HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kabel frågor? Karaktärer mellan olika tillverkare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2005/08/08 :  18:41:54  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
Hejsan alla!

Har lite svåra och konstiga frågor kanske:

E det någon som lyssnat mycket och har stor erfarenhet av olika kablar som kan hjälpa mig eller berätta vilken eller vilka kabel tillverkare och kablar som är "mörkare" och "mjukare" till sina karaktärer? Om man kan säga så?

Helst kablar och tilverkare som är i instegs klass eller budget eller hur man nu vill nämna det, typ runt 500-1000:- för signal och 1000-1500:- för högtalar kabel då i tex. 2*2,5m eller något sånt.

Kommer själv att försöka ta reda på och lyssna mig till det men kanske några tips på vägen var och vilka jag kanske skall lyssna på i första hand?

Mina övriga prylar står i signaturen!

Tacksam för all hjälp och tips.

MVH Henrik.

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2005/08/08 :  20:29:21  Show Profile Send StefanL a Private Message
MiT låter som du beskriver, mörkt (läs basrika) och mjukt. Typiskt amerikanskt ljud över dom.

Titta på begagnatmarknaden, finns ganska många MiT kablar till bra priser. Tex MiT Terminator serien.


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2005/08/08 :  21:15:45  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
Tackar StefanL: Har hittat något MIT Terminator högtalar och signalkabel. Någon som vet vem som har argenturen i sverige/norden? Eller några andra tips och förslag?

MVH Henrik.

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/08/08 :  22:33:04  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Om du vill ha en signaltransmission med mörkare klang föreslår jag följande:

Lågnivåkablage:
Kabel med skärm som ligger extremt nära mittledaren. Totalt sett en tunn kabel. Det ger hög kapacitans vilket tillsammans med utimpedansen från källan bildar ett RC-filter. I allmänhet är dock förhållandena så, att det inte blir någon filtrering ens vid 20 kHz ens med de tunnaste "medföljande" skruttkablarna. Det du då kan göra är istället att öka utimpedansen från källan genoim att löda in serie motstånd på utgången. Prova startvärde t.ex 10 kohm och öka på om du vill. Detta är dock inget jag rekommenderar eftersom kabeldrivningen klart försämras, men om man är ute efter lågpassfilterverkan så kan man gå den vägen. Två stycken metallfilmsmotstånd kostar bara några kronor.

Högtalarkablage:
Här är det istället hög serieinduktans som ger diskantfall. Oavsett vilka kablar du har, dra isär ledarna om det är möjligt. Då ökar induktansen kraftigt och du får ett visst (mät- och hörbart) diskantfall. Inte heller denna metod är något jag rekommenderar.


Det jag rekommenderar är istället att du ser över dina apparater och högtalare så att du slipper använda kablage som förändrar signalen på dess väg till högtalarna. Ofta kan felorsaker rätt enkelt hittas på andra ställen i signalkedjan, och därmed elimineras. Genom att fibbla med konstiga kablar är det mindre sannolikt att du kan kurera problemen till fullo, genom att det är osannolikt att kompenserande frekvensgångsförändringar ska ta ut andra fel. Det kan också vara så att det som du upplever ljust(?)/skränigt(?), inte är frekvensgångsfel utan harmonisk distorsion, och då hjälper det knappt ett jota att minska diskantregistret, distorsionen är kvar fast bara med lite lägre nivå.




Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..

Edited by - Knoppen on 2005/08/08 22:34:42
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/08/09 :  10:16:55  Show Profile Send Blue a Private Message
Att göra så så som Knoppen gick genom, är nog som han själv sa, inte att rekommendera...

Däremot finns det nog kablage som är lite varmare precis som det finns kablage som låter lite ljusare, men skillnaderna är inte jättestora, och dom flesta kablar håller sig nog enligt min erfarenhet ganska nära "neutralt".

Med tanke på dina önskemål skulle jag nog spontant rekommendera Audioquest, och dom finns i nästan alla hifibutiker i landet.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2005/08/09 :  12:33:11  Show Profile Send StefanL a Private Message
MiT har jag för mig inte finns någon distrubitör längre. Så det är att leta i grannländerna eller i begagnatmarknaden (begagnat är att föredra, man får så mycket mer för pengarna)
Annars som Blue säger, Audioquest är likvärdiga dina öskemål.


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2005/08/09 :  14:23:47  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Andra kablar med denna karaktär kan vara Van den Hul och Chord.

mvh

Stefan
Go to Top of Page

ea poe
Member

74 Posts

Posted - 2005/08/09 :  15:52:12  Show Profile Send ea poe a Private Message
Jag vill nog rekommendera Eichmann Technology som finns på Ljudmakarn.

http://www.ljudmakarn.se/list.asp?art_make_id=34&menu=2

/Marantz 7005 ,Marantz UD-5005, 3st Infinity Kappa 5, Modulus stativare nu som Bi-ampade frontar + Subwoofer.TARA LABS Prism 2200SUB Kabel
Eichmann six series 2(frontar Emit K) + Eichmann Four Series 2 (Frontar mellan/bas) + Tara Labs Nexa(surround)
Rega 3 + Ortofon super Om 20, Rega Fono RIIA/
Go to Top of Page

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2005/08/09 :  19:13:14  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
Okej! Tackar för allt så här långt!

Har dock hört att VDH skulle vara lite åt det ljusare hållet men dock inte testat själv utan butiken sa det. Audioquest har jag lite type-4 tror jag den heter, kanske skall testa den igen med den nya stärkaren mot mina Xindak SC-01:or!?!?

MVH Henrik.

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000