HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Switchad supply till rörpreamp ch andra frågor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/08/16 :  07:36:34  Show Profile Send gongken a Private Message
Har någon knåpat ihop en switchad nätdel till en rörpreamp nån gång (går det)?

Typ med 350V anod och 6.3V glöd.
Antar att det inte är fråga om så stora strömmar och att det borde gå. Har någon provat eller funderat på det så delge gärna era tankar... Bäst av allt vore ju om någon gjort det och kan posta ett schema!!

Antar att det antagligen skulle bli ganska mycket mindre och lättare än en trafo...

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.

Edited by - gongken on 2005/08/16 17:32:46

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7784 Posts

Posted - 2005/08/16 :  08:48:53  Show Profile Send Fuling a Private Message
Hade inte Allt om Elektronik ritning på nåt liknande för ett par år sen? Kanske inte fullt 350V, men åtminstone 250V + glöd.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/08/16 :  10:49:09  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
jag är lite utav en SMPSU-hatare i hifisammanhang.. risken finns ju alltid att röret kan börja självsvänga tack vare övertonerna som kommer från switchaggregatet, ok om man filtrerar enligt konstens alla regler borde det inte vara någon fara, men jag är skeptiskt inställd till hur ljudkvaliteten kommer att påverkas..
-för glöden däremot tror jag att det går jättebra!

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/08/16 :  13:03:25  Show Profile Send gongken a Private Message
OK.
Jag vill helt enkelt få ner storlek/vikt. Dessutom tycker jag att trafar kostar en hel del... Jag har iofs bara kollat elfa.

Vart köper man anodspänningstrafar billigast egentligen? Kan man tweaka till sig anodspänning på nåt fiffigt sätt?

En annan fråga: Vad gör olika anodspänningar för skillnad?

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.

Edited by - gongken on 2005/08/16 13:16:09
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/08/16 :  13:41:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Trafos till en förförstärkare kostar under 300 på Svebry. Där brukar jag handla. En ringkärna på 2x110V och en surplustrafo på 6V så är det fixat.

Man kan trixa till rätt spänning på olika sätt. Spänningsmultiplicering om man har trafo med för låg spänning, drosselfiltrering direkt efter likriktning och/eller rörlikriktning om man har för hög spänning från sin trafo.

Anodspänning gör skillnad i klang och renhet i ljudet. Högre spänning brukar bli bättre ljud och lägre dist, väldigt generellt. Fast det finns maxdata för rören som man bör följa.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/08/16 :  16:54:14  Show Profile Send gongken a Private Message
OK! Tack Bernt!

Jag undrar vidare om varför det i vissa scheman, typ detta http://www.tube-town.de/info/plaene/engl-savage120.pdf , sitter motstånd på anodspänningsmatningen mellan de olika förstegsrören. I min värld borde det bli ett spänningsfall över motstånden vilket ger olika anodspänning till de olika rören... Varför???

Sedan undrar jag också varför det i de scheman jag sett inte står specat vilken utgångstrafo det skall vara till effektsteget... Kan man bara välja lite godtyckligt??? Samma med anodspänningen, t.ex i det schema jag länkat till, det står inte hur hög spänning varje lindning ger... Kan man välja lite godtyckligt här också??

Vet att jag är ifrån topicen men när vi ändå är igång...

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7784 Posts

Posted - 2005/08/16 :  17:00:27  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag har ibland kört med ringkärnor "back to back", alltså två trafos
med sekundärerna ihopkopplade så att man skickar in nätspänningen på ena primären och får ut den på andra primären. Funkar dock inte om man vill ha ut mer än 230VAC, då överbelastar man ena trafon.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/08/16 :  17:10:09  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
ett tips är att ta en skrotad 110V trafo som sitter i lysrörshållare på toaletter (trafon är för rakapparater, brukar ligga på 15-25VA eller så, inte alltid det räcker bara..)
Att sätta ihop två trafosar back-to-back med ett seriemotstånd brukar jag göra också, funkar fint, men tänk på att man tappar ett gäng volt iom. förlusterna i trafosarna..

