HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Högtalarterminaler - otäta!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/08/15 :  13:38:36  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hejsan,

Jag blir så trött!
Nästan alla högtalarterminaler jag lagt ögonen på är ju inte täta! Supras BoxCon är det inte täta - dom har genomgående hål. Biltemas liknanade samma sak.

Ska det vara så svårt att hitta ett par terminaler som faktiskt är lämpade att använda i högtalarlådor? Detta borde ju vara en smal sak!??
I senaste Hifikitkatalogen finns emellertid kanske en öppning!??

Nån som vet nått om denna?

Jag är så trött på att täta terminaler med silikon (odyl).

Ps. Jag vill inte ha några sånnadär plastkåpor (då dom kräver för mkt i form av sågade hål, försänkningar, etc).


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Joav
Member

233 Posts

Posted - 2005/08/15 :  14:08:40  Show Profile Send Joav a Private Message
Kan inte en vanlig o-ring på varje sida fungera?

Jag lär mig av att ställa dumma frågor
Gör din Streo glad spela "Riltons vänner" www.riltonsvanner.com
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/08/15 :  14:10:13  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Om jag föstår dig rätt så: NEJ!

Det är ett genomborrat hål genom själva terminalen. Det blir som två små portar liksom.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/08/15 :  14:14:32  Show Profile Send UrSv a Private Message
Om man inte tycker att det är som "dag och natt" i skillnad mellan kontaktdon utam mer tycker att god kontakt är bra så funkar ju lite billigare grejor bra som de du visat till exempel. Jag har handlat ett par gånger från Media Sun på Ebay vilket fungerat oklanderligt. De har följande beroende på dagsutbud:

http://stores.ebay.de/media-sun_Polklemmen_W0QQcolZ4QQdirZ1QQftidZ2QQtZkm

Och i synnerhet denna för facila EUR 12.00 per PAR:

http://cgi.ebay.de/High-End-Polklemmen-Bananenbuchsen-1112_W0QQitemZ7531869015QQcategoryZ36674QQcmdZViewItem

Jag har använt denna på ett Hypexsteg. De ser ut som följer:



Edited by - UrSv on 2005/08/15 14:15:00
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/08/15 :  14:18:14  Show Profile Send UrSv a Private Message
Annars är det väl denna som finns överallt (dvs minst på Elfa, Hifi-kit och Ljudia):

http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=533

Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/08/15 :  14:27:10  Show Profile Send UrSv a Private Message
Tycker man sedan att firmans top-of-the-line-högtalare (låter ju bättre en värstinghögtalare?) förtjänar eller på annat sätt behöver en finfin terminal så tycker jag WBT har en fin färdig lösning för vad jag helst skulle göra varje gång på mina gena byggen men aldrig kommer mig för:

http://www.wbtusa.com/wbt510.html

http://www.wbtusa.com/finishing.html



Denna typ av terminal gör att man kommer undan med hur taskigt hål som helst under plattan och dessutom kan man ju på detta sätt använda nästan vilka standardpolskruvar som helst vilket öppnar upp hela världens "labbpolskuv"-sortiment (dvs egentligen mitt första förslag som egentligen inte riktigt är enkelt i tjocka väggar på annat sätt än detta). Som grädde på moset på den löktäckta laxen så kan man ju dessutom enkelt skapa flera paneler i samma storlek men beställda med valfria gravyrer för modell etc.


Edited by - UrSv on 2005/08/15 14:28:40
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2005/08/15 :  14:28:46  Show Profile Send kasra a Private Message
Engelholmaudio:

Prismässigt ligger dom märkvärt över andra, men inga småportar:
Cardas / WBT

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2005/08/15 :  14:52:05  Show Profile Send secanbj a Private Message
Mina Supra BoxCon har inte genomgående hål!



/Anders

Edited by - secanbj on 2005/08/15 14:53:14
Go to Top of Page

Gignos
Member

229 Posts

Posted - 2005/08/15 :  14:58:16  Show Profile  Visit Gignos's Homepage Send Gignos a Private Message
EA,

Bra ämne du tagit upp i DIY-sammanhang.

Håller med dig att de flesta kontakter som försäljs är dåliga och de som rekommenderas är ofta mest av "ögongodis typ"

UrSv,
När ett sådant svar som du bjuder på hamnar på forumet, tycker jag att användbarheten av informationen som ges är mycket bra.

Detta slår direkt på den ljudkvalitet som man tex. önskar för korrekt funktion en sluten låda.

Pys ljud vid högre ljudnivåer behöver man ju inte leta så länge efter i konstruktioner för allsköns lådor som säljs för dyra pengar till allmänheten.
Det är ju vanligare än man tror.

Tack för bra info !

