HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 rörkillar. Kolla här
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/15 :  22:58:58  Show Profile Send mayro a Private Message

som sagt. Ett tweektips som jag inte sett tidigare med rör...

http://www.zenn.com.sg/oil_damp_tubes.htm

Driver Mayros hifidagis

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/08/16 :  01:08:31  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Mmm, blir väl en Timmel effekt av det här också. Själklart kommer det över tiden läcka ner olja i ganska många stärkare om man gör så där,

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/08/16 :  07:45:41  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Det finns nog en risk för det ja, det kan nog bli kladdigt med tiden. Oljans viskositet ändras ju med temperaturen och den lär väl bli uppvärmd och mera lättflytande så då gäller det att det är tätt. Sen är ju frågan vilket som låter bäst, Virgin, Extra Virgin eller Pure Extra Virgin......

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

ART
Member

145 Posts

Posted - 2005/08/16 :  09:19:06  Show Profile Send ART a Private Message
Quaker State mineralolja måste det väl vara?
Allvarligt dock, trevligt med en tweak som man kan begripa hur och varför den borde kunna fungera!
(även om det verkar kladdigt och farligt för förstärkaren, men vad 17...)
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/16 :  09:54:57  Show Profile Send mayro a Private Message
för en gång skulle delar jag ART´s inlägg till 100 %.. Valet tyder på att Art har SMAK då det gäller oljor..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/08/16 :  11:06:45  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Ja, om det nu inte är så att mikrofonin kommer in via sockeln. Jag har en 300B som provisorisk är placerad bredvid en subba och den har inga problem med det. Det finns ju massor med tweaks som för ögonen funkar men inte gör det i verkligheten för att konstruktörerna har faktiskt dimensionerat grunkan rätt.
Typ exemplet för är väl att folk tyckte att deras skivspelare var för lätta så dom fylldes med blymattor och diverse segt skit. Har ALDRIG hört en moddad spelare låta bättre än en original vid direkt jämförelse.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

ART
Member

145 Posts

Posted - 2005/08/16 :  11:12:03  Show Profile Send ART a Private Message
Ja du Mayro, jag tror inte vi ligger så långt ifrån varandra vad gäller smak i bilar, faktiskt. Motorer med slagvolym i klass med storleken på bensintanken på moderna japanare. Låååååångt ifrån allt vad 'lagom' heter. Mmmmm....

Fast jag lever inte som jag lär -- Bilarna jag tycker bäst om lämpar sig ju inte för åretruntpendling, skulle vara ett (stort!) lidande att ta ut en slik i saltslask...

....och som vanligt är jag nu ganska långt OT....
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/08/16 :  13:08:47  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Oj, det verkar riskabelt.

Nu vet jag inte vilka temperaturer som oljan kan uppnå. Men då jag friterat saker i olivolja, samt om grytan sedan stått framme länge, så har en kemisk förändring skett av oljan. Jag är ingen kemist, men gissar på att vissa dubbelbindningar förstörs, och/eller att fler av molekylerna bildar långa kedjor. Och vad har vi fått då? Jo, PLAST! Eller åtmistone något som är extremt "klistrigt" och svårborttaget. Det har jag haft problem med några gånger, och man måste ta till helt andra metoder än maskindiskmedel. Någon gryta vet jag att jag blev tvungen att slänga p.g.a. detta. Om däremot temperaturen är så låg att molekylförändringar inte sker, så torde detta inte inträffa.

Kanske sand skulle kunna funka minst lika bra, och istället för glasburk, så skulle en metallburk kunna funka som RF-skärm.

Om man är ute efter enbart vibrationsdämpning av rörets glaskropp, så kan sådana tillgängliga värmetåliga gummiringar fungera minst like bra, är min bedömning.

Men skärmning av elektromagnetisk instrålning är nog den egenskap jag ser som mest värdefull.

Eller så kör man med trisseprylar istället...! Och slipper oroa sig för rör som "tar slut".

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..

Edited by - Knoppen on 2005/08/16 13:09:41
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/08/16 :  13:20:49  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Nej! Säger mitt inre jag direkt.

Ta bort topic innan någon får för sig att prova, livsfarligt!(för elektroniken iaf)

Och upphettad olja är inte att leka med, och dessutom i en PLAST-behållare! Bland det mest korkade tweak jag sett..

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/08/16 :  13:22:14  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Eller så kör man med trisseprylar istället...! Och slipper oroa sig för rör som "tar slut".

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/16 :  13:24:03  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Ta bort topic innan någon får för sig att prova

fegisar.. testa nu....

finns det ingen som sitter med nåt gamalt härke som kan testa??? Verkar ju ändock som en "kul" test... O glöm inte bilder av projektet....

