HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 QLN Signature
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2005/08/03 :  22:41:56  Show Profile Send knoxville a Private Message
Hej!

Uppgraderingsjävulen fortsätter att härja. Nu är jag lite sugen på en par QLN Signature (mk1) som är i mycket bra skick.

Grejen är den att jag bara hört den dyrare Signature modellen med filtret i en separat låda och svart baselement. Dessa tyckte jag lät JÄKLIGT bra, men frågan är ju hur pass mycket av detta välljud som finns i den vanliga Signatur??

Tror ni att Signaturerna är bättre än mina HFLS-1? eller blir det en nedgradering?

All info är av intresse

mvh
Erik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2005/08/04 :  00:03:26  Show Profile Send knoxville a Private Message
ingen som har någon åsikt? kom igen nu!


TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2005/08/04 :  00:24:56  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Hetsporren har nog en hel del att säga om dem.
Jag själv tyckte de lät mkt bra på Radiolagret.
Dimitri
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2005/08/04 :  00:34:46  Show Profile Send knoxville a Private Message
hetsporren? hittar ingen med det nicket på HF...

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

lbstr
Member

137 Posts

Posted - 2005/08/04 :  00:55:18  Show Profile Send lbstr a Private Message
Har haft ett par Signature med gult baselement (focal?). Inköptes på Radiolagret tidigt nittiotal. Har även testat Signature i s.k. splitfield utförenade, d.v.s. med separata filterboxar. Bestyckningen i dessa är från Scanspeak.
Skillnaden mellan dessa modeller påtaglig. De senare har bättre upplösning i de övre registren och fungerar bättre vid låg volym.
Har inte hört HFLS-1, så jag kan inte uttala mig om några skillander här.
Många av de goda sidorna såsom perspektiv och förmåga att försvinna i ljudbilden hos finns dock i alla signature modeller.

Edit: lagt till sista meningen

Edited by - lbstr on 2005/08/04 00:59:46
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/08/04 :  09:59:21  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Hej Knoxville!

Eftersom vi talar om modeller som inte längre tillverkas kan man kanske våga sig på ett uttalande.

En standardsignatur lär inte innebära något större ljudlyft mot vad du har (om dina Hfls1 låter som de andra 2 par jag hört). Lundell skrev en gång en bok som hette "sömnen"...Kan ju tjäna som ledtråd.
En turbovariant med splitfield kan nästan sägas vara en helt annan högtalare än originalet och där blir det bättre än det du har imo. Den modellen kom ju fram som en frisk öppen dynamisk motreaktion på originalet.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2005/08/04 :  10:21:47  Show Profile Send knoxville a Private Message
Hej!

Tack för inlägget sladd. Kanske skall börja leta ett par splitfield alltså...om man nu skall uppgradera.

mvh
Erik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/08/04 :  10:38:34  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag kör med Radiolagrets variant.
Sladd har rätt i att dom är snälla, dessutom lite mörka i klangen.
Men med rätt elektronik så låter dom riktigt bra. Dom är gjorda för ett akustiskt livligt rum och kräver mycket effekt. Själv använder jag Advantage A300, vilket kanske inte är helt idealiskt, eftersom dom drar lite år samma håll. Bipolära transistorer med mer skarpskuren bas är att föredra, för högtalarna går förvånansvärt djupt ned i basen, men är lite för mjuk där med A300, som kör med mosfet. Jag har testat och fått fram en bättre bas med bipolära slutsteg, men dom slutstegen har inte hållt måttet i dom övre registren jämfört med A300.

Man kan lyssna hur länge som helst utan lyssningströtthet, vilket är viktigt för mig.
Jag har testat andra, mer livliga och skarpskurna högtalare, men efter en halvtimme, så har jag bytt tillbaka igen. Det beror naturligtvis på att min anläggning numera är anpassad till QLN-Signature-högtalarna.
Svårigheten för mig är att det kostar mig en väldigt massa pengar om jag ska byta högtalare för att få en större förbättring av ljudet.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2005/08/04 10:48:34
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2005/08/04 :  11:58:17  Show Profile Send jonasz a Private Message
Om jag inte minns fel så hade de första Signaturerna ett Scan-Speak 8544 (konvex dammkåpa) kevlarelement. Det kom sedan en uppgradering med 8546 (konkav dammkåpa) innan de nyare varianterna med SS kolfibermembran kom. Har aldrig hört de nyare men de äldre hade ett väldigt snällt ljud med bra rumsåtergivning och gick väldigt djupt i basen. Tröga var de och krävde sin förstärkare. Skulle tro de är ideala högtalare om man har svårt för essigt ljud eller tycker att cd rent allmänt är en plåga!


You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000