HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 matta under högtalarna ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2005/08/01 :  19:00:18  Show Profile Send garmen a Private Message
skall en sväng till ikea imorgon, funderar på att köpa ett par små mattor för att ha under min högtalare. bla för att få lite mer färg i rummet, men också för att förhoppningsvis en billig dämpande efekt. eller är det bara så att jag slänger pengarna i sjön ?

det är denna matta jag har tänkte att köpa http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10101&storeId=2&productId=10595&langId=-11&parentCats=10112*10286

89 kr är ju inte så mycket att orda om å andra sidan

btw har ett par qrs saturnus

//garmen

"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"
Lukas 8:18


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882
skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen

Edited by - garmen on 2005/08/01 19:02:33

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2005/08/01 :  22:56:48  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
jag är skeptisk till att den skulle hjälpa något nämnvärt ... köp en större matta och på första golvreflexen istället. en stor ryamatta gör susen!
Go to Top of Page

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2005/08/01 :  23:04:43  Show Profile Send garmen a Private Message
mm, jo men det är så att jag inte har några pengar, vi får se.

//garmen

"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"
Lukas 8:18


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882
skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen
Go to Top of Page

ART
Member

145 Posts

Posted - 2005/08/01 :  23:16:50  Show Profile Send ART a Private Message
Vill minnas att iallafall förr (på den tiden inte heller jag hade några pengar. Alls. Ljuva tid... ) så var det alltid någon som hade just en matta över som man kunde få om man släpade bort den. Ofta var de iofs. både stora och hemska, men inte alltid. Jag bytte succesivt upp mig...

EDIT: Stava...

Edited by - ART on 2005/08/01 23:19:41
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/08/01 :  23:20:48  Show Profile Send Snoop a Private Message
jag har mina på ringum mattor just nu...
Snyggt blir det iaf...

hde dem framför först men sambon blev galen då hon tyckte att de såg så stökigt ut

Vet dock inte om de blev någon skillnad för har inte jämfört, tror dock att skillnaden är försumbar....

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2005/08/02 :  18:37:51  Show Profile Send DIESEL a Private Message
en fördel med ringum mattorna är att man kan utan problem skjuta högtalarna över golvet, om man nu vill testa olika positioner i rummet ...

Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/08/02 :  19:39:50  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Vad skulle en liten matta som knappt sticker ut från under högtalaren kunna göra för ljudet? Eventuellt göra att högtalaren inte står stabilt, och visst så tar den upp lite reflekterat ljus men knappast något alls direkt från högtalaren.

Flytta den framåt, visst, men de är så små ändå Bättre med en rejäl matta en bit framför högtalarna.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2005/08/02 :  19:53:16  Show Profile Send garmen a Private Message
tack för alla svar, blev ingen matta på ikea. utan det blev så att jag fick ett gammalt härk till stor matta å gratis dess utom :D har inte fixat dit den ännu, men hoppas på en bättring

//garmen

"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"
Lukas 8:18


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882
skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2005/08/02 :  20:10:05  Show Profile Send jonasz a Private Message
Borde väl bli samma skillnad som dämpfötter iaf?

Jonas

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/08/02 :  20:48:47  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Dämpfötter av tyg

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2005/08/03 :  14:06:59  Show Profile Send jonasz a Private Message
Prexis! Dämpande verkan mot underlaget måste det ju ha, om jag inte missminner mig är ju den där mattan tjock och "fluffig"? Sedan om det är snyggt är en smaksak, kan nog i mitt tycke passa i rätt miljö.

Jonas

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/08/03 :  14:39:21  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
En matta är inte gjord för att dämpa vibrationer på sådant sätt som en apparatfot - apparatfoten absorberar vibrationerna samtidigt som den utgör en stadig grund för högtalaren medans mattan är "bara" mjuk och däremot dämpar ljudet. Men spridning av ljud under högtalaren är ju ett i princip obefintligt "problem" speciellt när det rör sig om de övre frekvenserna. Ska man ha högtalarna på en matta är det nog bäst att man har något rejält som står emellan, eller spikar som kommer igenom mattan.

Snyggt kan det förstås vara.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2005/08/03 :  17:57:22  Show Profile Send jonasz a Private Message
Tänkte nog mest att det skulle funka vibrationsdämpande mellan högtalaren och golvet. Borde kunna göra nytta om man har t ex "medspelande" parkettgolv då mattorna borde ha en isolerande verkan. Ber om ursäkt om jag var otydlig angående de ljuddämpande egenskaperna som förmodligen är obefintliga om de ligger under högtalaren.

Jonas

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/08/03 :  23:41:20  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Garmen, det kommer antagligen inte göra någon direkt skillnad med de dära mattorna ! Men det kan ju bli snyggt istället !!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.89 sekunder. Snitz Forums 2000