HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Sökning efter element
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fredrichc
Member

192 Posts

Posted - 2005/08/14 :  21:26:15  Show Profile Send Fredrichc a Private Message
Jag letar efter bra sidor där man kan söka högtalarelement med hjälp av parametersökning, men jag lyckas inte finna någon sådan via google. Jag tycker att den borde finnas någonstans, och jag antar att ni redan vet var den finns?! :)

Fredrichc
Member

192 Posts

Posted - 2005/08/14 :  21:48:16  Show Profile Send Fredrichc a Private Message
Tack för tipset, den var helt klart åt hållet mot det jag tänkte mig. Synd att man inte där kan söka mer detaljerat, typ i stil med "element med qts > 0.4" och liknande.

edit: nu är jag ju ganska ny här och har dålig koll på funktionaliteten på forumet, men var det inte ett svar precis nyss här?

Edited by - Fredrichc on 2005/08/14 21:49:36
Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2005/08/14 :  22:07:29  Show Profile Send hobbes a Private Message
quote:
edit: nu är jag ju ganska ny här och har dålig koll på funktionaliteten på forumet, men var det inte ett svar precis nyss här?


Såg efteråt på länken (som var http://www.thielesmall.com/database.asp) som jag länkade till, att det inte gick att söka på parametrar så jag tog bort inlägget...
Ber om ursäkt för förvillningen..
Go to Top of Page

Fredrichc
Member

192 Posts

Posted - 2005/08/14 :  22:24:35  Show Profile Send Fredrichc a Private Message
Hehe, jag blev verkligen förvirrad det har du rätt i =)

Jag tyckte att länken var bra men som sagt, den saknar just parametersökningen. Som vanligt i såna här situationer så fantiserar jag ihop en funktionalitet som jag själv skulle önska, men den finns aldrig att finna :/ Jag har dock kommit fram till att det bästa sättet att lösa det på är att designa/programmera något eget som passar in på kraven. Oftast så behöver man inte göra det färdigt, för man kan ge sig tusan på att man hittar den någonstans på nätet under utvecklingen :)
Go to Top of Page

Gignos
Member

229 Posts

Posted - 2005/08/14 :  23:39:01  Show Profile  Visit Gignos's Homepage Send Gignos a Private Message
quote:"Synd att man inte där kan söka mer detaljerat, typ i stil med "element med qts > 0.4" och liknande"

Om man skulle kunna söka på "Qts enbart så är det för få parametrar för att över huvudet taget kunna karaktärisera ett element för en given applikation. Det behövs minst tre,dvs Qts,fs och Vas.

Först om man har dessa, går det att jämföra mellan två element relativt, bara efter att man har förstått att de båda elementen genererar ett kontinium av olika lådvolymer, cutoffrekvenser, frekvenssvar, kompliansförhållande osv.

För att inte tala om de mer generaliserade fob eller Fs/Qes,Vof,fFB, och Vff som säger mycket mer då man jämför element och som är baserade på T/S datan.

Det är vanligtvis många andra parametrar som samtidigt normalt måste klargöras för en högtalarkonstruktör för att han överhuvudtaget skall kunna nå ett någorlunda förutbestämt mål.

Dessa tre utgör alltid ett minimum.

Att jaga en parameter och låta de minst två andra vara obestämda,är som att vilja köpa något kallt från ett glass-stånd utan att mer precisera att det dessutom skall vara glass tex i en bägare och att det absolut måste vara jordgubbs sorbet.

Nuförtiden säljs ju högtalarelement med minst dessa tre T/S data.

Kan det bero på att frågan som ställts i denna tråds början ,redan har blivit bönhörd för mer än 25 år sedan.Jomenvisst! Så är det. Knappast någon elementförsäljare säljer utan dessa tre T/S data.

Då kan vi till sist fastslå att ett absolut minimum, är just dessa data för att över huvud taget kunna sälja en gris i en säck med minimum antydan för köparen,vad säcken innehåller.

En databas värd namnet och med användbar sökning måste tillåta minst tre parametrar som input för att välja ett element av alla som finns.

Björn






Gignos
Go to Top of Page

Fredrichc
Member

192 Posts

Posted - 2005/08/15 :  01:33:08  Show Profile Send Fredrichc a Private Message
Quote "Om man skulle kunna söka på "Qts enbart så är det för få parametrar för att över huvudet taget kunna karaktärisera ett element för en given applikation. Det behövs minst tre,dvs Qts,fs och Vas. "
Det var bara menat som ett exempel, inte relaterat till vad som är nödvändigt eller inte att söka på. Sen om man använder sig av söka på 1 eller 10 parametrar är upp till användaren/konstruktören. Under länken som hobbes gav mig så kunde man lista element efter storlek, märke, typ och liknande, men man kan inte göra ett urval baserat på exempelvis Qts,fs och Vas.

