HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Lämpligt mätrum för hgt-mätning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/08/02 :  13:37:03  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message

Ska börja mäta lite olika projekt och funderar på vilket av rummen jag skall använda.

Vi talar om bostadsrum, som skall brukas med minimal ommöblering.

Vill kunna mäta hyfsat farfield ner till 300-400 Hz helst, nearfield är ju inget probs.

Helt skulle man väl madrassera ett rum men....

Hur stort bör det vara? är 3x3 för litet
Mycket/lite möbler, mjuka?

Vad använder ni?

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/08/04 :  14:34:11  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Försök mäta utomhus på en gräsmatta. Annars är det bra att dämpa men du vinner inte så många Hz om inte dämpet är djupt.

Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/08/04 :  14:34:28  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Golv/tak är dina fiender.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/08/04 :  16:33:18  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Det regnar ute...

Ang. Golv och tak så är var det ju ganska uppenbart såvida man inte har ett rum som är mindre än 2,5 m brett eller långt....... madrasserad cell för min del alltså.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/08/04 :  18:49:55  Show Profile Send asto a Private Message
Jag pallar upp högtalaren så centrum mellen elementen hamnar mitt emellan golv och tak. sedan ser jag till att jag har minst en meter fritt runt högtalaren och micen. jag har ett rum som är ca 4 x 4 meter för mätning.
Go to Top of Page

Blackhawk
Member

112 Posts

Posted - 2005/08/08 :  10:32:55  Show Profile Send Blackhawk a Private Message
Testa en "groundplane" mätning annars. Det brukar funka fint även i mindre rum. Enda kravet bortsett från att avståndet till väggar och tak som vanligt sätter begränsningen i var nedre frekvensen går är ett slätt golv. Beroende på mätutrustning finns ju ofta dessutom möjlighet att begränsa tidsfönstret för att sortera bort oönskade frekvenser.

The truth is out there. You just have to find it!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000