HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Vad har ni för favoritboxare/kampsportare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2005/09/09 :  08:31:56  Show Profile Send matså a Private Message
Er herre Satan, är nöjd med er

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2005/09/09 :  08:40:18  Show Profile Send iffe a Private Message
Jag ser det inte som våld. En snygg teknik (slag, spark, kast, submission...) ser jag på samma sätt som ett snyggt mål i hockey. Att jämföra kampsport med krogvåld är som att jämföra rally med vårdslöshet i trafik. Det kan se likadant ut på håll, men har inget med varandra att göra.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2005/09/09 :  09:27:47  Show Profile Send matså a Private Message
Tycker själv det är kul, bara det inte är för våldsamt. Men en sak förbryllar mig. Är K1 förbjudet i SVerige? För jag har för mig att de sände K1 från Sverige, men er herre Bosse Ringström sa att det är förbjudet. Jag kanske antingen har drömt om att det har förekommit, eller så har jag drömt om Bosse

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2005/09/09 :  09:48:30  Show Profile Send Machine a Private Message
Endast proffsboxning är förbjudet. Alltså är det helt ok med K1 i sverige för där används inte bara händerna......
En utredning som nyligen gjorts rekommenderar dock att förbudet slopas.

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2005/09/09 :  10:11:59  Show Profile Send matså a Private Message
Det var den utredningen jag tänkte på och där kommenterade vår herre Bosse att det var trams, att det det skulle bli fritt fram.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2005/09/09 :  13:48:26  Show Profile Send iffe a Private Message
Det är lite besvärligt det där. De tillsatte en kampsportsutredning som tog två år med representanter för kampsporter, motståndare till kampsport, läkare, sakkunniga med flera. Denna utredning kom fram till att det inte fanns skäl att förbjuda vare sig proffsboxning eller andra fullkontaktskampsporter MEN att det skulle vara tydligt reglerat i lag och en hel del restriktioner. Väldigt vettigt och genomtänkt med andra ord. Detta skulle klubbas igenom när Mona Sahlin var idrottsminister men körde fast på en viktig fråga, nämligen vilken myndighet som skulle vara tillståndsgivare för kampsportstävlingar. Utredningen föreslog polisen, men polisen tyckte att de redan hade för mycket jobb.

Tiden gick och Bo Ringholm blev idrottsminister. Bosse har visat sig vara helt ointresserad av vad utredningen kommit fram till och har hela tiden hävdat att proffsboxning ska vara förbjudet, och att alla motsvarande kampsporter också ska förbjudas. Jag har aldrig sett honom bemöta argument i sakfrågor eller kommentera utredningen. Det verkar som att han helt enkelt inte är intresserad utan bara utgår från sin personliga, väldigt fördomsfulla, bedömning.

Dock har utredningen gått vidare och föreslagit länsstyrelsen som tillståndsmyndighet, något de accepterat "ifall man inte hittar någon annan lämplig". Så nu är frågan, lite tillspetsat, ska det klubbas igenom ett genomtänkt förslag med stöd från folket, eller ska Bosse Ringholms fördomar få styra svensk idrott?
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/09/14 :  12:56:14  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Vad tror ni om nästa gp då? Hong mot Sapp ska bli kul att se.Lebanner - Goodridge blir nog en riktig höjdare.Goodridge kanske vinner hela tävlingen, eller vad tror ni?
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/09/14 :  13:26:23  Show Profile Send ILLY a Private Message
Har överhuvudtaget ingensomhelst koll på olika utövare av kampsporter, men jag älskar att kolla på det. Fight Club, K1, UFC, Shooto, Thaiboxing, Rallarsving och alla de andra. Helt klart toppunderhållning jämfört med traditionella sporter som fotboll, hockey, tennis och golf som jag tycker är precis aptråkiga att se på teve. Vanlig boxning är halvtråkig i mina ögon.

Jag var och såg lite live-thai på bangkoks största arena, riktigt grymt var det! Turnering tre kvällar i veckan... Lite loose guard var faktiskt exakt det jag reagerade på. Folk fick onödigt många smällar som handskarna kunde tagit, om dom inte varit så lata med att hålla upp händerna. Kan ju va nåt obegripligt hederscodex som inte vi känner till?

