HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 DVD-ljudsproblem
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2005/08/12 :  12:28:47  Show Profile Send Parasite a Private Message
Jag vet att detta är en smula oftopic , men jag vet också att de mest teknikunniga filurerna finns här =)
Jag har ett litet men ack så irriterande problem , jag har NAD T513 kopplad till en Denon AVR-1705. På de flesta filmer eller så gott som alla så funkar allt fläckfritt att köra via optisk kabel imellan dessa. Men vissa filmer (oftast gamla filmer i billiga dvd utgåvor med 2 kanals ljud) så helt enkelt vägrar , verkligen totalvägrar sorroundreicivern att spela upp ett enda ljud, det verkar som det fattas typ någon styrsignal eller något. Jag har även två vänner som gör film och ibland så händer det att samma fenomen uppkommer på vissa av de filmerna också. Kör man ut ljudet från DVD:n med RCA dvs analogt så är det aldrig något problem. I köpdvd filmen hellraiser 3 så försvinner ljudet även ibland, och det verkar som reicievern arbetar som en tok att försöka förstå vad det är för ljud den ska tolka. Har någon lite tipps dels om det går att få ljud ut från filmerna eller varför en del vägrar så skulle jag vara oerhört tacksamm för svar . Om inte annat så är det ju en detalj som känns ganska viktig då mina vänner gör film så det funkar ska funka hemma hos folk.

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/08/12 :  19:25:51  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Har den coax-utgång? Prova den. Är det samma där kan du ju iaf utesluta att optiska omvandlaren är mupp. Är det samam så ka det vara nåt med den digitala signalen? Det är ju inte ovanligt med "ljudglapp". Digitala signalen sänds från dvd, men receiver får dålig synk och det tar nån/några sekunder för den att hoppa ikapp. Detta kanske är ett "bad case"?

M
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2005/08/13 :  12:07:55  Show Profile Send Parasite a Private Message
hmm det verkar bara vara så under förutbestäma former så att säga , dvs när ett visst ljud sänds , det är nämligen konskevent

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000