Author |
Topic |
tian
200.000-klubben
1550 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 16:26:04
|
Hej!
Det jag undrar är vad man ska ha för matrial till basen ?? Jag vet att ni antagligen kommer att säga att jag ska satsa på mdf, men jag vet att det är ganska svårt att bygga med eller ?
Borde det inte funka med typ dubbla 22mm spånskivor som man limmar ihop``?? eller har ni kanske andra ideer ?
Jag har fått reda på att lådan ska vara ganska tung också, men det blir den väll med dubbla 22mm spånskivor ?
Den här frågan finns säkert redan om jag bara söker.. men men
MVH// tian |
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 16:30:42
|
Spånskivor är skit, i min mening. Bäst för bas är Björk plywood, gärna den finska eller ryska sorten med MÅNGA lager. Den är lättare och styvare en MDF. |
Driver forumet faktiskt.se |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 16:37:24
|
Två 22mm spånskivor kommer bli jättebra. Frågan är, har du det redan hemma så kan du köra på det, tänkte du köpa så kan du ju köpa MDF påengång!!
Annars kan du ju ta spånskivorna, man kan klistra fast sådan bitumenmatta på inidan om man tycker det kan behävas.
jag har mina högtalare byggda i 22mm x 2 = 44 mm golvspånskiva, heldöd, lika bra som mdf.
skulle jag bygga idag nytt så använder jag MDF |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 16:38:56
|
NN har du 12"are med slavbasar i dom lådorna? |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 16:41:10
|
JBL 12" har även bitumen på insidan. lådorna är knäpptysta faktiskt. nu är det dock mkt stagat innuti också.
när jag byggde dem hade vi överskott på spån hemma, så det bidde just spån... bitumen fanns också hemma.
jag är mkt nöjd. |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 16:42:54
|
Mdf är enklare att hantera än vanlig spånplatta, kanterna kräver inte samma arbetsinsats. Kom bara ihåg att använda munskydd när du slipar, det bildas nämligen ett väldigt fint slipdamm som enligt någon Engelsk Hi-Fi tidning är cancerogent. Har iofs alldrig sett påståendet någon annan stans. |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 16:46:29
|
just det, mdf är mkt bättre att arbeta med. och som jag tidigare sa, jag skulle inte fundera på att använda nått annat än MDF om jag skulle köpa nytt virke..
spån är bra mdf är bättre |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 16:48:12
|
Okej NN, med väldigt mycket stagning och bitumen kan jag tänka mig att det fungerar... hur djupt går den och hur högt kan du spela med den? |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 16:53:41
|
Tror de är avstämmda till 42hz :) Det är inte så att jag vill testa att spela mkt högre än vad de kan.. sänker man basen något så kan man spela så pass högt att det är riktigt obekvämt.
FATTA, DET ÄR JUH JBL VI TALAR OM HÄR VAH!!
vardera högtalare har 1400 watt att kalasa på
förstår dina synpunkter, mdf är såklart det bästa valet för denna xls.
dock, har man spån hemma redan, och har en ansträngd budget så kan man ta sig en funderare kanske..
bla bla..
MJAU |
Edited by - Niklas Nord on 2002/10/21 16:54:50 |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 16:59:07
|
Ah går den bara ned till 42Hz, då förstår jag varför det fungerar så bra med spån Du gillar att skrika va NN? |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 17:02:42
|
Ja det gör jag! skrika är bra.
45hz är inte så mkt kanske, dock händer det rätt mkt i den zoonen i alla fall juh..
det flätar som sjutton i basporten
kom på att jag målade med plastfärg på insidan också, det är speciellt finurligt om man bygger slutna lådor, det blir tätare då.
JUST DET |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 17:07:06
|
quote:
...det flätar som sjutton i basporten
kom på att jag målade med plastfärg på insidan också, det är speciellt finurligt om man bygger slutna lådor, det blir tätare då.
