HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bal. utgång +bal. ingång på försteg?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Barfotalasse
Member

123 Posts

Posted - 2005/08/16 :  13:57:00  Show Profile Send Barfotalasse a Private Message
Om man behöver balanserad utgång på försteget (det är det elektroniska delningsfiltret som är balanserat), är det då klart värt att satsa på försteg med balanserad in för bästa ljud?

Några förslag på försteg? <10000kr, tack.

När man väl insett att man faktiskt ÄR konstig, försvinner stressen med att försöka vara normal.

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/08/16 :  15:20:11  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Svar Nej på frågan.

Du kan även ansluta obalanserad förstegsutgång till den balanserade ingången. Det är bara att ha en kabel som jordar "-" på ingången.

Den stora fördelen (tekniskt sett) med balanserad överföring är att det är mer lämpligt om man har långa kablar och det blir mindre känsligt för RF och brum.

Har man kort kablage (typ < 5 - 10 m) ska det mycket till om balanserad överföring har några fördelar.

De flesta apparater med balanserade in- och utgångar är realiserade med extra in- och utgångssteg. Det var kanske inte riktigt det man var ute efter, man kanske helst ville ha en så enkel signalkedja som möjligt... Märk väl att det går mycket väl att konstruera sådana här balanserade in- och utgångssteg utan att det kommer att ge hörbar förvrängning.

Men har man brumproblem o.ilkn. kan det i vissa fall vara en fördel med balanserat. Eller också ser man till att undersöka varför man har bruym, och åtgärdar det på rätt sätt istället.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Barfotalasse
Member

123 Posts

Posted - 2005/08/16 :  15:57:34  Show Profile Send Barfotalasse a Private Message
Tack knoppen. Har väl nästan anat detta att det inte måste vara balanserat hela vägen av något direkt kvalitetsskäl och att somliga prylar som låter bättre med det ena eller andra isåfall beror på annat.

Vilka risker/nackdelar finns med att ansluta obal. ut till bal. in? Särskilt som det blir en hel del effekt i slutstegen... Jag vill varken bli död eller döv.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/16 :  16:00:35  Show Profile Send matte76 a Private Message
Dock är det enkelt att lyssna sig till att vissa märken, tex Primare och Pathos, låter klart bättre kopplade balanserat än obalanserat (har lyssnat och jämfört) pga att deras konstruktioner är sådana (uppbyggda balanserade). Och det på även de kortaste signalkabel-längder.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/08/16 16:01:40
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/08/16 :  16:11:42  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Matte, min ståndpunkt är att en apparat ska låta lika bra med både balanserat eller obalanserat. Om så inte är fallet, kan man undersöka om det finns några brister hos konstruktionen.

Sedan bör du tänka på, att dina jämförelser innehåller även kablage och in-/utgångssteg i andra apparater, likväl som det synes mig något osäkert om du har testat under kontrollerade former. Beskriv gärna hur du har testat och kommit fram till dina slutsatser.


BarfotaLasse Nja, risker vet jag inte om den är speciellt stor. Det är förstås av största vikt att man ansluter på rätt sätt. Det finns även adaptrar att köpa för ändamålet som gör det enklare. Men man bör kolla upp så att även adaptern är korrekt kopplad internt.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2005/08/16 :  16:18:00  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
quote:
min ståndpunkt är att en apparat ska låta lika bra med både balanserat eller obalanserat. Om så inte är fallet, kan man undersöka om det finns några brister hos konstruktionen.

Kom just att tänka på Nelson Pass olika typer av slutsteg i X-serien.
Där har du ett undantag från ovanstående regel....Mer info om varför finns här:http://www.passlabs.com/downloads/articles/susy.pdf
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/16 :  16:19:35  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
osäkert om du har testat under kontrollerade former. Beskriv gärna hur du har testat och kommit fram till dina slutsatser


Kontrollerade former? Jo jag har testat med A/B-jämförelser under mycket kontrollerade former. Samma högtalare, samma förstärkare, samma kablar, samma rum osv. Tydliga förbättringar med den cd-spelare och den förstärkare jag testat.

Därmed inte sagt att alla balanserade cd-spelare/förstärkare låter bättre just kopplade balanserat, men de två jag testat, dvs Primare CD31 respektive Pathos Logos, gör det definitivt. Stora hörbara skillnader, mätbara vet jag inte (och bryr mig inte mycket heller).

Enligt konstruktörerna låter de bättre kopplat balanserat eftersom de är uppbyggda balanserat från grunden, men djupare än så har jag ej satt mig in i det. De låter enligt konstruktörerna bra obalanserat, men bättre balanserat. Det innebär inte automatiskt att det är någon brist i kontruktionen, det är bara så den är uppbyggd. Har du testat dessa två Knoppen?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/08/16 16:21:46
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/08/16 :  16:23:15  Show Profile Send Knoppen a Private Message
P.S. Man bör också tänka på att IN till ett fullt balanserat försteg, så tillkommer en inverterarkrets för de obalanserade ingångarna för att göra signalen balanserad internt. Det kan då finnas motiverbara anledningar till att eventuellt göra detta på förstegets utgång istället. Sedan kan det bli svårt att hålla CMRR hög internt i försteget när man har separata kretsar för faskorrekt och fasvänd signal. D.S.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000