HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Torsdags-DIY
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/08/19 :  00:05:33  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Lite blog-tråd / bildreportage (med en bild ;) och kanske för att glädja och muntra upp lite.

Denna tråden är egentligen från klubbstugan, men det kan juh roa fler :) Den handlar om en trevlig men varm sommardag





I försök att tillgodose vår gud (Per-(G)ud_Jeppson) och kanske försöka närma oss (dock på ett jordsligt plan) har jag och U1 varit lite kreativa.

Den började med ett mycket trevligt besök hos Anton, dipolbasar behöver inte vara dyra eller stora för att låta bra, det kan man konstatera. Kanske inte kunde spela på mördarhög ljudnivå, men dock så det var nog.

Var på vi åkte in till Lund (från lund?) och testade projektorer. Snacka om att det suger i "jag vill ha bio hemma!"-tarmen.
Verkligen. Hade man haft anstymmelsen till ekonomi hade jag inte tvekat... skall spara..

Okej.. till det roliga(ste). Snabbt hem, svetten rann. Förbannade sommar.

Värma lödkolv. Dricka kola, avnjuta lödtenns-os (luktar smarrigt).
Pilla, pula, mecka, tricksa, klippa, kapa, skala, löda, löda, löda, tänka lite, löda, skratta, äta pizza.. löda, löda, oroas, lösa KLART!!!

Koppla, koppla, koppla.
OH! som den skiner!.. SKINER?! PANG!.... Johan? satte du verkligen den där kondingen på rätt håll? - Jaaa....... det gjorde jag väll?
Naa... Leta leta.. nja.,.. 1uF.. den skall juh vara på 10... äh.. det är det närmsta vi kommer. Det borde gå. Det är... nog.. bara en glättning.

Nja.. inte riktigt. Men problemet får vi lokalisera imorgon.
Den fungerar iaf. Dock bara 3,23% (uppskattningsvis) på ena kanalen.



Tack U1 och Anton för en superb dag!

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2005/08/19 :  00:37:16  Show Profile Send Resonans a Private Message
Hehe, uppmuntrande iallafall! 3,23% är ju bättre än 0% - eller hur?
Gött att se sån entusiasm

...music is the best...
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/08/19 :  00:42:35  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Hehe,, tack.. ja jag vet inte.. verkar mycket skumt att det är kondingen efter V+ delen i nätdelen som spökar.. fick som sagt sätta en 1uF istället. det var det närmsta jag hade.

Ingen idé på vad det kan vara?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2005/08/19 :  14:22:51  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
Har du kollat så du har rätt spänningar? Koppla loss försärkarkretskortet, löd på en kondensator. Å mät.

Är opamparna elektriskt isolerade från kylflänsen?

________________________
PRAGA MATER URBIUM
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/08/19 :  15:13:44  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
OPamparna är, så vitt jag vet inte elektriskt ledande baktill.

Spänningarna har vi inte kollat. Det gick inget vidare att mäta utan glättningar.

Vi brände som sagt en liten 10uFare direkt efter ena bryggan. Jag har inte kollat upp vad den gör. Någon som vet på rak arm?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/08/19 :  15:43:40  Show Profile Send UrSv a Private Message
Är de av vanliga typen T så är de kopplade med V- på baksidan vilket betyder pangfara men om du har isolerade kåpor dvs TF-typen så är de just isolerade.

Kondingen efter bryggan är en liten glättning men mest tänkt att ta bort störningar snarare än glätta. Fel polaritet spränger den men borde inte skada nåt annat. Enligt orginalfinritningen är där en bipolär Blank Gate typ N om jag inte minns fel.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/08/19 :  15:49:17  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Nej Precis.. det var vad jag trodde. De såg inte ut att ha någon metallisk baksida. Och TF står det på baksidan. Så ingen fara där hoppas jag :)

Jo. Den smällden lilla kondingen smällde Fel polaritet som sagt. Den som satt i var inte bipolär tror jag (om detta skulle gjort den riktningsbestämd.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000