HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Trasig DVD - NAD T512, värt att laga?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

madjong
Member

80 Posts

Posted - 2005/08/06 :  18:23:44  Show Profile Send madjong a Private Message
Min DVD gick sönder någon gång under förra helgen och antagligen beror det på ett åsknedslag. Standby-lampan lyser inte och den reagerar inte när man trycker på ON (inte heller med fjärren). Eftersom garatin gick ut för någon månad sen skruvade jag själv isär apparaten för att kolla säkringen, vilken var hel.

Vad kan man mer kolla / vad brukar gå sönder, priser osv?

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/08/06 :  22:23:09  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
När åskan slår ned kan allt möjligt skit hända. Hör här:

Blixten slog ned i grannensflaggstång. Fortsatte ned i marken - "hoppade" - över till en vattenledning, fortsatte längs denna in i huset och vände upp torvor av gräs på gräsmattan som den passerade, upp genom vattenrören till diskbänken, på diskbänken (som var en stor rostfri sak) stod en telefon. Blixten gick vidare in i den följde ledningen längs kaklet ovanför diskbänken (där den krossade alla kakelplattor längs ledningen, som den också smälte). Ledningen gick in bakom kylskåpet, där blixten "hoppa" igen och slog sönder kyl, frys och mikro. Och då menar jag "slog sönder"!

Där bakom, via elnät, tog blixtens kraft även en sväng om vårat hus. På nåt sätt for det mestadels ut genom antennuttaget. Det small som pistolskott i "tomma" antennuttag. Blixten gick genom tv´n, ut genom scarten, in i DVD´n och DÖDA, DÖDA, DÖDA den.


Kolla dioder på likriktarbryggan. Kolla efter "svärtade/bruna" motstånd. Finns det något som skramlar i spelaren när du "tiltar" den åt olika håll? Alla IC´s hela? Är den svart/brun nånstans på plåten/chassiet? Luktar den illa inuti?

M
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/08/08 :  11:59:41  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Om du inte har samma otur som ovanstående inlägg så tog nog åskan vägen genom 230V uttaget.
Säkringar är alldeles för långsamma för att hinna bryta för åskan, så de ger i stort sett inget skydd.
Troligen är det någonting nära ingången där matningsspänningen gått in som har rykt.
Börja med att titta efter synligt brända komponenter eller brännmärken på kretskort.
Nästa steg är att börja mäta komponenter.
Troligtvis har du en eller flera diodbryggor nära ingången, och de är lätta att mäta om de är hela.

Mät så mycket som möjligt utan någon spänning på och var väldigt försiktig om du måste mäta något med spänningen på.
Go to Top of Page

madjong
Member

80 Posts

Posted - 2006/01/04 :  00:04:35  Show Profile Send madjong a Private Message
Bumpar den här tråden.

Ändrar frågeställning lite då jag är trött på att bara se den trasiga spelaren stå och endast påminna mig om att den var ganska dyr och att den inte längre går att använda:

Vad kan man göra med den? Har förstått att det kan kosta en del att lämna in den till en reparatör och riktigt så dyr var den inte. (strax under 3k) Det är ju trots allt en utgången modell samt att de nya modellerna har fler funktioner, spelar fler format och samtidigt är billigare.

Kan man återanvända nåt i den? (beroende på vad som är trasigt) Finns det något av värde? Sälja den billigt till någon? (då jag inte förstår alltför mycket av vad t.ex silvervarg skrev i föregående inlägg)

Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2006/01/04 :  14:57:43  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Tror inte någon köper den för några nämnväda summor utan att veta precis vad som är sönder. Mer motiverat att försöka fixa den själv om man kan. Om du litar på någon som vill ha den kanske du kan sälja den med återköpsgaranti om den är helt kass.
Annars kan du ju alltid ge den till mig

Hjelm
Go to Top of Page

madjong
Member

80 Posts

Posted - 2006/01/05 :  20:35:12  Show Profile Send madjong a Private Message
På vissa dioder så får jag värden från båda hållen. Är de trasiga då eller måste man löda bort dem för att vara säker?

n00b
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2006/01/06 :  16:49:05  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Du får löda loss dioden eller lyfta ena benet för att kunna mäta korrekt på den.

Tyvärr brukar åskskadade prylar vara svåra att laga

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

madjong
Member

80 Posts

Posted - 2006/01/07 :  18:01:14  Show Profile Send madjong a Private Message
Dioderna verkar "tyvär" vara hela.

Blir nog bara att bita i det sura äpplet för min del.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000