HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Idag såg jag döden!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2005/08/13 :  00:06:44  Show Profile Send Draken a Private Message
Att få njuta av musik är lycka. Att kunna höra ett musikstycke som närmar sig himmelska höjder, är en ynnest. Ibland seglar jag bort i ett rus av förförning, ödmjukt inmundiga det vackraste jag för tillfället kan höra.
Idag är en dag då jag måste föras djupt in i en förtrollning, för att kunna förstå. Kunna förstå - men ändå inte - varför!
Varför har vår granne å ”bästis” försvunnit. Varför finns ingen räddning. Varför finns han inte mer?
Ur mina högtalare dånar orgelmusiken jag förr älskade så innerligt. Nu får den bara trösta mig. Kören gör sitt bästa för att jag skall förstå att det är just så det är nu, och att det slutligen är så det blir för oss alla, en vacker (?) dag.
Men…. Jag har så innerligt svår för att förstå: Först en lömsk sjukdom som smyger sig på och ger ett nackskott, utan möjlighet till försvar…..och sedan - bara bryta ner en individ utan minsta pardon.

Idag såg jag döden. Det är visserligen inte första gången… det är bara så att den kommer närmare och närmare, utan barmhärtighet till oss alla…så är det bara.
Men jag såg döden för några timmar sedan. Ögonen var redan ”slockna” och slutna. Bröstet orkade dock häva sig och lungorna rasslande för att kippa efter den sista gnuttan luft. Ett hjärta som inte orkar längre. Vanmakten. Smärtan. Hopplösheten och hjälplösheten står där och flinar en rakt upp i ansiktet.
Man kan liksom se hur livet kliver ut ur kroppen. Ett sista andetag. Ett par ögon som i en yttersta vädjan, åter öppnas och stirrar ut i en bön om hjälp, för att slutligen förslutas för gott.

Ja, idag såg jag döden och jag vill att det tar lång tid innan det blir dags igen.


PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/08/13 :  01:25:29  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Vi är bara människor...........




Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/08/13 :  01:44:46  Show Profile Send hal a Private Message
Ja, det gäller att ta vara på livet och ägna sig åt det man blir lycklig av.
I vårt moderna samhälle finns så mycket som inte gör oss lyckliga.
Det gäller att genomskåda det.

Döden kan också vara en befrielse, en lättnad för många som kanske lider av plåga och sjukdom.

Det är lika vanligt att födas som att dö.

Döden är lika för alla, vi kan inte göra något åt den.

Det är livet vi kan påverka...

Det är en mening med allt.......trots allt.

Ta vara på livet.



Vår katt dog i höstas och min kära faster somnade värdigt in före sommaren. Fick mig att tänka efter lite.


Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2005/08/13 :  02:13:38  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Ett väldigt värdigt ämne inte minst på en sajt som denna där vi lägger väldigt mycket tid på att önska, dröma, ha begär av extremt "meningslösa" saker om man en stund backar och ser på vad som egentligen är viktigt i livet. Jag tycker att vardagen idag har blivit så avtrubbad mot bara några år sen och jag ser mig själv som rätt så ung ändå med snart 30år levda. Många tar åt sig för en stund när man kanske läser en notis i tidningen men tyvärr sen oftast glömmer det bara snabbare och snabbare.

Men det när det händer ens nära så känns väldigt mycket enormt meningslöst. Resan man planerat, räkningarna som skulle betalas eller den där bilen man sparat till i många år. Om det är pga av ålder, sjukdom, olycka eller nåt meningslöst som våld så känns det oftast orättvist och vanmakten att inget kunna göra. Jag tror inte riktigt på att det finns en mening med allt heller och som ungefärlig agnostiker så ser jag allt som händer bara följder på saker som vi själva nästan oftast kan påverka även om det inte finns ett direkt samband.

Som samhället ser ut idag så känns det som livskvalité är något nerprioteriat vilket är väldigt synd. Oftast är det dom enklaste saker som skapar bästa minnen och klart att det är just det man mer ska ta vara på.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/13 :  23:50:42  Show Profile Send mayro a Private Message
Draken.

Då jag var 22 år dog min mor.. Hon var bara lite över 40 år.... Hennes kropp led i massa år av skadorna som spriten satte dit. samt sjukdommar...

Men den största smärtan var nog ändå vetskapen om att hon slängt bort sitt liv på ingenting annat än karlar som spöade skiten ur henne samt bråka med myndigheter osv.

För henne var döden nog en sorts befriare i allt elände.


Som jag förstått hade den vän du talar om ett liv med innehåll Då är döden INTE en befriare utan orättvis o obärmhärtig...Både mot den som dör o dom som lever kvar.

Så du ska veta vi "känner" med dig . Och om du vill ta dig en "tur bort" så är du välkommen ner till oss självklart...
Tobbe med familj.

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2005/08/14 :  00:34:40  Show Profile Send Draken a Private Message
mayro

Sådana ord är härliga att få. Det värmer.
Vi får se vad som händer den närmaste tiden......Vi, min fru och jag får nog hjälpa till lite under någon vecka framöver.
Vi får se... (tack för erbjudandet)

Jag beklagar det där med din mor och att din uppväxt blev som den blev.
Alla, har vi någonting som gör ont, djupt där inne i själen. Och i dom flesta fall, är dom sakerna/uppleverserna O-ändringsbara. (man kan bara påverka resan mot framtiden)
Livsöden är kanhända som att läsa en bok. Man vet inte vad som står på nästa sida och det som man redan läst, är sedan länge tryckt med ett bläck som under lång tid hunnit torkat. Så, det som står tryckt - det är redan en historia som är berättad - på liknande sätt som den delen av livet som redan är passerat......
Man får försöka att göra så gott man kan, ur/av det som kan påverka den egna situationen.

Lev väl så länge Du/Ni kan.

Draken
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/14 :  00:54:56  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Vi, min fru och jag får nog hjälpa till lite under någon vecka framöver.



Självklart gäller inbjudan även för "vi"=Drake med familj......

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000