Quote "Att jaga en parameter och låta de minst två andra vara obestämda,är som att vilja köpa något kallt från ett glass-stånd utan att mer precisera att det dessutom skall vara glass tex i en bägare och att det absolut måste vara jordgubbs sorbet."
Bra liknelse, och jag håller fortfarande med =) (se ovan)

Quote "Kan det bero på att frågan som ställts i denna tråds början ,redan har blivit bönhörd för mer än 25 år sedan.Jomenvisst! Så är det. Knappast någon elementförsäljare säljer utan dessa tre T/S data."
Nja, vet inte om min fråga blev bönhörd, jag letar fortfarande efter en databas med den möjligheten ;)

Quote "En databas värd namnet och med användbar sökning måste tillåta minst tre parametrar som input för att välja ett element av alla som finns."
Jo, jag ser ingen anledning till att man inte ska kunna söka på precis alla parametrarna som möjligtvis går att få fram. Vet du möjligtvis om det finns en sådan databas som är värd namnet?
Go to Top of Page

Gignos
Member

229 Posts

Posted - 2005/08/15 :  14:18:07  Show Profile  Visit Gignos's Homepage Send Gignos a Private Message

Quote:
”Under länken som hobbes gav mig så kunde man lista element efter storlek, märke, typ och liknande, men man kan inte göra ett urval baserat på exempelvis Qts,fs och Vas.”

B:Jag tror att om det dyker upp någon databas, så kommer denna vara riktad mot amatörvärlden i första hand och de ”grossister” som tillhanda håller dessa ”reservdelar” till samma målgrupp.

Det primära är ju ljudkvalitetsrelaterade aspekter på ett element som är det intressanta för en seriös konstruktör. ”Knowhow” om detta bärs upp av kunskapen om vad olika tillverkare(märke) förmår att åstadkomma kommer främst, sedan följer ”storlek, typ”.

Skillnad vore, om T/S parametrar var det primära för en konstruktör vid val av element, men är inte det, för dessa är ju bara den förpackningsdata som ”kvaliteten” kommer i.

Jag tror inte att det är rätt väg överhuvudtaget att starta ett seriöst projekt för en given normal utgångspunkt, då man utgår från sin egen sinnevärld, genom att .....först.... snegla på T/S parametrar, dvs. vill förverkliga en kvalitetsidé för en ljudkälla som man vill skapa och utifrån krav som baserar sig på vad man till slut vill och kommer att höra.

Kanske krystat och långt uttryckt, men vad jag vill påstå är, att utgångspunkten är nog en helt annan för de flesta erfarna högtalarkonstruktörer och amatörer som har kommit en bit i sin förståelse om detta ämne.

Underförstått! Det som jag syftar på indirekt, är självklart alla de mätbara kvalitetsgränser som gäller för vår hörsel och som direkt slår på en uppsjö av andra parametrar än i första hand typ T/S.

Tex. vilka parametrar som är tillräckliga (blameless) och hur nära man kan komma kända "fidelitets" gränser som på psykoakustisk basis kan bekräftas genom att välja just den tillverkares element osv.

Så...
Man börjar med ett koncept och försöker sedan bryta ner visionen till mindre delar där man till slut hamnar i det läget att en realisation är kan genomföras utan att de först ställda kraven slår tillbaka.

Först sent kommer T/S data in som hjälpmedel och då endast som konsekvens till det valda elementet kvalitetsegenskaper, dvs. för de olika möjligheterna som står till buds via T/S data för fysisk realisation.

Jag tror detta synsätt speglar verkligheten för seriösa konstruktörer/tillverkare.

Kanske finns ett undantag som definitivt riktar sig i första hand till amatörer som tex. elementtillverkare för bilburet ändamål verkar göra.

Nu är det ju en marknad med mycket pengar på spel, så det finns numera ofta en designgrupp, även hos de mest namnkunniga element tillverkare, som säljer (kilo) Watt i parti och minut + 3 T/S parametrar som huvudattraktion.

Det kan man se på långt håll på elementens utförande, där ljudkvalitetsförmåga är den allra sista parametern, om den ens finns.

Max "power" i alla aspekter är oftast den parametern som står före T/S.