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2005/08/16 :  17:15:23  Show Profile Send Guru a Private Message
Hur mycket effekt bör en trafo kunna leverera för glöden till en förförstärkare med tex 6N1P rör ?

Edited by - Guru on 2005/08/16 17:19:37
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/08/16 :  17:35:16  Show Profile Send gongken a Private Message
...och vad är normal effekt till anodspänningarna?

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

CarrotMan
Member

198 Posts

Posted - 2005/08/16 :  17:56:12  Show Profile Send CarrotMan a Private Message
Glödströmmen för et 6N1P är 600mA enl. datablad. ECC8x-typ drar normalt 3-400 mA glödström


/U.
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/08/16 :  17:59:33  Show Profile Send gongken a Private Message
så om man har 4st ECC83 kommer de att förbruka 400mA*4 = 1,6A??

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2005/08/16 :  18:22:44  Show Profile Send MartinX a Private Message
Gongken börja med att gå hit:

http://www.tubedata.info/
Här kan du ladda ner datablad på nästan alla rör du kan tänkas vilja använda.

quote:
En annan fråga: Vad gör olika anodspänningar för skillnad?



quote:
Jag undrar vidare om varför det i vissa scheman, typ detta http://www.tube-town.de/info/plaene/engl-savage120.pdf , sitter motstånd på anodspänningsmatningen mellan de olika förstegsrören. I min värld borde det bli ett spänningsfall över motstånden vilket ger olika anodspänning till de olika rören... Varför???

Sedan undrar jag också varför det i de scheman jag sett inte står specat vilken utgångstrafo det skall vara till effektsteget... Kan man bara välja lite godtyckligt??? Samma med anodspänningen, t.ex i det schema jag länkat till, det står inte hur hög spänning varje lindning ger... Kan man välja lite godtyckligt här också??


quote:
..och vad är normal effekt till anodspänningarna?



quote:
så om man har 4st ECC83 kommer de att förbruka 400mA*4 = 1,6A??


Det du undrar över är helt enkelt hur man konstruerar och dimentionerar rörförstärkare, det bästa är nog att börja studera lämplig litteratur tex Morgan Jones bok RCA receiving tube manual osv, Det står också mycket bra i en del datablad ladda ner Philips datablad på ECC82 och 83 där finns exempel på förstärkarsteg och fasvändarsteg och tabeller med hur olika motståndsvärden påverkar. På nätet finns också mycket bra:

http://www.tubecad.com/massor med info
http://www.aikenamps.com/titta på tech info

Det är bara att mala på till slut kan du det du behöver.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/08/16 :  22:05:29  Show Profile Send gongken a Private Message
ja, man ä ju så nyfiken... ska läsa på...

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/08/21 :  09:03:36  Show Profile Send gongken a Private Message
Funderade lite på det där med back-to-back trasformator till anodspänningen...

Kan man ta vilka mestrafosar som helst, poängen är väl att galvaniskt isolera nätspänningen, annars kunde man ju bara likrikta den (nätspänningen alltså)...? Vad skall man tänka på?

Hur kopplar man det där seriemotståndet...? Kan nån rita en ritn eller länka till en sida eller nåt?

Mvh
Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2005/08/21 :  10:01:56  Show Profile Send MartinX a Private Message
Förr fanns det apparater som använde nätspänningen direkt, främst TV apparater och en del bordsradio. Problem uppstår när man vill koppa ihop apparaten i fråga med andra apparater eftersom den kommer att ha hög potential i förhållande till jord, det blir livsfarligt att vidröra, det säger pang om den anlutande apparaten är jordad osv. En del gamla TV apparater isolerade antenningången med hjälp av kondensatorer men jag tror det var Grundig hade problem med att kondensatorernas metallisering var väl generös så vissa exemplar gav en obehaglig upplevelse om man vidrörde antennen...