Speciellt då man tar ut den färdigfloterade pomes fritten...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/08/16 :  13:35:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Gummiringar runt rören dämpar mikrofoni på ett bra sätt tycker jag. Kanske är detta effektivare men knappast något jag vill prova...

Knoppen: drygt 500 grader behövs för att få oljan att sönderfalla termiskt.
Det tror jag inte man kommer upp i och i din frityrgryta tror jag snarare du har oxidation av oljan, alltså reaktion med luftens syre.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ART
Member

145 Posts

Posted - 2005/08/16 :  14:27:33  Show Profile Send ART a Private Message
Leder ojla ström? Vill få det till att den inte gör det, så...

Ner med hela förstärkaren i ett oljefyllt akvarium...

(Mineralolja kommer inte att förvandlas till plast, jag lovar...)
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2005/08/16 :  15:39:11  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Vill nån prova så kan jag fixa en sorts olja som definitivt inte leder ström. Den har samma visk som vatten ungefär.

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/08/16 :  16:32:46  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Bernt, du kan ha rätt i det. Som sagt, kemist är jag ej. Det lustiga är att om man har en gryta stående med ny olja som man kanske bara friterat i en eller några gånger, så verkar den oljan stå sig betydligt bättre än olivolja som man friterat många gånger och dessutom varmt. Kanske oljan påverkas kemiskt lite grann ändå, fastän man normalt friterar på temperaturer <200 grader?

Det känns allt lite läskigt att äta mat friterad i gammal olja som sedan "härdar", tänk om den "limmar igen" blodkärlen? Obs: Spekulation! Ny olivilja verkar smartare att använda och smakar ju klart bättre också.

Johan Bj: Ormgift eller?!

Edited by - Knoppen on 2005/08/16 16:33:28
Go to Top of Page

ART
Member

145 Posts

Posted - 2005/08/16 :  16:37:47  Show Profile Send ART a Private Message
Är du rädd om blodkärlen så kanske fritering inte är det ... bästa tillagningsalternativet?
Har läst artiklar som hävdar att läskiga saker händer med fetter när de upphettas, och ännu läskigare när heta fetter interagerar med andra kolväten (som vid fritering). Tyvärr kan jag inte bedöma dessas sanningshalt, och har inga länkar kvar. Men det är alltså fler som är inne på det dåliga i att använda gammal frityrolja.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/16 :  16:53:43  Show Profile Send mayro a Private Message
vafalls. Ska ni KÄKA oljan EFTER "rörande" användning...Detta tweek bör få stå som fast varning för folk med "hifineuvroser"...

Man skall ju SPELA med detta tweek. Inte äta grabbar...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/08/16 :  17:08:32  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Va?! Jaha..

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/08/16 :  17:11:06  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Mmmmm, friterad mat är ju såååå gott!
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/08/16 :  17:19:24  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Själv tycker jag synd om röret. Även om olja kan leda värme ganska hyfsat så försämrar man ju kylningen av röret. En EL34 vid full effektförlust går över 200 grader på glaset, instängt i olja veti sjutton hur varmt det kan bli. Småsignalrör kanske funkar men jag tror inte metoden dämpar mikrofoni i någon större utsträckning, olja är som vattnet inte kompressibelt.

Det är ju upp till var och en och testa men jag avstår.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/16 :  17:34:27  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Mmmmm, friterad mat är ju såååå gott!

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2005/08/16 :  17:38:20  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Knoppen, Olivolja klarar inte den temperaturen och blir giftig. Delivs för att den härdar. Av omtanke till en fellow hifientusiast ber jag dig att genast sluta med detta och använd rapsolja istället. Alla förldelar med olivoljan så som antioxidanter, nyttiga fetter och inte minst god smak försvinner vid dessa temperaturer, så det är bara slöseri med pengar.
mvh
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/08/16 :  17:48:19  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Vet du vilken temperatur som olivolija klarar?

Jag tycker ju att hemgjorda pommes frites friterade i olivolja är så extremt gott!

Jag tror att jag inte friterar så varmt.

Kanske borde man (jag!) ha kolat vippen vid detta laget egentligen...!

Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2005/08/16 :  17:49:02  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Hittade nån sorts vitt fett som var tyskt för ett par år sedan. Det har varit det bästa jag har använt i fritösen , o det luktade knappt heller om det.

Nu har jag inte sett det på länge tyvärr

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/16 :  18:02:57  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
rapsolja

Som gammal asfaltsläggare/chauför så kan jag inte ens känna LUKEN av rapsolja....

Använd quaker state mineralolja... 20/50 är bäst... och glider gott ner efter kokning.

Någon frivillig "testare" här ännu???

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/08/16 :  18:37:49  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Eller kanske 5W50 kan smaka? 10W40 tycker jag har en lite karaktär av kärvhet, viss mineralton kan anas också.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000