HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Problem med förstärkaren...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2005/08/05 :  13:12:31  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Jag har lite problem med min Nad C370. Ibland händer det nämligen att ljudet försvinner ur vänstra kanalen. Om jag sedan höjer upp volymen så säger det *snap* och så kommer det tillbaka. Vet någon vad som kan vara fel? Jag kanske ska sälja förstärkaren framöver och då måste den självklart fungera riktigt. Problemet kommer bara ibland och kan sedan försvinna och inte visa sig på några veckor.

Hjälp

Edit: En kompis har exakt samma problem med sina Technics-förstärkare. Kanske är något ganska vanligt?

Edited by - Fred00 on 2005/08/05 13:14:20

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2005/08/05 :  16:04:47  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Måste du vrida upp för att det skall släppa eller gör den det bara då du vrider upp?

Två gissningar: självsvängning eller DC offset som får skyddskretsen att slå av.
Om det är det första så är det nog ett lödfel, det andra ett inställningsfel.

Med ett schema blir det lättare, du råkar inte ha något? Hifiklubben är hjälpsamma ibland, har jag hört.


Hjelm
Go to Top of Page

Bjäris
Member

257 Posts

Posted - 2005/08/05 :  16:39:24  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message
Hej, vet inte hur gammal din förstärkare är, men potentiometern till volymen blir utsliten efter ett visst antal cykler. Tror att det skulle kunna vara det som har hänt.
Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2005/08/05 :  18:57:42  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Tack för svaren!

Hjelm: Jag brukar vrida upp ganska omgående när fenomenet uppenbarar sig, så jag vet inte om det släpper ändå efter en stund.

Bjäris: Förstärkaren är lite över 4 år gammal.



Go to Top of Page

Bjäris
Member

257 Posts

Posted - 2005/08/05 :  19:54:24  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message
kan du beskriva "snap" är det som att det kan vara glappt lite mera sprak och sedan ljud eller är det mera som klick eller bonk? är det som ett sprak skulle jag tro att det är o byta volym potten som gäller.
Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2005/08/05 :  20:04:43  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Nej, inget sprak. Det tickar bara till lite och sedan kommer det. Det känns inte som om det är potentiometern. Ljudet i vänstra kanalen bara försvinner när man sitter och lyssnar och när man sedan vrider upp till ganska hög volym så kommer det tillbaks. Inget sprak någonstans. Det vore kul om vi kunde lista ut vad det var. Om man lämnar in den kan det bli dyrt eftersom felsökningen försvåras av att felet bara visar sig ibland.
Go to Top of Page

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2005/08/05 :  21:02:22  Show Profile Send PelleW a Private Message
Det sitter ett relä på utgången på NADen som antagligen börjar bli dåligt. Prova öppna det och pilla lite på det när det blir tyst.

-Pelle
Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2005/08/06 :  00:33:38  Show Profile Send Fred00 a Private Message
PelleW: Det låter ganska rimligt. Med tanke på hur abrupt ljudet bara försvinner så kan det mycket väl vara det. Tack för tipset.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000