HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Remastered gamla inspelningar (bra eller dåligt?)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Armak
Starting Member

20 Posts

Posted - 2005/08/04 :  09:38:33  Show Profile Send Armak a Private Message
Hej!

Mitt första inlägg på detta eminenta forum. En liten kort presentation. Man, 36 år, återfallsaudiofil efter att varit "ren" sedan 1995. Skönt att vara tillbaka i audiofilträsket

Nu till själva inlägget. När jag höll på med stereoprylar på allvar så var CD inte ett media som kunde mäta sig med en bra skivspelare och en hyffsat inspelad vinlyplatta. Därmed är min CD samling väldigt begränsad.

Detta har dock ändrats sig om jag har förstått rätt. Därför har jag börjat fundera på att bygga upp mitt lilla CD bibliotek. När jag som bäst höll på att beställa CD skivor sprang jag på denna artikel http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40683

Vad jag kunde utläsa av den så verkar CD skivorna bli mer och mer komprimerade när det gäller frekvensomfång.

OCH NU SJÄLVA FRÅGAN (puuh)
Har någon märkt att gamla inspelningar som har blivit digitally remastered blir sämre, alltså att de tar grundinspelningen och komprimerar den, eller (som jag hoppas) att de inte var nöjda med första utgåvan och att CD-mediat har blivit bättre att de vill ge ut en "bättre" CD, ljudåtergivningsmässigt.

Någon som har några erfarenheter att dela med sig av?

Edited by - Armak on 2005/08/04 11:25:57

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2005/08/04 :  11:35:39  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Menar du remix eller remastring?

Det är väl en viss skillnad?

Remixer är ju ofta versioner av låtarna som brukar låta HELT annorlunda, ibland är det roligt ibland är det bara uselt.

Är det remastringar är min erfarenhet ofta att ljudet har blivit "anpassat" till dagens rådande trend: loudnessracet.
Musiken har med andra ord komprimerats till vansinne och låter ofta klart sämre än originalutgåvan (tillförd dist, begränsad dynamik och sämre frekvensomfång).

Men det finns förstås undantag. Remastringen av Pink Floyds "Dark side of the moon" på SACD tycker jag blivit fint behandlad och låter väldigt trevligt.

Michael Jacksons gamla klassiska skivor "bad", "thriller" m.fl. har släppt i remastrade utgåvor där jag på senare tid haft möjlighet att jämföra dem mot originalen. Tyvärr är de nya "special edition" versionen inget undantag när de gäller loudnessracet.
De är "remastrade med allt så högt möjligt" idealet. Jag föredrar helt klart att lyssna på de mer oförstörda orignalutgåvorna i fortsättningen. Tyvärr börjar de bli svåra att få tag i nu när de flesta skivbutiker/nätsajter endast tillhandahåller "special edition" utgåvorna.
De blir till att leta efter bagagnande originalutgåvor.

Även Depeche mode singlar har släppts på best of skivor som blivit totalt sönderkomprimerade/högljudda. Håll dig till de gamla originalutgåvorna om du vill lyssna på låtar från violator, music for the masses m.fl. i oförstört skick.
Go to Top of Page

Armak
Starting Member

20 Posts

Posted - 2005/08/04 :  15:29:56  Show Profile Send Armak a Private Message
Tack för infot, jag var rädd för det. jag menade remastered, remix skrev jag av bara farten

Fick hem en Sting skiva remastered idag, den är något stel och tråkig i ljudet, samtidigt har jag inte orginalet av den så det är svårt att avgöra om det är en dålig grundinspelning eller förstörd i remasteren.

Får hem "Down to the Moon" med Andreas Vollenweider i remastered skick, den har jag på vinyl, den ska bli intressant att jämföra med orginalet.

Edited by - Armak on 2005/08/04 15:32:41
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2005/08/05 :  14:40:41  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Jag håller inte riktigt med hifirocker ang "Bad" och "Thriller" att de skulle låta dåligt. Tycker de låter transparent, mustiga och med en härlig närvaro. Lade inte heller märke till någon komprimering. Ok, det är mycket bas i båda två och även på den tidigare "Off the wall", men i min uppfattning så utnyttjade man inte CD-mediets möjlighets till bas i alla fall den gamla versionen av "Off The Wall".

Vad jag menar med det här är INTE att säga att hifirocker har fel på sina öron utan bara att jag i min egen lilla subjektiva värd tyckte att det låter himla bra (hos mig) - i god Bruce Swedien-anda. I alla fall låter det så bra att man gott kan köpa dem för att njuta av musiken och ett gott hantverk. Notera dock att jag inte har jämfört Bad och Thriller med sina gamla utgåvor. De kanske låter himmelskt - vad vet jag, men jag tvivlar lite på det.