Quote:

” Nja, vet inte om min fråga blev bönhörd, jag letar fortfarande efter en databas med den möjligheten”


Intresse för denna möjlighet tror jag endast beror på att tex. återförsäljare numera anger just de tre primära T/S data som torgförs i kataloger och att detta har tagits som en kvalitetsintäckt av amatörer.

Startpunkten måste ju vara kvalitetsbaserad och det tror jag också att de flesta ställer upp på, för i slutändan är det resultatet som räknas, inte en enskild del (syftar på T/S parameter) som fungerar som "gummisnodd", beroende hur man hur använder dessa i sin konstruktion och val av realisation.

Systemkrav, (tex för en "villa" eller en högtalare) kommer allra först och det är normalt en diger lista på krav som ligger långt ifrån "spiknivån" där T/S parametrar kommer in.

Vad jag vet börjar man inte att inhandla det sistnämnda för att starta ett bygge.

Det sker normalt på helt andra premisser, precis som seriösa högtalarfabrikanter gör som i första hand och vill framföra ljudkvalitetsbaserade argument för att även locka de mera "kräsna" kunder.

Menar den kvalitativa aspekten framhålls först för ett element som huvudargument för designers att attraheras av.

Då är det undantagsvis T/S som är på tapeten.

Javisst, skulle man kunna servera T/S parametrar sorterade efter önskemål som i en järnhandel, spik, lång eller kort, av järn eller mässing osv. och efter olika fabrikat, men då är man långt ifrån ursprungs scenariot.

Detta är ju i själva realisationsstadiet då dessa val knappast kan relateras till kravställningen från början.

Då är också normalt redan valet av element givet, som skett på kvalitetsgrundval, där T/S data kan ses som en ”service” i komprimerad form gällande sekundära egenskaper.


Quote:

”Jo, jag ser ingen anledning till att man inte ska kunna söka på precis alla parametrarna som möjligtvis går att få fram. Vet du möjligtvis om det finns en sådan databas som är värd namnet”

Nej, om en sådan fanns, skulle jag ändå inte ha någon nytta av en sådan sammanställning då
väldigt många andra aspekter har större företräde framför T/S parametrar då jag gör en högtalar- konstruktion.

Tycker faktiskt nästan att det är störande med detta ständiga framhållande av T/S parametrar
som grundval för högtalarbyggen även på denna DIY nivå.

Kvalitetsförmågan kommer först och kvalitetsaspekterna map. T/S är starkt underordnade då jag
alltid söker bästa akustiska lösningen för ett givet element för att få behålla de goda egenskaper
som jag i första hand valde elementet för.

Björn

Gignos
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/08/15 :  14:32:18  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Söker du efter något speciellt element just nu eller? VIlka egenskaper eftersöker du isf?

Vad är din tänkta applikation?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Fredrichc
Member

192 Posts

Posted - 2005/08/15 :  17:18:38  Show Profile Send Fredrichc a Private Message
Wow, tack Gignos för dina värdefulla synpunkter. Jag får väl erkänna att jag sällar mig i den icke-vetande skaran som gått på de säljande argumenten för just T/S-parametrarnas betydelse. Jag förstår iofs att det verkligen inte är allt och om man jämför två element med samma parametrar så är det nog bara en tok som tror att de kommer låta likadant. Jag får helt enkelt vara glad över att databasen inte finns och glömma bort att jag ens fick idéen ;)

Qoute: "Tycker faktiskt nästan att det är störande med detta ständiga framhållande av T/S parametrar
som grundval för högtalarbyggen även på denna DIY nivå."
Jo, jag antar att jag då inte är i rätt nivå ännu.

Kan man då slutligen komma fram till att det är kunskap och åter kunskap om tillverkare, modeller och implementationer som är det avgörande? ( ja, jag vet svaret ;)


Till EngelholmAudio
Jag letar efter element till en TL-konstruktion, och all information om elementval handlar om just dessa T/S-parametrars betydelse för om elementet är lämpligt eller ej för en sådan konstruktion.
Go to Top of Page

Gignos
Member

229 Posts

Posted - 2005/08/15 :  19:08:29  Show Profile  Visit Gignos's Homepage Send Gignos a Private Message
FredrichC!,

Nu blev allt mycket konkret, en bra url med förståelse för denna typ som håller i längden, hittar du här:
http://geocities.com/rbrines1/Articles.html och grunderna bakom: http://www.quarter-wave.com/

Vilka element som är och var populära i TL sammanhang: http://www.t-linespeakers.org/index.html

Björn

Gignos
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000