HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Lars Winnerbäck, tips?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/08/10 :  19:17:07  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Har lyssnat igenom albumet "Vatten under broarna" några gånger och funderar på ett inköp, någon som vill rangordna eller beskriva de olika albumen som han gjort?

Tyckte först att han verkade lite tråkig men nu omvärderar jag albumet och känner att det vinner i längden.

(LW har ju också varit med och producerat tex Lisa Ekdahls senaste)

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/08/10 :  19:18:43  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Rangordnar dem i bakvänd kronologisk ordning där senaste är minst bra.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2005/08/10 :  22:46:13  Show Profile Send Piggen a Private Message
vemsom:
Hahaha, jag gör precis tvärtom! Det är det första som jag har funnit värt att lyssna på Så det kan va...med baken...delad och allt!

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2005/08/10 :  23:18:19  Show Profile Send Terminator a Private Message
Ehh Piggen, tycker inte du och vemsom samma bara att ni inte valt att uttrycka det på samma sätt..

Edit: meningsbyggnad

Edited by - Terminator on 2005/08/10 23:23:30
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/08/10 :  23:50:47  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Hehe.. Terminator har så rätt. Förlåt jag kronglade till det lite i gramatiken :)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2005/08/11 :  08:18:38  Show Profile Send Micke65 a Private Message
Håller med, ju äldre desto bättre.
Köp:
Dans med svåra steg
Rusningstrafik
Med solen i ögonen
Efter dom här albumen börjar det likna Ulf Lundell....
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/11 :  10:26:46  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Efter dom här albumen börjar det likna Ulf Lundell....


Men...det måste ju betyda en stor kvalitetsförbättring! Uffe rules 4-ever!!!

Själv gillar jag de senaste tre albumen (Singel, Söndermarken och Vatten under broarna) mycket, men har ej hört de tidigare så mycket.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2005/08/11 :  12:15:16  Show Profile Send Piggen a Private Message
Terminator:
Nää, det tror jag inte. Jag gillar "Vatten under broarna" mest (det var det jag syftade på här:

quote:
Det är det första som jag har funnit värt att lyssna på


(hans tidigare alster har jag inte gillat överhuvudtaget)
Inser att detta kunde tolkas som att det var hans FÖRSTA album jag gillade, men det var det inte

Om jag tolkar den gode vemsom rätt så är han mest fötjust i det äldsta albumet...korrekt?

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2005/08/11 :  12:21:17  Show Profile Send Micke65 a Private Message
Album 1-3 Ung vispoet
4-6 Ulf Lundell wannabe
7 ? kovändning ala Springstens Nebraska
/micke
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/08/11 :  19:33:51  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Tackar för svaren hittills. Som man ropar får man svar... vet inte riktigt hur jag ropade så jag försöker precisera mig lite till eftersom jag känner mig mer förvirrad nu . Sammantaget så vet jag ju inte så mycket mer men det verkar alltså som om han har en utveckling i en viss riktning som eventuellt nu med senaste albumet har ändrats och tagit en ny vändning?

Det skulle vara kul att få höra lite mer precisa beskrivningar av respektive album och eventuellt också något om speciella spår som ni tycker har hög kvalité eller speglar albumet på ett bra sätt.

Vilket album är mest trallvänligt eller har starkast melodier eller helt enkelt känns mest komersiellt?


Jag kan ju försöka beskriva "Vatten under broarna"

[stor reservation i och med att jag inte lyssnat på den så många gånger ännu]

Hela skivan går i ett ganska mörkt och desillusionerat tecken vad gäller texterna. Flera riktigt bra textformuleringar och en del samhällskritik som emellertid inte är så preciserad "...stackars han som kom först i kön och fick så hög lön att han glömde sitt jobb...".
Den unge mannen har växt upp och ser tillbaka på ungdomsåren och finner att livet inte är så enkelt. En känsla av tveksamhet och melankoli och visst mått av resignation då det inte presenteras någon alternativ väg.

Melodimässigt finns flera starka spår, inte minst "Elegi" som spelats på radio och "Se dig om" och "Stackars". Sparsamma arangemang men i många låtar finns en kvinna som sjunger andrastämma vilket lättar upp och lyfter LW's kanske inte alltid så tonsäkra röst.


Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Swen
Medlem, HiFi Norr

317 Posts

Posted - 2005/08/11 :  20:03:13  Show Profile Send Swen a Private Message
Söndermarken är kanske hans mest kommersiella album med mycket ös och trallvänliga melodier. Ruggit bra skiva enligt mig! När LW spelar med Hovet för det tankarna till Springsteen och E-Street Band.

Vatten under broarna är också en väldigt välgjord och vacker, något dyster, skiva.
De äldre skivorna har jag bara lyssnat genom några gånger men jag gillade dem och kommer nog att införskaffa de flesta. Jag tycker att LW överlag hållit en jämnbra kvalitet på sina alster men med olika stilar och inriktningar under åren.

Som en bonus kan nämnas Liveskivan "Live - För Dig" Mycket väl fångade liveversioner på låtar fram till skivan Singel.
Go to Top of Page

stice
Member

152 Posts

Posted - 2005/08/16 :  14:03:11  Show Profile Send stice a Private Message
Jag har en demo med Lars Winnerbäcks band "Snoddas" från Linköping från ca 1989 då han var ca 14 år... Det är ganska kul att höra när hans pubertetsröst skär och inte håller en ren ton! Trallvänlig gladpunk med texter som relaterar till barndomen.

Dock är den demon bättre än det han gör nu, enligt mig iaf.


mvh Stice...
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/08/17 :  10:13:01  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Personligen har jag lite knepigt med lasse, tycker att han kopierar andra (ulf, som någon nämnde) men det kan vara trevligt att lyssna på lite grann ibland. Ett annat tips, som du säkert redan hört, är Stefan Sundström. Mycket bättre (Latlåtar 90-00 samlingsplatta) kan ju vara ett tips i så fall.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000