Björn

Gignos
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/08/15 :  15:32:11  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
De senaste BoxCon jag har har genomgående hål.

UrSv: Dessa......tycker jag är för skramliga, dom ger mig inget gott kvalitetsintryck.

Tyvärr anser jag dessa...
http://cgi.ebay.de/High-End-Polklemmen-Bananenbuchsen-1112_W0QQitemZ7531869015QQcategoryZ36674QQcmdZViewItem
...vara lite för korta. Klarar precis 19 mm MDF men absolut inget mer.

Gignos: Tack själv! Eye-candy har jag tröttnat på, som du förstår och vill ha funktion tillsammans med ett gott kvalitetsintryck. Döm om min förvåning när jag först testade mina små högtalare och hörde "fisandet" från terminalerna...
Det är samtidigt mycket märkligt att tillverkare tillverkar terminaler som uppenbarligen ställer till med distortion!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/08/15 :  15:52:00  Show Profile Send UrSv a Private Message
Nog är de skramliga allt. Jag har bara ett par till en subba och det var ingen direkt lyckad kombo. Men de finns ju och säkert finns det nån som tycker om dem.

De andra passar platta som visat av WBT.
Go to Top of Page

ZAC
Member

671 Posts

Posted - 2005/08/15 :  16:07:24  Show Profile Send ZAC a Private Message
Inga hål här heller...
Iaf inte igenom BoxCon...



Måste varit dåliga BoxCon dom lurat på dig E-holm...

Z

DIY högtalare RENEGADE http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26636
DIY slutsteg MOONLIGHT http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34076
DIY subwoofer SOHO http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42763
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/08/15 :  16:10:00  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Z - jag får dubbelkolla dessa ikväl igen, men det lös minsann igenom dom så nu fick dom sig en silikonklutt!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/08/15 :  16:10:16  Show Profile Send UrSv a Private Message
ZAC:
SÅ ska det se ut. Men det gör det inte på mina högtalare...
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2005/08/15 :  18:53:23  Show Profile Send matsj a Private Message
Kanske inte vad du tänkt dig estetiskt men "Speakon" fungerar kalas. Jag borrar lite för litet hål så man får "slå" i dem.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2005/08/15 :  19:47:25  Show Profile Send classe a Private Message
mindre hål och gänga i dom kanske

18 ska de va.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/08/15 :  20:20:45  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Silicon ? använd smältlim vet ja snabbare enklare och inte speciellt lång väntetid heller.

/Anders


Numera en hänsynslös eoJUED:are.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2005/08/15 :  20:32:13  Show Profile Send sacke_j a Private Message
Måste påpeka samma som Bubbel. När jag byggde mina HFLS hade jag terminalskruvar från Biltema och täppte igen deras hål med några tryck på smältlimspistolen. Fungerar utmärkt, men se till så att du inte tar för mycket så du får problem med att trycka in banankontakten helt in i andra änden.

Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2005/08/16 :  00:21:45  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
Annars är lödtenn smidigt...bara att fylla på lite extra när man löder dit kablarna. Men man får ju värma en del...
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/08/31 :  21:25:33  Show Profile Send UrSv a Private Message
Och jag fick just reda på att Intertechnik tagit in Wyntek:




Och de har ju annat också:






Edited by - UrSv on 2005/08/31 21:33:22
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/08/31 :  22:01:58  Show Profile Send ILLY a Private Message
Den näst sista med byglarna var sexig...

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/08/31 :  22:07:26  Show Profile Send Haakan a Private Message
ursv: har du nån prisuppgift på dessa?


"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/08/31 :  22:08:47  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Som högtalarkonstruktör är givetvis som exempel dessa:
http://cgi.ebay.de/High-End-Polklemmen-Bananenbuchsen-1112_W0QQitemZ7531869015QQcategoryZ36674QQcmdZViewItem ett utmärkt alternativ och till dem fixar du en metallplatta i lämplig form, design till dina högtalare.

Har själv använt dessa från Mediasun flera gånger som exempel på mina AC kloner:

Graverad mässingsplatta som underlag.

På kommande EALS finns de också dock på en annan typ av platta. Riktigt stabila skruvar är det med låsning för såväl banan som spade.

Rejäla kontakter på lämpligt uderlag ser proffsigt ut, har flera gånger funderat varför många olika dyra komersiella högtalare har skitfula plastterminaler. En terminal med proffsigt anpassat utseende borde inte ta allt för stor del av priset på en högtalare.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2005/08/31 22:11:47
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/08/31 :  22:14:58  Show Profile Send UrSv a Private Message
Haakan:
EUR 54 för enkel och EUR 65 för dubbel.

mangew:
Exakt. Det är de där jag använt och länkade till ovan tidigare. Bra grejor för oförskämt lite pengar.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000