HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Tavlor som absorbenter...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2005/08/04 :  15:09:02  Show Profile Send ayayay a Private Message
Tjena!

Nu är det så att jag och min blivande fru skall flytta till större lägenhet inne i Göteborg. Känns verkligen toppen.

MEN!

Takhöjden är 3m 70cm Med andra ord, jobbig akustik!

Tänkte råda bot på detta med att trycka nåt fotografi eller dylikt på tyg (Gärna en riktigt stor tygbit, typ 1,5m X 2m och uppåt) spika fast den på en träram och sen sätta en eklist runt hela tavlan. Så sätter man dämpull på baksidan. Detta borde väl hjälpa något i ett normalt möblerat rum om man gör ca 3st sådanna här tavlor

Nästa problem är att få tag i ett tryckeri som kan tänka sig hjälpa en med detta Finns det någon här som har något tips

Tacksam för svar.

mvh
Joakim

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill

Edited by - ayayay on 2005/08/04 15:09:59

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/04 :  15:12:24  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag har tips... Bara jag får göra det först =)
PM kommer

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2005/08/04 :  15:14:54  Show Profile Send ayayay a Private Message
Jag flyttar den 1 sept, så du får snabba på !

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/08/04 :  15:21:44  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Men Ayayay - det finns ju diskreta takabsorbenter för detta ändamål. Kostar absolut inte skjortan heller och har en väl dokumenterad funktion. Kan säkert räcka med 4 st plattor som då sätts vid takets första reflex till dig som lyssnare.

Ett tips är emellertid att möblera lägenheten och sen ställa upp anläggnigen OCH LYSSNA! Kanske skall du spela på nån annan led eller göra några andra grundläggande justeringar. Vänta därför litet med takabsorbtion.

Kul ni skall flytta! Senast jag hörde var i en rätt liten lägenhet...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2005/08/04 :  15:24:47  Show Profile Send ayayay a Private Message
Ja, vi har gott från 25kvm till 64kvm och nu skall vi flytta in i en 2:a på 76kvm. Det går åt rätt håll

Vardagsrummet är 8:a kantigt, rätt läckert faktiskt.

Min blivande fru kommer inte tillåta några takabsorbenter är jag rädd, och jag får nog hålla med henne. Vi har ju takrosett nu!

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

patrikpolly
Numera pwrdesign

244 Posts

Posted - 2005/08/04 :  15:54:00  Show Profile Send patrikpolly a Private Message
Jo jag har länge funderat på detta och hittat massor av firmor som gör det. Tänkte trycka 2x1 meter ungefär och klä in ett lämpligt skum gummi material i detta.

ska se om jag hittar länken!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/04 :  16:24:37  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Ayayayayay: Du har PM

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Joav
Member

233 Posts

Posted - 2005/08/04 :  16:50:46  Show Profile Send Joav a Private Message
Hade en klaskompis som hade Svart/vitt bilder (nästan ingen gråskala i) tryckt på ett riktigt tunt tyg. Det var inte mycket krafrigare är högtalar tyg. Bilderna var riktigt snygga...
Om du har tänkt dig en bild med mycket färger i så föreslår jag att du tittar på provtryck först. Jag har en liten känsla att färger kan bli ganska matta på tyg, dock långt ifrån säker. Något annat som är viktigt at att du får hjälp att ställa in färgerna (om du saknar ordentlig utrustning för det) annars kan bilderna se ut som "hej kom och hjälp mig!"

OT: en rolig idé i detta finna sommar väder är att gå ut och ta en bild på en vacker solig himmel för att sen beställa ett tryck i full takstorlek och sen dämpa förståss

Jag lär mig av att ställa dumma frågor
Gör din Streo glad spela "Riltons vänner" www.riltonsvanner.com
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/08/05 :  07:53:59  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Nu har du ju inte så gott om tid annars kan du alltid slafsa ihop några läckra oljemålningar (fast använd akrylfärg). Kör t.ex Jackson Polloks koncept så går det undan ;-). Idén med dämpning på baksidan av tavlan är bra har faktiskt övervägt att tweaka mina gamla oljor på detta sätt, vi får la se.....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2005/08/05 :  08:17:26  Show Profile Send ayayay a Private Message
Vi kommer att ta havsmotiv i svart vitt på platser där jag och frugan har en speciell anknytning till. Tänkte ta nån dag då det är väldigt blåsigt, sen en dag som är lugn och fin etc...

Målet är att få till 3st tavlor, med 3st olika "känslor" i.

Tack för alla tips.

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7784 Posts

Posted - 2005/08/05 :  16:42:50  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag gjorde nåt liknande för nåt år sen, köpte såna där takplattor av nåt hårdpressat fibermaterial och målade egna motiv på dem. Tyvärr var mina konstnärliga förmågor lite begränsade så efter ett tag vände jag den målade sidan in mot väggen...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000