Jag äger sedan en tid tillbaka ett Vincent SP-331 steg som på senare tid börjat bete sig lite konstigt, två gånger nu har det hänt att steget tystnar när jag sitter och lyssnar på musik. Det börjar dessutom blinka i dioden i fronten samt att det låter som om reläna slår ifrån! Alltså samma relän som slår till efter cirka 30 sekunder när man slår på steget. Första gången detta hände startade steget igen när jag startade om det utan höfgtalarna inkopplade. Sen fungerade det fint till idag då samma sak hänt igen. Nu får jag inte det att starta igen. Jag mailade Septon första gången för att se om de hade någon aning om vad som kan vara fel men har inte fått något svar. Kan det vara reläna som är dåliga eller en kortis någonstans? Steget startar inte även om både in och ut är bortkopplade.
Nu fungerar det igen.... Öppnade upp steget och försökte mäta mig fram till någon kortis men hittade ingenting. När jag satte ihop det igen ruckade jag lite på högerkanalens rör. Knakade lite illavarslande, som om plasthållaren gav efter lite. Sen startade steget igen.... Kan det ha att göra med rören tro? En dålig lödning eller att röret sitter dåligt?
Nu har jag fått svar från Septon och det verkar kunna vara ett dåligt rör. Det finns ingen som har den typen som kan sälja två till mig? Annars får jag skicka ner den för felsökning... Suck!
Appropå rören så har jag idag mätt lite på dem. Det ena mäter cirka 60VDC på ett ben. Jag antar att det är anodspänningen. Det andra mäter 56VDC på samma punkt. Är det ett möjligt problem?
Jag har oxå lokaliserat gallerspänningen på 6,3VDC men den finns på olika ställen på rören. Den finns på pin 8 på ena röret och pin 4 på det andra.... Är det normalt?