HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Första mätning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fredrichc
Member

192 Posts

Posted - 2005/08/11 :  12:23:17  Show Profile Send Fredrichc a Private Message
Hej, jag har precis fått ihop min simpla mätutrustning och har försökt att få kläm på hur jag ska göra för att mäta upp mina högtalare. Mätutrustningen består av en Panasonic WM-61A, sladdar, stativ samt en dator med ljudkort (alltså ingen mikförstärkare). Efter mycket laborerande så fick jag till ett par kurvor, men jag är osäker på vad de säger över huvudtaget. Jag tycker inte att de stämmer med specifikationen på högtalarna, så därför undrar jag om någon kan säga något upplysande om mitt resultat! :)

Först och främst, jag har mätt cirka en centimeter från de båda elementen i högtalaren. Jag har inte kalibrerat på något vis mer än att jag har ställt in volymen så att det inte har klippt.


Första mätningen i JustMLS med en sekvens på 16384 (säger mig inte mycket dock)


Andra mätningen gjord i tombstone med sinussvep

Finns det några handfasta tips som jag bör ta fasta på för att kunna få till mer tillförlitliga mätningar? Jag tycker mig se att högtalarna tappar väldigt mycket i den nedre regionen, alldeles för mycket jämfört med vad tillverkaren utlovat.

Hej förresten till alla glada forumare!

edit: stavfel i mängder, har något fel på tangentbordet :P

Edited by - Fredrichc on 2005/08/11 12:26:39

Gignos
Member

229 Posts

Posted - 2005/08/11 :  12:33:35  Show Profile  Visit Gignos's Homepage Send Gignos a Private Message
Mätningarna ser faktiskt trovärdiga ut med de skillnader man får med de olika metoderna och speciellt då en ospecifierad mätning görs i okänd omgivning.

Vilket "tidsfönster använder du för MLS mätningen?


Björn

Gignos
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/08/11 :  12:35:29  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Vore skoj o veta vad det är du har mätt för högtalare :)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Fredrichc
Member

192 Posts

Posted - 2005/08/11 :  12:41:44  Show Profile Send Fredrichc a Private Message
Jag är inte helt säker, men i programmet så är MLS på 16384, Length 185.76 ms, sen står det 8192 i rutan till höger om Length-rutan. Vad innebär egentlgien tidsfönstret i det här fallet?


Likheterna mellan kurvorna samt det faktum att det är två olika mätmetoder gör ju att man bör kunna lita på dem ganska mycket. Min fundering är dock om mikrofonen kan ha fått sig en törn under alla lödförsök, den är rejält liten och darrhäntare person än jag får man leta efter. När jag spelar in något med micken så tycker jag att det är ett evigt surrande som rimligtvis borde påverka mätningen ganska mycket.
Go to Top of Page

Fredrichc
Member

192 Posts

Posted - 2005/08/11 :  12:47:21  Show Profile Send Fredrichc a Private Message
Hej, givetvis, det föll bort ur första inlägget. Det är ett par SQ-50, hemmabygge.


Taskig ytbehandling, felaktig placering (de bor inte i hörn och illröd lägenhet längre), men mycket trevligt ljud.
Go to Top of Page

Gignos
Member

229 Posts

Posted - 2005/08/11 :  13:00:47  Show Profile  Visit Gignos's Homepage Send Gignos a Private Message
Tidsfönstret talar om under hur lång MLS sekvensen verkar och hur stor bandbredd man kan sedan få presenterat på skärmen.

Det stora problemet med MLS metod är att frekvenser under ca 200 Hz blir mycket osäkra i ett vanligt rum.

Under de bästa förhållande måste man nog ändå tvivla på allt under ca 300 Hz.

Nu mäter du ju mycket nära elementen så att tidsfönstret startarnära 0,men om du tex. mäter på 1 m aavstånd, måste löptiden dras i från för att rätt frekvens/faskurva skall gälla.

Det betyder att man måste kunna sätta start och stopptid i tidsplanet för att rätt data skall erhållas.

Felet från din mikrofon är nog ringa. Över ca 10 kHz kan kurvan visa några mer dB än verkligheten och ett basfall för riktigt låga frekvenser som även beror på hur electronikeni hela kedjan är utförd.

Tex har du moddat mikrofonen till emitterföljare ?


Till sist: Du mäter inte tillverkarens uppgifter om högtalaren, utan du mäter högralaren med ditt rum och tillfälliga placering.

Vill du mäta undre gränsfrekvens möjligheten för din högtalare,kan du mäta i lådan frekvenssvaret(bara om lådan är av reflextyp) och dra bort det 6 dB lyft som mätmetoden förorsakar för att få en uppfattning hur långt ned den egentligen kan gå.

Björn

Gignos
Go to Top of Page

Fredrichc
Member

192 Posts

Posted - 2005/08/11 :  13:08:56  Show Profile Send Fredrichc a Private Message
Ja, då förstår jag. Tack för den förklaringen, nu hänger jag med mycket mer på hur MLS fungerar. Det har varit lite diffust än så länge. Angående moddat till emitterföljare så är svaret nej, för jag vet inte ens vad det är ;) Jag är, som ni förstår, en glad amatör i början på DIY-karriären. Mina erfarenheter sträcker sig än så länge till ett par värdelösa högtalare som jag byggde för 15 år sedan, till dagens SQ-50 och ett, enligt mig, trevligt ljudande Gain-clonebygge.

Sista noteringen angående tillverkarens uppgifter så har du givetvis rätt, jag borde insett att det itne var så enkelt som jag först ville få det till. Tack än en gång för hjälpen!
Go to Top of Page

Gignos
Member

229 Posts

Posted - 2005/08/11 :  13:32:42  Show Profile  Visit Gignos's Homepage Send Gignos a Private Message
Gå in på:

http://www.linkwitzlab.com/sys_test.htm#Mic

så hittar du det jag skrev om emitterföljare.