Militant cyklist.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/09/14 :  13:40:24  Show Profile Send ILLY a Private Message
Tillägg till min förra post:
Han som vann K1 Hawaii på hemmaplan mot Gracie, vad hette han? Jag tyckte det var så j***a coolt när han i slutet av matchen tröttnade på den relativt tråkiga brottningen, ville ge publiken valuta för pengarna och gav Gracie en ärlig chans att resa sig, så de kunde köra lite riktig stående fighting under sista halvan av sista ronden. Gracie låg bara kvar på rygg och sprattlade med benen. "Mr. Hawaii" tröttnar - tar sats springer in, HOPPAR med fötterna före rakt mot Gracie som fortfarande ligger kvar på golvet. Tror Gracie rullade undan och tiden tog slut, så det hände väl inte så mycket mer egentligen, men jag tyckte det var roligt gjort. Dessutom var han väldigt duktig även i övrigt. Snabb, stark och teknisk. Verkade även ödmjuk och sympatisk när de intervjuade honom efteråt. För mig gör det en oerhörd skillnad. En fighter med dålig attityd kan vara hur teknisk som helst, i mina ögon kommer han ändå vara en förlorare även om han vinner allt man kan vinna. Typ, Mike Tyson.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/09/14 :  14:00:40  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Måste säga att de jag minns blivit imponerad av är Jerome Lebanner och Ernest Host och även CroCop.
Det finns givetvis fler men jag kommer inte ihåg namnen på alla

Har tränat lite boxning i 15-årsåldern men tröttnade snabbt.

Nu har jag, sedan några veckor tillbaka börjat träna Krav Maga(Israeliskt självföesvar) vilket inte är inte kampsport i vanlig bemärkelse då det inte går att tävla i och bygger på självförsvar(ganska aggresivt) mot olika sorters angrepp. Rörelsemönstret är tydligen snarligt Kickboxningens men med en massa försvar mot strypningar, multipla angripare, angrepp med tillhyggen såsom kniv, pistol och slagträ.
Väldigt matnyttigt om ni frågar mig då det är troligt att det är den typ av våld man troligast kommer utsättas för.

Även min flickvän började träna Krav då hon inte känner sig särskilt trygg på Stockholms gator vilket är förståeligt.
Även jag är givetvis glad att hon ökar sin möjligheter att fösvara sig mot exv. ett våldtäcktsförslk(gud förbjude).

Sen att träningen både är skitkul och bra för styrka och kondis är bara en trevlig bonus.

Fö. har jag även sneglat på Shooto/shootfighting som verkar vara mycket roligt men hårt.
Får se om man prövar på det när man fått upp styrka och kondisen lite mer.

Det enda jag kan säga är att jag ångrar att jag inte började träna något liknande mycket tidigare.

Mvh / Christian


Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/09/14 :  14:03:43  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Du menar Royce antar jag:

http://www.roycegracie.tv/

Väldigt duktig kille


Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/09/14 :  14:41:49  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Jag ångrar också att jag inte började tidigare.Väldigt mångsidig motion och så träffar man ju en del nya schyssta typer också
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/09/14 :  14:44:59  Show Profile Send ILLY a Private Message
Googlade lite, BJ Penn, hette han jag syftade på som jag tyckte var väldigt duktig. Han har vunnit över både Renzo och Rodrigo Gracie, Royce tror jag aldrig han mött. Dom är ju några stycken MMA-utövare i den släkten. Det var väl de som startade upp UFC?

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2005/09/14 :  14:59:25  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
DOLPH LUNDGREN!

Stereo Audio
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/09/14 :  15:05:17  Show Profile
hehe dolph skulle nog inte haft så stor chans ens i sina glansdagar, man ser ju hur det går för karateutövarna som ställer upp
Tank Abbot slåss ju mot någon Japansk karatemästera i någon av de allra första ufs, matchen är slut på 5 sekunder och karatenissen ligger där med bruten käke.. så kan det gå om man inte vet vad man ger sig in på

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/09/14 :  15:48:37  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Fast Dolph hade verkligen en välmatad kropp i Rocky4 och Stallone var ju grymt vältrimmad i den filmen.Men att nån skulle stå upp för tvåhundratrettioelva fullträffar mot huvet är ju inte så realistiskt
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2005/09/14 :  17:36:56  Show Profile Send filkingian a Private Message
ILLY: "The Gracie family" är rätt så många och det är faktiskt så att det var en Gracie som utvecklade Gracie jiu jitsu som senare har fått ett par avkommor bl.a. den brazilianska jiu jitsu´n. Royce Gracie var med och vann de första UFC´na, men det var inte dem som startade upp UFC.

För de som är intresserade av Pride FC här i Sverige, så kommer Telia Comhem att ha några event i höst på PPV. Har sett dessa och kan rekomendera dem starkt!

