)

Öronproppar skall verkligen inte behövas. Det bevisar juh bara att de spelar för högt. Inget annat. Det skulle vara baskicken man kanske skulle få. Men om man kan få den hemma så skall det väll gå o ordna där utan att sabba öronen

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2005/08/20 :  14:25:03  Show Profile Send DIESEL a Private Message
Tråkigt att det skall behöva vara så här ibland när man ser musik live.

Måste bara säga att Metaltown som var nyligen i Göteborg (med Rammstein som huvudakt) hade ett fruktansvärt bra ljud. Trots att det fanns flera tunga metalband/rockband så vart det inga problem att bevista alla spelningarna utan diverse hörselskydd ...

Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/08/20 :  14:47:17  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Skoj när det är motsatsen. Ett mail och tacka rekommenderar jag :)
jag tänkte själv aggera gnällkärring till malmöfestivalens

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2005/08/20 :  18:29:31  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
var inte larvig nu. det är alltid dåligt ljud på konserter. det är en del av upplevelsen.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/08/20 :  18:32:19  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
... va?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/08/20 :  19:35:45  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
mailade arrengörerna, hoppas de bättrar sig

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/08/21 :  18:26:58  Show Profile Send edison a Private Message
Nisse83:
"var inte larvig nu. det är alltid dåligt ljud på konserter. det är en del av upplevelsen".

?????????????????????????????????

Icke så, det KAN vara bra ljud men det är oftast inte...som redan sagts slöa, okunniga (eller som jag har på känn för det mesta: nonchalanta) ljudmänniskor bakom reglagen...

Om du gillar upplevelsen av skitljud är väl det OK, hehe...
Jag gör det definitivt inte...och sen har man ju slantat en hygglig peng oftast som iaf jag känner som bortkastad om det är skitljud.
Tråkigt också när man går och lyssnar på artister man vet gör SIN del bra.

Var på Bluesfestival i lilla Frövi för några veckor sen...suveränt bra ljud även om det på vissa låtar var en aning för högt.

Men bra bastryck lyckades dom få fram, även mkt bra trumljd (sällan nåt man får uppleva) och mkt bra klass på ljudet i allmänhet gjorde det till en extra bra konsert...dom 6 timmarna var iaf för min del väl spenderade!

Minns en av kvällarna på Stockholm Jazzfestival, tror det var 2004, då jag blev helt förbluffad över det absolut suveräna ljudet.
Både bra nivå, inte klent men fylligt och rejält, OCH rent och detaljerat.
Då sa jag vad jag tyckte till en närmast förlägen ljudman, men hoppas det kändes gött att höra för honom.
Ska skicka några bilder till Bluesklubben som ordnade ovan nämnda festival, och får väl passa på att säga nåt snällt om ljudet dom skötte så bra

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/08/21 18:31:45
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2005/08/21 :  20:58:55  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Innan ni klagar på liveljudet så ska ni ställa er vid MIXERBORDET och lyssna. Det är OMÖJLIGT att få ett/en ljud/mix som täcker flera hundra m2 där det låter bra överallt.
Om det låter skit vid mixplats så är teknikern kass eller så ska det vara "skränigt" tex.
Eller vid undantagsfall dålig PA-rigg.

/Mikaell.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/08/21 :  21:02:04  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Jag stod precis framför. Hade de skruvat ner ljudet istället för att försöka spela för hela stan så kanske de kommit en bit på vägen.

Man skall inte behöva stå med öronproppar för att inte få skadad hörsel.
Jag har all rätt i världen att klaga om ljudnivån är på en sådan nivå att jag kommer riskera bestående men!

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/08/21 :  21:37:39  Show Profile Send svejk a Private Message
Ruttnar också när det är taskigt ljud. Ett exempel var Dylan i Karlstad för 2 år sedan. En femhundring i sjön, nästan Dylan är ju ändå Dylan.
Bäst ljud senaste åren var Lucinda Williams på cirkus, klockrent.

De som ofta har bra kranat ljud är "små" amerikanska artister och band. Jänkarna har oftast respekt för sin publik, dom lirar otroligt många spelningar om året ( många måste göra 2-300 gig om året för att överleva !)och har med sig det som gäller därborta. Gör taskigt ifrån sig står en hel hög bakom och väntar på att ta nästa gig.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Calle H
Member

147 Posts

Posted - 2005/08/21 :  21:48:58  Show Profile  Visit Calle H's Homepage Send Calle H a Private Message
Skämtar ni?

Musik SKALL upplevas på konsert. Det finns skitmusik, usla arrangörer, fulla ljudtekniker och kassa band. Lite av en chansning, men beakta denna checklista innan du beger dig till publikhavet nästa gång:

1: Se band du gillar. Det går inte att gå och se ett band, man inte har koll på, dvs om det inte gäller teaterband, som Alice Cooper och Slipknot.

2: Gå dit glad, ta en pilsner och skippa eventuella sopiga förband.

3: Ha musiköronproppar. Du hör inte ett skit efter diskanten gjort sitt de första låtarna.

4a: Ljudentusiaster placerar sig några meter framför mixerbordet, där ljudet alltid är bäst.

4b: Konsertstämningsentusiaster placerar sig precis bakom röjklungarn längst fram, för seriöst röj, men utan att missa ljudet.

4c: Röjentusiasten placerar sig längst fram bland alla mobboffer som köat 5 dagar innan, för maximalt röj, men kasst ljud.

Så, lycka till nästa gång.

Med öl i gräset på en Opeth-konsert.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000