HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Förslag gällande högtalarebygge för bioljud
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/08/01 :  20:32:36  Show Profile Send ohmega a Private Message
Joo..det är så här..att en vän till mig är sugen på att bygga ett komplett högtalarsystem till en surroundanläggning...så nu hoppas jag på lite förslag på projekt...alltså typ..högtalarelement..lådprinsip osv...skulle tippa på att kostnaden för byggprojektet max får vara 7000-8000 kr..killen har tillgång till en 7.1-förstärkare men kan nöja sig med ett 5.1-uppställning gällande högtalarna. En av hans få ytterligare "systemkrav" är att använda sig av 2 små subbar(istället för en...som kan dubbelarbeta som högtalarstativ. Det andra kravet är att det skall spela musik på ett tillfredsställande sätt. Svårt?...omöjligt?...vad säger ni?

MVH ohmega

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/08/01 :  22:12:45  Show Profile Send Kmj a Private Message
En polare till mig ska bygga VH-1:orna från Valutronic.
http://www.valutronic.se/VH-1.html
Samma företags SQ-50 kan byggas som frontar/golvare och/eller surround/satelit.
Priset blir 750:-/högtalarsats och sedan runt 500-1000:- till beroende på låda.

Jag tror att ca 2500:-/par golvare kan stämma ganska bra.
De låter definitivt inte dåligt för det priset.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/08/02 :  08:06:37  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
En halv Imperial med Fostex FE206 (? tror jag dom heter) i till vardera kanal. Det kanske spräcker budgeten en aning men borde kunna låta väldans bra, med bra dynamik och klipp i basen.

http://www.decware.com/imperial.htm

http://www.decware.com/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi?board=Imperial action=display num=1101406842
Här är lite info om Fostex i Imperial. Tråden heter "Scaling Imperials and two drivers that should work"

Edited by - Circlomanen on 2005/08/02 08:24:02
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/08/02 :  09:20:33  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Svårt men inte omöjligt??, dock sätter ju priset käppar i hjulet...Eftersom subbarna skall vara stativ så är det knappast golvare ;-) eller hur?

Ska subbarna vara aktiva dvs. med en egen liten stärkare i? Minst 1000:-/st bara för stärkaren...+ element och låda 1000:-/st kvar 3-4 tusen...

Eftersom vi först pratar bio...så bör åtminstone Frontarna L,C,R vara lika, spara på Surrarna. Alltså 1000:-/st för element och låda.....

Stämmer ovanstående? Det påverkar ju eventuella förslag en hel del.

/MI


- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/08/02 :  12:35:28  Show Profile Send ohmega a Private Message
Är bara hemma över lunchen nu...ska kolla era förslag senare idag...tack för responsen

MVH ohmega

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/08/02 :  15:49:22  Show Profile Send ohmega a Private Message
Hmmm....jag måste nog ringa grabben i ikväll...men som jag fick intryck av så handlade det om fronthögtalare i form av stativhögtalare....(smålänningen siter här å gnider..) undra om det fungerar bra med GAMMA BBK200 som högtalarelement i samtliga burkar förutom subben då förståss?...kostar ju bara 285kr/st...vad tror ni om det?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/08/02 15:50:47
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/08/02 :  16:11:15  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
BBK200 är helt ok för de pengarna....men...mitt tips...

..Kolla in olika TB-projekt här på forumet.

Flera har byggt fräcka subbar med W8-740@53€, sedan kan du köra med 28-847 + W4-657@42,50€) som frontar, samt W3-871@16€ som surrar....

Distributör i Finland http://www.hzh-audio.com/ eller var lite "asätare" och försök köpa Beg här på forumet.

mvh

Magnus

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/08/02 :  16:31:19  Show Profile Send ohmega a Private Message
Tycker att W8-740 verkar trög..84 dB...men jag skall kolla upp det hela..med honom.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/08/02 :  16:52:13  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
På med WATT bara

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/08/02 :  20:02:58  Show Profile Send ohmega a Private Message
OK..bara för det så GLÖMDE jag ta upp diskutionen kring tangband..å så....men jag får väl ringa honom om ett par dar igen

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/08/04 :  19:45:48  Show Profile Send ohmega a Private Message
Magils: Ju mer jag tänker(?) efter...ju intressantare verkar ditt förslag på tangbandselement vara...ska simulera lite...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/08/04 :  19:54:58  Show Profile Send marens a Private Message
Satsa hellre på många små bakhögtalare istället (minst ett par per bakkanal) så att du får en ljudbild bakom dig också istället för att ljudet bara kommer från två punkter bakom dig. Det hälper också om man sitter på lite olika platser och lyssnar.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/08/04 :  19:59:06  Show Profile Send ohmega a Private Message
Tackar...det blir ju inte så dyrt med dessa element...så kanske...får se vad min kollega säger om det.

Mmmm...8,3liter per RCL-högtalare...fullt rimligt tycker jag...gäller bara att få till längderna på basreflexrören också..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/08/04 :  23:44:26  Show Profile Send asto a Private Message
Kolla in dessa http://www.blueplanetacoustic.de/de/lautsprecherselbstbau/ducone/index.html
5st borde hålla budgeten, får säkert en peng över till subwoofer oxå
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/08/05 :  19:43:47  Show Profile Send ohmega a Private Message
Det var JUST de elementen Magils här på forumet hänvisade till..men i din länk finns ju filtrena med...tack...kanon

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/08/06 :  11:02:48  Show Profile Send ohmega a Private Message
Förresten....min vän har en plasmaskärm...hur är det nu? En sån har väl inga problem med magneter på samma sätt som ett vanligt bildrör?...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

radelius
Member

163 Posts

Posted - 2005/08/08 :  21:05:09  Show Profile Send radelius a Private Message
Hej!
Är dessa tangbandare riktigt, riktigt bra eller "bara" bra för pengarna.
Jag har ett par Ariel Me2, någon som kan ge mig en hint om en MTM med TB enligt tidigare länk låter bättre eller sämre än dessa.
H/S

Staffan Rådelius
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/08/08 :  22:05:14  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
ohmega - dom elementen är skärmade w4-657 och 28-847S alltså...8 tummaren är inte skärmad.

radelius - Tangband generellt är allt från skrot till bra, just dessa element, samt en 3 tummare W3-871, "anses" ge väldigt god bang-for-the-bucks. Jag skulle således rösta på riktigt bra för pengarna.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000