När det gäller jazz så är oftast remastering en fördel. Det finns dåliga exempel, men vissa bolag har gjort underverk som t.ex JVC XRCD, Mobile Fidelity, DCCs guldskivor. Japanska K2 remastrade skivor låter oftast mycket bra (XRCD faller inom K2 eftersom den ingår som en del av deras process)
/Shaft
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2005/08/05 :  16:07:35  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Jag håller inte riktigt med hifirocker ang "Bad" och "Thriller" att de skulle låta dåligt.


Shaft:

Jag tycker inte de låter dåligt men jämfört med orignalutgåvorna så är det en klar nivåskillnad där de nysläppta versionerna har komprimerats (helt i onödan).
Fast självklart är det en suverän popproduktion i grunden.
Själv föredrar jag den som med största sannolikhet påminner mest om mastertapen, dvs. originalutgåvorna på cd.

Men givetvis finns det flera remastringar som är fina.
Miles Davis klassiker "Kind of blue" låter väldigt trevligt på den remastrade cdversion jag äger (även om bruset givetvis var klart högre på den tidens inspelnings apparatur, men det är lite charmigt).

Men det finns också flera remastringar som jag bara tycker gjort att det låter sämre, särskilt avseende dynamiken.
Ju högre medelnivå en skiva har desto mindre möjligheter finns det till att bevara musikens dynamiska potential. Toppar och dalar plattas ut och ljudet låter plattare och mer livlöst än vad det hade kunnat göra.
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2005/08/05 :  21:04:12  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej Igen hifirocker!
Ja det är faktiskt lite intressant det här ;-)
Jag tror jag förstår bättre hur du menar och jag håller med dig ang dynamiken som blir kraftigt begränsad om skivan är maxad och komprimerad att ligga nära toppen i utnivå. Ibland hör man verkligen hur de överstyr nivåerna med distorsion som följd. Alla CD spelare verkar inte kunna ta det här samt att ingångarna kan bli överstyrda på förstärkaren. Inte bra.

Var det förresten du som hade mätt på Dire Straits skivan?

Sen är det i min åsikt även så att själva överföringen från masterbanden inte alltid var så bra under t.ex. 80-talet. Låg sampling och få bitar. I många fall använde man inte de ursprungliga masterbanden utan kopior (ibland i flera led) för att skapa CD mastern. Då kan den digitala mastern gärna låta lite illa - i värsta fall som tidiga CD-spelare med sin "digitalitis". Det var inte säkert att det lät så likt mastertejpen i ren ljudkvalitet.

Detta rättade till sig under 90-talet då det började låta ganska bra om CD-skivorna.

Nu har vi ännu ett fenomen och det är ju när man inte bara använder de färdiga masterbanden och för över dem utan även går längre tillbaka i kejan och använder multispårsbanden som överförs multikanalt (spår för spår) för att sedan mixas om digitalt. Allt för att slippa brus och få "digitala" möjligheter.
Här får man dock se upp!
Det är inte säkert att den nya digitala mixen lever upp till originalet. Vissa gånger så känner jag inte riktigt igen musiken som jag kom ihåg den - utan att egentligen kunna sätta fingret på varför. Mixen är "konstig" helt enkelt. Jag menar nu inte en medveten "remix" som nämns ovan som väsentligt skiljer sig från originalet utan de fall där man försöker efterlikna och "förbättra" ljudet medvetet.
Det kan bli helt tokigt ibland ;-(

/Shaft
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2005/08/05 :  21:49:06  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Jag tycker att det är kanonbra att någon tar sig tid och energi att ge ut "gamla" inspelningar i "remastrad", jisses vilken svengelska, utgåva.
Självklart finns det bättre och sämre, mer det senare, av alla fina jazzplattor.
Visst, det är kanske ett smalt område, inte för mig, men dock så finns det riktigt bra utgivna CD-kakor som låter bra.

Ett exempel är "Ben Webster and Associates" som finns utgiven av Verve.
Påkostat fordral, snyggt foto, lite kortfattad info och framförallt så låter det riktigt bra.
I alla fall så bra som jag kan tänka mig att originalutgåvan från 1959 skulle göra idag.
För övrigt rekommenderat som ett bra köp.

www.vervemusicgroup.com

edit, lite stavfel och annat plock.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor

Edited by - akktustakki on 2005/08/05 21:54:21
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2005/08/05 :  23:40:19  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Var det förresten du som hade mätt på Dire Straits skivan?



Nej tyvärr, men en enkel titt på Brothers in arms (remastringen) och originalutgåvan i exempelvis Nero Wave editor talar sitt tydliga språk. Nivåerna har höjts kraftigt. Originalutgåvan låter fantastiskt fint, bättre än i princip alla pop/rock plattor som jag köpt de senaste 10-15 åren vilket i sig är helt sjukt kan man tycka (borde inte teknikutvecklingen medge högre ljudkvalitet? Jo, men så länge ljudidealet bland mastringstekniker/musiker inom främst pop/rock/metall/hip-hop genrerna är som de tyvärr ofta är lär det dröja innan dagens fina teknik utnyttjar sin fulla potential rent ljudtekniskt).
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000