Nu hänger jag inte med är dom portade eller slutna? Den mesta basen ligger ju mellan 50-60Hz (därför Disco basar kör med ca 10dB's peakar här). Men ska man ner till 15-20Hz behöver man enormt stabil låda. Har du funderat på att öka på Mms på din JBLare? |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 17:10:28
|
hur menar du öka mms? det är 2202H som jag äger . . .. . . ..
de är portade till ca 42hz har jag för mig.. nu ska de antagligen hem till farsan igen, han beöver ett par burkar, och jag får snart hem lite fina nya element som du nu redan vet..
|
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 17:14:40
|
Okej ingen ide att börja mixtra med dom då |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 17:15:58
|
ja men du kan juh alltid berätta vad du menar med mms? öka massan på konen eller= ?
|
|
|
LJN
Member
296 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 17:49:40
|
-Jag tycker att MDF i tjocklek 22 mm är fullt tillräckligt för en sub till dina element, dubbla väggar är overkill enligt min mening. Med lite förstyvning på större väggar så kommer ev. resonansfrekvenser från lådan ligga långt upp i frekvens och sakna betydelse.
MDF är lätt att bygga med dock så bör/måste man förborra "ändträdet" för tex. spånskiveskruv som jag brukar använda. MDF delar sig gärna om man inte gör detta.
Se sen till att lådan står "mjukt" på golvet, använd tex. Sonic Designs dämpkuddar.
/Lennart |
/Lennart |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 17:57:51
|
Eller halva studsbollar. |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 19:31:16
|
quote: Originally posted by Niklas Nord
ja men du kan juh alltid berätta vad du menar med mms? öka massan på konen eller?
Ja precis för att få ner Fs lite och känsligheten verkar ju inte vara något problem i dagens läge så då borde det ju inte vara något problem... Fast då måste du ju bygga om hela lådan sen, eller iaf byta porten. |
|
|
norman
Member
127 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 19:40:56
|
quote: Originally posted by Alexi
[quote] Men ska man ner till 15-20Hz behöver man enormt stabil låda.
Hmm varför då? (nyfiken) |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 19:52:16
|
Jag misstänker att ni pratar om overkill-lådor. Jag kör själv med 19mm spånskiva och det fungerar utmärkt! Det största problemet är att spånskivan rör sig där den är kapad och man måste låta den sätta sig under lååååång tid innan den blir stabil. Det slipper man med mdf. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 20:02:54
|
Beror på hur mycket ljud man vill att lådan skall producera, själv föredrar jag att ellementet är det ända som låter. |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 20:06:09
|
Visst men om lådljuden ändå ligger 30 dB under ljudet som elementen presterar. Hur väsentligt är det då? |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
norman
Member
127 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 20:17:22
|
Det borde ju vara mycket viktigare med väldämpade väggar i lådor för mellanregister då resonanserna på normala spån/mdf-skivor ligger där nånstans. Förstår heller inte riktigt varför man det skulle vara viktigt att ha superstabila lådor just om man skall lågt ner i frekvens i basen, men det är möjligt att jag missat nåt.. |
|
|
Simba
Member
308 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 20:32:45
|
quote: Originally posted by tian
Hej!
Det jag undrar är vad man ska ha för matrial till basen ?? Jag vet att ni antagligen kommer att säga att jag ska satsa på mdf, men jag vet att det är ganska svårt att bygga med eller ?
Borde det inte funka med typ dubbla 22mm spånskivor som man limmar ihop``?? eller har ni kanske andra ideer ?
Jag har fått reda på att lådan ska vara ganska tung också, men det blir den väll med dubbla 22mm spånskivor ?
Den här frågan finns säkert redan om jag bara söker.. men men
MVH// tian
Hmm... Faktum er at kasseveggene ikke trenger være tykke, vel og merke i bass sammenheng. Det viktige er at veggene er stive! Det er derfor viktigere med mange avstivere fremfor tykke vegger. Grunnen til dette er at man ønsker å flytte kasseproblemene til et frekvensområde som gjør at dem ikke oppstår. Med stive vegger, flytter man kasseresonansene oppover i frekvens (så langt vekk fra bassens virkeområde som mulig=mange avstivere).
Noe annet er det når det gjeller f.eks mellomtone kasser. |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 20:42:44
|
Där sa du ett sanninges ord Simba!
För den för Danska/Norska obekanta menligheten så betyder 'kasse' låda/back. |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 21:16:40
|
hur gör man det? kan man läsa mer om det? jag har ingen erfarenhet av sådant faktiskt.
quote: Originally posted by Alexi
quote: Originally posted by Niklas Nord
ja men du kan juh alltid berätta vad du menar med mms? öka massan på konen eller?
Ja precis för att få ner Fs lite och känsligheten verkar ju inte vara något problem i dagens läge så då borde det ju inte vara något problem... Fast då måste du ju bygga om hela lådan sen, eller iaf byta porten.
|
|
|
Topic |
|