mos
Starting Member
19 Posts |
Posted - 2005/08/02 : 18:39:55
|
Testspelning utan reflexer?
Jag har kört min anläggning i många olika rum, allt ifrån 1 bredsidan i ett ca 20m2 rum - lät mycket bättre utan sidoreflexer, placerade vid kortsidan var det antagligen en massa reflexer. rummet var ett standardrum i mitt studentrum, gipsväggar osv 2 oregelbundet vardagsrum i ett väldigt gammalt stenhus, högt i tak och *eko* som mest märktes när jag gjorde pause mitt i musiken,
3.40m i takhöjd och högtalarna var över en meter upp på en trave tegelstenar.
3 sovrummet fn i London - stativ och en trave tegelstenar, heltäckningsmatta, litet rum och en stor dubbelsäng i mitten. basen tar nästan över och det är ganska diffus ljudbild iom att hela rummet spelar med.
4 test i förra helgen när jag till slut ställde upp hela anläggningen i trädgården :-)
Se bild nedan.
Ljudet var så otroligt mycket bättre än alla rum jag spelat den i, visst basen var lite klen och volymen fick skruvas upp rejält, kanske 80% av max. Dvs 50w x 2 var lite lite men vilket kanonljud jag fick ut av min gamla anläggning!
Summa sumarum: testkör er anläggning ute innan ni köper bättre delar, den enklaste anläggning kan ha potential om man bara fixar rummet.
[URL=http://img212.imageshack.us/my.php?image=hififorumpic2tj.jpg][/URL]
XA2ES -> LS9 -> GFA5200 -> 805V (jo jag köpte LS9'an till slut :-) |
XA2ES -> LS9 -> GFA5200 -> 805V :) (5200 soon to be replaced by 78w Class A monoblocks) |
|