HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Usher 6311 - erfarenheter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2005/08/15 :  09:31:56  Show Profile Send Gustaf a Private Message
Skulle vara kul att höra lite erfarenheter av denna högtalare och även med vilken kringutrustning någon kanske hört dem tillsammans med. Lyssnade till denna högtalare hos AudioConcept och blev mycket imponerad, men jag har lite funderingar kring hur mycket kräm de kräver och hur de funkar med lite billigare elektronik.

All input är välkommen

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2005/08/15 :  13:32:20  Show Profile Send lindome a Private Message

Hej Gustaf

Jag har lyssnat mycket på 6311, både med enkel elektronik som minsta Rotel vidare med Vincent 233 alt Densen eller Primare.
Så som de flesta andra högtalare mår den bra av bättre elektronik

Jag tyckte dock att det lät alldeles utmärkt även med Rotel.

Lyssna även på 6371 eller 6381, blir ännu bättre
Go to Top of Page

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2005/08/15 :  13:45:52  Show Profile Send Gustaf a Private Message
lindome: tack för info. Säkert blir det ännu bättre med de större/dyrare modellerna men mitt lyssningrum (vardagsrum) tål inte större högtalare än 6311 .

Min tanke är att börja bygga ett seriöst system och börja med en riktigt kompetent högtalare (har i dagsläget Yamahaförstärkare och cd från Sony).
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2005/08/15 :  15:10:39  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Usher har ett mjuk lite tillbaka lutat ljud. Om du gillar den ljudkaraktären så är det en mycket prisvärd högtalare. Lyssna också på Dynaudio. Om du vill lyssna på raka motsatsen (nästan i alla fall) lyssna på Audiovector.

/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/08/15 :  18:36:05  Show Profile Send Bubben a Private Message
quote:
Usher har ett mjuk lite tillbaka lutat ljud.

Du tänker inte på designen nu?

Har hört 6371 med Electrocompaniet AW250 och AudioAero Capitole mkII.
Lät fantastiskt bra...
Just att de inte lät "tillbakalutade" var något jag reflekterade över och uppskattade, allt var så där lagom. Men elektroniken är väl kanske ganska framfusig då...vet i alla fall att Capitolen är det.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2005/08/16 :  07:57:07  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Jag skrev ljud, inget annat. Ljudet är inte jätte tillbaka lutat, men något tillbaka lutat anser jag att ljudet är.

/Peter


Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/08/16 :  11:54:46  Show Profile Send Bubben a Private Message
Jo, jag vet. Lite skämtsam ironi bara i all välmening.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

cybwiz
700.000-klubben

1388 Posts

Posted - 2005/08/17 :  03:30:03  Show Profile  Visit cybwiz's Homepage Send cybwiz a Private Message
Jeg har hørt omtrent alle modeller som Usher lager.

Jeg synes at alle modellene i 6000 serien, mangler dynamikk og har en myk og tilbakelent lyd.
Tester i siste stereoplay og hifi-choice skriver det samme, høyt. mangler dynamikk og liv.

Hifi-choice gir 6311 kun 73% på lyd i siste nr, mens stereoplay gir den 7 på dynamikk skalaen (max 14)

Andre høytalere som stereoplay testet var:

-Audio Physic Spark til 2000 euro
-Revel Concerto F 12 - 1800 eur
-Sonus Faber Concerto D - 2700 eur
-Tannoy Eyris DC 3 - 2000 eur

6311 pris i tyskland - 2400 euro.

Vinnerene i testen var Revel og Sonus Faber.

6311 anbefales opptil 35m2 rom og bruk en kraftig forsterker iflg. Stereoplay.


Også dyrere Usher høyt. som Dancer serien mangler liv og dynamikk - akkurat som en gardin er foran hele tiden.

Dancer serien leveres nå med Beryllium diskant (har ikke hørt denne enda), kanskje gir de en bedre lyd.

Den eneste Usher høyt. som jeg likte var D2 - super lyd og dyrest.

Alle Usher høyt, ble testet på samme utstyret og i samme rommet.
Usher 307 og 1,5 forsterkersett, Marantz Sacd spiller og Synergistic kabler.


En annen høyt. som ikke mangler dynamikk er Eben X-series.

X-2 høyt. sammen med f.eks Burmester Rondo serien og Nordost kabler = super lyd

Sjekk ut http://www.eben.dk/eben/x-streme-series/index-x-2.htm


http://cybwiz.blogspot.com/
Go to Top of Page

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2005/08/17 :  09:00:20  Show Profile Send Gustaf a Private Message
Hm, cybwiz tack för info. Men om jag förstår dig rätt har inte testarna varit särskilt positiva till 6311 (mangler betyder saknar, eller hur?).

Det verkar alltså finnas två läger: de som tycker mycket om den (ex Absolute sound) medan andra inte gillar den alls (ex. hifi-choice).

Man ska naturligtvis gå efter egna intryck men visst blir man lite fundersam...
Go to Top of Page

Audio Concept
Member

981 Posts

Posted - 2005/08/17 :  12:58:13  Show Profile  Visit Audio Concept's Homepage Send Audio Concept a Private Message
Alla personer inklusive recensenter har sina preferenser, tester olika och i olika uppställningar kommer samma högtalare låta olika.

Det intressanta med inlägget är inte ovanstående men hur det skrivna ordet påverkar vårt sätt att se på produkter. Inlägget börjar med en persons egen övertygelse om att en produkt låter bra. Eftersom kommentarerna kommer ändras bilden, även om bara en av fem skriver något negativt. Frågan är då vad som ändrats. Svaret är givetvis hur vi påverkas av vad andra tycker.

Glädjande nämns det allt oftare på forumen att den som skall köpa en produkt i större grad bör lite till sin egen övertygelse. Hur skall produkten annars kunna vara en bra investering? Vi kan bara än en gång påpeka denna viktiga synpunkt, - att man låter den egna övertygelsen vara vägvisare och allt annat vara precis vad det är, - kommentarer längs vägen.

Vill man hursomhelst kolla tester så finns det i fallet Usher reviews på Six Moons avseende 6381 och på avguide.com avseende 6311 och 520.


Mvh, Robert, Audio Concept

mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end

www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000