UFC har jag sett på någon fransk kiosk-kanal, men jag vet inte hur det fungerar med paraboler och sånt!


This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/09/14 :  22:46:18  Show Profile Send ILLY a Private Message
Jag har sett några gamla piratvideor med tidiga UFC. Det var i blodigaste laget även för min smak, fast nuförtiden har det väl blivit ungefär lika reglerat som K1 och annan "mainstream-MMA". Lika bra det. Tveksamt om regelrätt misshandel är underhållning.

Den här tråden väckte f ö gamla minnen från när jag tränade thaiboxing och shootfighting under högstadiet och gymnasiet. Började fundera på vad min gamla tränare gör nuförtiden, om han fortfarande tävlar. Googlade lite och upptäckte att så var fallet:

Här har han vunnit en Cage-match i Helsingfors

Militant cyklist.
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2005/09/15 :  08:27:20  Show Profile Send iffe a Private Message
Tidiga UFC är inte på något sätt jämförbart med hur det ser ut idag. På den tiden rådde en väldig okunskap, både bland kampsportare och arrangörer. Folk förstod inte att det inte räcker med boxning för att bli bra på en sport som innefattar även brottning och sparkar. Arrangörerna hade väldigt dålig koll på vad som var farligt och på vad som var matchförstörande moment. Arrangörerna bröt matcherna på tok för sent.

Nu är det - precis som i andra organisationer - topptränade idrottsmän som samtliga är väldigt allroundtränade, ett genomtänkt regelverk och kunniga domare. Men tyvärr inte längre de allra bästa utövarna, de hittar du i Pride FC.
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/09/15 :  10:44:31  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Jag håller med balrog, Kaoklai, är en riktig kämpe som är härlig att se. Synd att han inte van den matchen/finalen som visades på eurosport för ett tag sedan.

Kyokushinkay har för övrigt de snyggaste sparkarna!
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/09/15 :  14:40:42  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Det ska bli kul att se hur det går för Cung Le i MMA!

http://www.k-1usa.net/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1833&whichpage=1

Bara några dagar kvar...

Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/09/15 :  21:37:25  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Andra passet Kickboxning idag

Förra gången jabbade vi och slog högercross plus lite sidosparkar.Den här gången repeterade vi lite och sparkade frontsparkar ,slog hooks och slog jabb ,höger duck duck, jabb höger

Känns jäkla mongo att sparka med vänstern, känns inte alls bra men det kommer väl så småningom.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/09/15 :  23:57:48  Show Profile Send ILLY a Private Message
Vänstersparkarna tar tid vill jag lova...

Jag tränade ändå kampsport någorlunda länge. Var det något jag aldrig tyckte jag blev bra på, så var det ju just de förbannade vänstersparkarna. Har en kompis som är med i svenska landslaget i taekwondo och tillochmed han brukar ibland erkänna att det är svårt att bli riktigt bra på att sparka med "fel ben".

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/09/16 :  08:08:22  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Misstänkte att jag inte var ensam med dom "svårigheterna"

Kul det där med din tränare.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/09/16 :  23:45:12  Show Profile Send ILLY a Private Message
Ja det är skoj, fast inget jag blev särskilt förvånad över. Han var duktig som fasen redan då. Var nordisk mästare i thaiboxing ett par år kring 96-98 nångång. Sen var han väl bland de första i sverige som började med shootfighting, när August hade tagit hit det från staterna.

Kommentar angående "nordisk mästare":
VÄLDIGT ofta när man pratar med folk så känner de någon som "är rankad trea i sverige" i någon kampsport. Då ska vi komma ihåg att det finns en hel del olika kampsporter, flera av dem har olika förbund som inte kör gemensamma tävlingar och större delen av utövarna tävlar inte. Tävlingarna är dessutom för det mesta indelade i viktklasser. Slutsatsen av detta kan bli lite lustig. Vi hade en ganska stor kille i klubben som hade kört en match en gång och förlorat. Han brukade skratta lite och tycka det var ganska lustigt att han i rankinglistorna stod som nummer 2. På nummer tre fanns ingen alls, det var nämligen bara de två i sverige som tävlade i den viktklassen. Att bli rankad inom top 10 är inte särskilt svårt, hitta bara ett kampsportsförbund med få tävlande i din egen viktklass, träna nåt år och ställ upp i en tävling, sedan är du där!

Kan även tillägga om Markus, att han på thaiboxningstiden även bodde, tränade och tävlade i Thailand stora delar av året, vilket är mycket sällsynt att västerlänningar gör med framgång.

Militant cyklist.
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000