Björn

Gignos
Go to Top of Page

Fredrichc
Member

192 Posts

Posted - 2005/08/11 :  14:07:11  Show Profile Send Fredrichc a Private Message
Intressant, ska kika mer där. Under tiden har jag en följdfråga angående min teststations duglighet. Jag testade att göra sinussvepet i Tombstone men utan att ha igång förstärkaren. Resultatet trodde jag skulle bli en någrolunda rak frekvenslinje, med undantag för det brus man ständigt lever i. Men döm av min förvåning när följande dök upp.



Det verkar som att mik-ingången har överhörning på line out på mitt ljudkort, för så här ska väl ändå inte kurvan se ut?

Edit: Fick samma kurva utan att ha mikrofonen inkopplad

Edited by - Fredrichc on 2005/08/11 14:20:16
Go to Top of Page

Gignos
Member

229 Posts

Posted - 2005/08/11 :  14:37:46  Show Profile  Visit Gignos's Homepage Send Gignos a Private Message
Har du någon kabel med motstånds dämpsats att loopa runt signalen mellan linje ut och mic in?

Björn


Gignos
Go to Top of Page

Fredrichc
Member

192 Posts

Posted - 2005/08/11 :  15:59:10  Show Profile Send Fredrichc a Private Message
Nej, men jag kan säkert tillverka en. Vad skulle det innebära då?
Go to Top of Page

Gignos
Member

229 Posts

Posted - 2005/08/11 :  18:07:55  Show Profile  Visit Gignos's Homepage Send Gignos a Private Message
Ta tex. ett 47 kOhms motstånd och koppla ena ändan till signal ut på linje ut,den andra ändan till ett motstånd på 2,2 kOhm som ansluts vidare tillbaka till skärmen för linje ut.

Anslut en stump skärmad kabel,skärm till skärm och signal till mitt emellan 47kOhm och 2,2 kOhm och koppla den fria ändan till mikrofonuttaget.

Sedan är det bara att testa linjäriteten på ljudkortet /via MLS programmet.

Du skall få en rak kurva utan lutning.Får du inte det ,ligger felet i ditt mikrofonsteg.

Björn

Gignos
Go to Top of Page

Fredrichc
Member

192 Posts

Posted - 2005/08/11 :  19:54:07  Show Profile Send Fredrichc a Private Message
Jag får tacka, då springer jag över till Elfa och innhandlar ett(!) motstånd i morgon, får se om det slutar med att jag köper ett nytt ljudkort i sluänden. Det var ju riktigt roligt annars att mäta, och jag har fler objekt för framtida mätningar. Jag antar att det är "Soundcard cal" jag ska använda mig av när jag kalibrerar med loopkabeln?
Go to Top of Page

Gignos
Member

229 Posts

Posted - 2005/08/11 :  20:09:24  Show Profile  Visit Gignos's Homepage Send Gignos a Private Message
Troligen,men för säkerhets skull kanske någon annan som använder sig av Just MLS hjälpa dig istället,för själv använder jag Clio, där man alltid kalibrerar med hela kabelaget.

Björn

Gignos
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/08/11 :  22:56:36  Show Profile Send linnar a Private Message

Man kan normalt inte mäta med mickingången på ljudkortet.
Det kan resultera i märkliga kurvor. Ljudkortets mickingång
lägger på en okänd stor biasspänning. Ofta skär man också
bort det lägre regionerna och någon gång även de övre.
Om det inte är så kommer ändå inte den inbyggda mikrofonförstärkaren
att kalibreras av systemet.
Jag har mätt upp några ljudkorts mikrofonförstärkare och fick vädigt dåliga
frekvenskurvor. Så gott som ingen hade raka "kurvor" vilket är ett måste.

Mikrofonen skall ha en egen mikrofonförstärkare och den kopplas sedan till
ljudkortets vanliga ingång. Olika mätprogram använder olika kanaler för denna
mätning, läs manualen för respektive program.

Den fria versionen av JustMLS har ett inbyggt mätfel som inte finns i betalvarianten
om jag inte minns fel.

Om du går in på min hemsida beskrivs hur man gör där.

Det Gignos skrivit är också värdefull information.
Go to Top of Page

Fredrichc
Member

192 Posts

Posted - 2005/08/14 :  20:48:13  Show Profile Send Fredrichc a Private Message
Det blev aldrig något motstånd inköpt, men efter att ha kikat in på din sida (igen) Linnar, så har jag bestämt mig för att införskaffa en mikrofonförstärkare av den modellen du använder dig av. Kan jag börja i den änden, och bygga på resten senare? Jag är alltså intresserad av att bygga hela Mätro, men får fördela min ringa studentinkomst till mat och andra nödvändigheter också :P

Ska ta och läsa in mig på hur SW fungerar också och använda mig av det så slipper jag obehaliga överaskningar med inbyggda mätfel.
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/08/15 :  07:02:26  Show Profile Send linnar a Private Message
Äta?!
är det nödvändigt när det finns så mycket annat kul att fixa med?


Skämt åsido.
Det går inte att mäta med mikrofonförstärkaren som sitter i Mätro rakt av.
Den måste först kalibreras. Den förstärkaren har inte någon rak frekvensgång
dessutom har den ett fasfel. Allt detta fixas genom kalibreringen som
görs med Mätro. Orsaken till att jag använder just den mikrofonförstärkaren
är priset samnt att bruset är lågt (bättre än -90db).

Edited by - linnar on 2005/08/15 07:02:48
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000