Jag vet inte exakt vilket seriemotstånd du frågar om.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns

Edited by - MartinX on 2005/08/21 10:02:42
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/08/21 :  20:08:17  Show Profile Send gongken a Private Message
Seriemotståndet är det Mr.Triatic som nämner i ett inlägg längre upp i tråden.

Det jag undrar är alltså om man bara kan ta ett par trafosar vilka som helst... Kan man t.ex ta ett par små 20VA trafosar med 5V sekundärer och koppla back-2-back???

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/08/21 :  20:14:19  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
när det är småtrafosar på typ 20-30VA brukar jag ta ett 10ohm / 5w i serie med de ihopkopplade sekundärerna om dom är likadana, det är något jag alltid gjort , vet egentligen inte om det finns nån större anledning är första trafon på säg 9vac och andra trafon på 12vac så använder jag inget motstånd.

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/08/21 :  21:55:30  Show Profile Send gongken a Private Message
OK! tack för det!

Vad tror ni andra, gör ett seriemotstånd nån nytta?

Skulle man alltså kunna ta typ 2 sådana här trafosar, http://www.trimlog.se/butik/viewproduct.asp?artnr=RTR-20VA/1x24V , och bara koppla back to back till ett rörförstegs anodspänning? Nåt att tänka på?

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/08/22 :  00:02:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Varför krångla till det??????????????????????

Det blir ju billigare att köpa en vanlig trafo från www.svebry.se Jag föreslår art.nr 50S110. Den kostar 200 kr med moms och ger 220V ut.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/08/22 :  06:58:40  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
quote:
Varför krångla till det??????????????????????

->Bernt
Jag håller med, varför krångla till det...?
Men samtidigt är det ju trots allt DIY vi håller på med..

Jag har med framgång beställt trafosar från tyskland, färdiga med 2x110VAC, tror det var conrad, eller möjligen reichelt..

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/08/22 :  07:13:32  Show Profile Send gongken a Private Message
Bernt: Jag har kollat svebry faktiskt, men länken till färdiglindade trafos är helt blank, jag har mailat dem men inte fått svar än. Så jag visste inte att deras trafar var så billiga!!! Då är det ju verkligen inte lönt...

EDIT: Hittar inte en något om jag gör en sökning, direkt på Svebrys hemsida, med artikelnummret du uppgav i ditt inlägg Bernt...

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.

Edited by - gongken on 2005/08/22 07:16:36
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/08/22 :  09:24:14  Show Profile Send time a Private Message
Svebry, 0500 - 48 00 40

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/08/22 :  13:29:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, jag får inte heller deras sida att funka på just det, varken på Firefox eller IE. Jag mailar i stället och de brukar svara men väldigt olika snabbt. Ringa kanske är modellen då.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/08/22 :  15:05:45  Show Profile Send gongken a Private Message
OK, jag får se om de svarat ikväll, annars ringer jag...

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2005/08/23 :  22:26:43  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
"Skrotjocke" höjer sin röst igen utan att ha provat "back-to-back":
Tror det var i ett inlägg av Time här på HF som jag först hörde talas
om dena simpla metod. Tydligen vanligt koncept i Japan för mindre apparater som preamps.
Största fördelen med BTB kanske är att man kan återanvända gammalt
gratis skräp som t.ex. överblivna batterieliminatorer.
230->12v är kanske de vanligaste och i så fall borde man kunna
para ihop rörglöden två och två i serie. Eventuellt med
seriemotstånd om trafon ger för mycket.

Jag tror inte seriemotstånd MELLAN transingarna är någon regel,
men det lär behövas om den drivna trafon får mer än den tål och
därför mättas. Föreställer mig att det då kan bli både varmt och ge
väldigt svårkurerat brumm med massor av elaka övertoner.

Beträffande rakapparatstransingar i badrumsbelysning tror jag man ska
vara försiktig. Oftast är dessa sparkopplade, d.v.s. primär och sekundär delar lindning. Kanske jag missförstod tipset i all hast, men
används en sådan trafo ensam mellan elnätet och rören kan man lika
gärna vara utan. -Strömförande chassi får man i vilket fall.





Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000