HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Zen-XA bygge på gång!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

menace
Member

124 Posts

Posted - 2005/08/17 :  10:16:41  Show Profile Send menace a Private Message
hur mycket effekt kommer dessa monster att spotta ur sig? och vad kommer bygget att kosta?
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2005/08/17 :  12:55:41  Show Profile Send Hasse a Private Message
Grymt projekt.
Jag hadde lite tankar på nåt liknande fast mindre. men det blev en kall class D i stället. Men det vissa gillar varm grög och andra kall öl. Då funderade jag att man skulle sätta dit en vattentank som funker som värme buffert.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2005/08/19 :  21:42:36  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Nu har jag släpat hem två små gulliga trafosar 1200va 25v!
Från en gammal laddare till en gaffeltruck fabrikat toroid.
vikt 9.7kg/styck!
Sekundär tåtarna är 4,5mm i diameterlite jobbiga att böja, löda eller ska man svetsa dom i en kabelsko.det känns som att jag har ström så det räcker till

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se

Edited by - hoktuna on 2005/08/20 08:25:58
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/08/20 :  08:28:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Feta transformatorer! Det blir tungt det där bygget.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2005/08/20 :  08:34:45  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Dom är stora.Jag klurar lite på hur jag ska ha det i lådan.
Kan det bli bra med trafosarna på högkant i 90 graders vinkel?
då hamnar kablarna bra.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/08/20 :  08:49:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Gör det som är praktiskt. Håll signal- och nätdelskablage så långt isär som är görligt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/08/20 :  20:55:18  Show Profile Send denada a Private Message
Jag gillar de trafona fy f-n hmmmm gaffel truckar är bra till mycket ;-) ska bli kul att följa denna tråd tills det är klart...

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2005/08/21 :  08:30:17  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Är det nån som har ett tips om drossel till nätdelen 1,4 mh som tål ström 1,2 eller 1,4mm tråd känns klent (vanlig högtalar drossel)?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Kari
Member

90 Posts

Posted - 2005/08/21 :  09:39:31  Show Profile  Visit Kari's Homepage Send Kari a Private Message
Hur många A ska det igenom spolen? Detta bestämmer storleken så vitt jag vet. Läste på diyaudio.com att folk har använt Torobar spolar till sina Aleph-X byggen och kört 10A igenom dom. Kolla här: http://www.schuro.de/torobar.htm

/Kari
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2005/08/22 :  19:36:15  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Torobar verkar vara ett alternativ,nu är jag inte säker på hur många A den kommer att dra.Jag har inte fått kort och beskrivning ännu.
Den har ju 30v matning och ska peta ur sig 150w,hur mycket som går upp i rök i värme har jag ingen aning om.Kanske nån annan har ett hum om ström åtgång?
En band spole kanske funkar som psu drossel 3,29mm2 tvärsnitt?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2005/08/28 :  00:51:22  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Provkörning nätdel ena kanalen softstart,diodbrygga o kondingar 35,7v. 25x1,4=35
Undrar hur mycket den sjunker om man lastar ner den med 10-12 ampere?
Trafosarna o kylfläns borde räcka till en bias på 10-12 ampere/kanal
500-700w värme 2-300w rock`n roll!


Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/08/28 :  10:50:13  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Ser maffigt ut det därMen jag fattar fortfarande inte hur man kan skapa 150watt uteffekt av bara 30v?? Enlig min formel från AOE :

UxU
--------
8xRL

Så blir det 56,25watt i 8 Ohm.Kan nån förklara plzz?
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2005/08/28 :  12:42:49  Show Profile Send Fuling a Private Message
Vackert!

www.edgaraudio.se kan du kolla efter Hammonds drosslar på järnkärna (med luftgap), det finns ett par modeller som jag tror skulle passa ditt bygge.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2005/08/30 :  19:33:01  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Nu har jag fått korten
Idag har jag beställt motstånd och småkrafs.
Efter lite konsultation med konstruktören är bias satt till
24 A/kanal,totalet värmeförlust 720w/kanal 30w/fet0,33R source resistors.Hur mycket effekt ut det blir vet jag ej.
Med 0,47R source resistor 500w värmefölust skulle uteffekten bli ca 150w.
Dom där fina diod bryggorna från P-A som jag knåpade ihop kan man väl glömma nu ,24A bias och dioderna är märkta 15A.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2005/08/30 :  20:51:37  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Borra o gänga! 4 st såna här

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/08/31 :  09:26:26  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Börjar ju likna nått nu ju

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/08/31 :  09:57:10  Show Profile Send U1 a Private Message
Oj vilket kul bygge! Brutalt!

