HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 HJÄLP! Problem med Hybridsteg. Nu med Rörfrågor!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2005/08/13 :  21:28:26  Show Profile Send Machine a Private Message
Hallå,

Jag äger sedan en tid tillbaka ett Vincent SP-331 steg som på senare tid börjat bete sig lite konstigt, två gånger nu har det hänt att steget tystnar när jag sitter och lyssnar på musik. Det börjar dessutom blinka i dioden i fronten samt att det låter som om reläna slår ifrån! Alltså samma relän som slår till efter cirka 30 sekunder när man slår på steget. Första gången detta hände startade steget igen när jag startade om det utan höfgtalarna inkopplade. Sen fungerade det fint till idag då samma sak hänt igen. Nu får jag inte det att starta igen. Jag mailade Septon första gången för att se om de hade någon aning om vad som kan vara fel men har inte fått något svar.
Kan det vara reläna som är dåliga eller en kortis någonstans? Steget startar inte även om både in och ut är bortkopplade.


"Skit in - Skit ut"

Edited by - Machine on 2005/08/17 16:21:17

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/08/13 :  21:35:41  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Ingen sladd som fixar kortis ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2005/08/13 :  21:37:14  Show Profile Send Machine a Private Message
Verkar inte vara så tycker jag. Jag har kopplat ur samtliga kablar utom nätsladden och steget startar ändå inte upp..

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2005/08/14 :  12:01:50  Show Profile Send Machine a Private Message
Nu fungerar det igen.... Öppnade upp steget och försökte mäta mig fram till någon kortis men hittade ingenting. När jag satte ihop det igen ruckade jag lite på högerkanalens rör. Knakade lite illavarslande, som om plasthållaren gav efter lite. Sen startade steget igen.... Kan det ha att göra med rören tro? En dålig lödning eller att röret sitter dåligt?

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2005/08/15 :  19:07:47  Show Profile Send Machine a Private Message
Finns det verkligen inga fler än jag som haft problem med SP-331? Verkar ju vara ganska många som har provat på detta steg ju...

Finns det förövrigt någon som kan tipsa om en bra stereo reparatör i närheten av Västerås?

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2005/08/16 :  13:59:42  Show Profile Send Machine a Private Message
Hjälp!

Nu har det dött helt. Vägrar att starta, bara blinkar.
Jag har kollat säkringarna och rören glöder fint men steget vägrar starta upp!

Inget svar har man fått från Septon heller... Har de semester eller?


"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/08/16 :  18:00:59  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Septon är........ just Septon

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2005/08/17 :  16:20:52  Show Profile Send Machine a Private Message
Nu har jag fått svar från Septon och det verkar kunna vara ett dåligt rör. Det finns ingen som har den typen som kan sälja två till mig?
Annars får jag skicka ner den för felsökning... Suck!

Appropå rören så har jag idag mätt lite på dem. Det ena mäter cirka 60VDC på ett ben. Jag antar att det är anodspänningen. Det andra mäter 56VDC på samma punkt. Är det ett möjligt problem?

Jag har oxå lokaliserat gallerspänningen på 6,3VDC men den finns på olika ställen på rören. Den finns på pin 8 på ena röret och pin 4 på det andra.... Är det normalt?

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000