/J
Go to Top of Page

Kari
Member

90 Posts

Posted - 2005/08/31 :  09:58:47  Show Profile  Visit Kari's Homepage Send Kari a Private Message
Tjo,
har du lite mer info om kylflänsen? C/W värde? deltaT? Tillverkare och modell?
Om jag ser rätt så har du 12st. fettar på flänsen, 30W * 12 = 360W så den kommer att gå jävligt hett till :)

/Kari
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/08/31 :  11:11:24  Show Profile Send UrSv a Private Message
hoktuna,
hoppas jag missuppfattat bara men är det verkligen Zen-XA från Kristijan Kljucaric du bygger? Det är ju ett single-ended Zen-steg med Aleph-strömkälla och då verkar du ha rätt bra overkill på dina grejor. Du skulle ju köra med 35 V matning vilket i bästa fall ger 15 V RMS ut dvs ca 14 W och eftersom detta steg är bryggat kanske lite över 50 W ut i BÄSTA fall. Oavsett hur högt du ställer bias kan du ju inte komma över 60 W i 8 Ohm och då verkar en bias på 12 A lite högt eftersom du med 8 Ohm kommer behöva kanske 2 A ut vilket motsvarar 1 A bias i single-ended men 2 A i det balanserade utförandet. 12 A bias per sida innebär att du optimerar för att lasta med typ 2 Ohm?

Du menade inte att bygga Aleph-X vilket hade varit rätt med de värden du angett och passat med dina trafo?

Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2005/08/31 :  18:51:58  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Nu har jag väl krånglat till det för mej!Så kan det gå när man är en glad amatör
Jo det är en zen-xa från kristijan.
Bias ska bli 24A/kanal med 0.33R source resistor istället för 0,47
som är orginal 16A bias/kanal.Enligt Krisijan skulle den ge ca:150W
med 16A bias.
Har jag gjort bort mig riktigt ordentligt

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/08/31 :  21:52:40  Show Profile Send UrSv a Private Message
Alltså, ledsen att oroa dig men det verkar som om KK har förvirrat sig och dig med men det kan ju naturligtvis vara jag som har missuppfattat också. Som jag ser det är Zen-XA en Zen med Aleph-strömkälla. Om du tittar i schemat så består matningen av 30 VDC enkelmatning (dvs jord och +30 VDC). Det betyder att utspänningen i vila ligger på ungefär hälften av matningen dvs 15 V. Utgångsspänningen kan sedan ideal svinga upp till matningen eller till jord dvs 15 V toppvärde. I och med att steget är bryggat (balanserat) så kan du få max dubbla denna spänning dvs 30 V toppvärde. Detta ger följande uteffekt:

P=U*U/2R= 30*30 / 2*8 = 56.25 W

Du har lite högre spänning men å andra sidan är steget naturligtvis inte idealt så ca 50 W MAX är rimligt. Hade steget varit ett Aleph-X hade det varit dubbelmatning och toppvärdet alltså det dubbla för varje halva och således hade det gett följande uteffekt om strömmen räckt till vilket med din planerade bias inte varit nåt problem förutom värmen då:

P=U*U/2R= 60*60 / 2*8 = 225 W

Nåväl. Ingen fara på isen. Zen är ju ett rätt grovt steg och inte egentligen menat för "produktion" i stereoanläggningen utan snarare som studieobjekt. Aleph-X däremot är ju i princio en kloin av en mycket trevlig kommersiell förstärkare.

Slutsats (enligt mig):
Stig ett par steg tillbaks och fundera på vad du gör och kolla om inte Aleph-X kanske är ett alternativ.

Nog kan Zen-XA som ritat ge 150 W ut men då inte i 8 Ohm utan typ 3 Ohm vilket du kanske inte har högtalare som är?
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2005/09/10 :  20:41:16  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Nu är en kanal på gång !
Även om jag kanske gjorde bort mej som satsade på detta projekt så måste jag testa hur det låter

Är det nån som kan mycket om isolerbrickor till fetarna?
Till aleph-5 köpte jag några tjocka brickor som var svindyra dom vill jag inte ha
elfa har tunna silicon självhäftande kan det va nåt o passar dom?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/09/10 :  22:11:25  Show Profile Send UrSv a Private Message
Jag har kört med de självhäftande TO-3P och de funkar bra om man inte kör allt för hög effekt i varje FET.

Edited by - UrSv on 2005/09/10 22:12:02
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2005/09/11 :  17:04:39  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Värmeförlust i varje fet blir 21w funkar de med silicon då?
En nätdel så gott som klar,förutom drossel!CA:12kg

Biltema agu säkringar blev en smidig övergång från dom stela 4,5mm koppar spett som utgör sekundär
Kan man luftlinda en drossel själv?
Finns det nån formel för MH/varv koppar tråd o vilken tjocklek för 20A ström?
Ska bli 1,4 MH

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se

Edited by - hoktuna on 2005/09/11 17:08:10
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2005/09/13 :  19:58:22  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Provstart ena kanalen gick inget vidare 100r längst ner i schemat mot gnd blev varma som attan (lite rök)jag har dubbelkollat allt.
http://web.vip.hr/pcb-design.vip/zen-xa.html
Vad kan vara felet 0,47r är såna där vita rektagulära 5w 100r är gröna runda 5w typ ac05
Kan spänningen va för hög? ca 35v
Potarna för justering av dc offset ställde jag i mitten kanske dom ska stå på min eller max?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se

Edited by - hoktuna on 2005/09/13 20:13:10
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000