Author |
Topic |
|
garmen
Member
757 Posts |
|
Silversurfaren
fd. headonist
1075 Posts |
Posted - 2005/08/01 : 22:56:48
|
jag är skeptisk till att den skulle hjälpa något nämnvärt ... köp en större matta och på första golvreflexen istället. en stor ryamatta gör susen! |
|
|
garmen
Member
757 Posts |
|
ART
Member
145 Posts |
Posted - 2005/08/01 : 23:16:50
|
Vill minnas att iallafall förr (på den tiden inte heller jag hade några pengar. Alls. Ljuva tid... ) så var det alltid någon som hade just en matta över som man kunde få om man släpade bort den. Ofta var de iofs. både stora och hemska, men inte alltid. Jag bytte succesivt upp mig...
EDIT: Stava... |
Edited by - ART on 2005/08/01 23:19:41 |
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2005/08/01 : 23:20:48
|
jag har mina på ringum mattor just nu... Snyggt blir det iaf...
hde dem framför först men sambon blev galen då hon tyckte att de såg så stökigt ut
Vet dock inte om de blev någon skillnad för har inte jämfört, tror dock att skillnaden är försumbar.... |
[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2] Moderator på Minhembio
|
|
|
DIESEL
Member
953 Posts |
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2005/08/02 : 19:39:50
|
Vad skulle en liten matta som knappt sticker ut från under högtalaren kunna göra för ljudet? Eventuellt göra att högtalaren inte står stabilt, och visst så tar den upp lite reflekterat ljus men knappast något alls direkt från högtalaren.
Flytta den framåt, visst, men de är så små ändå Bättre med en rejäl matta en bit framför högtalarna. |
/Jonas
|
|
|
garmen
Member
757 Posts |
Posted - 2005/08/02 : 19:53:16
|
tack för alla svar, blev ingen matta på ikea. utan det blev så att jag fick ett gammalt härk till stor matta å gratis dess utom :D har inte fixat dit den ännu, men hoppas på en bättring
//garmen |
"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har" Lukas 8:18
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882 skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen
|
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2005/08/02 : 20:10:05
|
Borde väl bli samma skillnad som dämpfötter iaf?
Jonas |
You'll Never Walk Alone... |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2005/08/02 : 20:48:47
|
Dämpfötter av tyg |
/Jonas
|
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2005/08/03 : 14:06:59
|
Prexis! Dämpande verkan mot underlaget måste det ju ha, om jag inte missminner mig är ju den där mattan tjock och "fluffig"? Sedan om det är snyggt är en smaksak, kan nog i mitt tycke passa i rätt miljö.
Jonas |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2005/08/03 : 14:39:21
|
En matta är inte gjord för att dämpa vibrationer på sådant sätt som en apparatfot - apparatfoten absorberar vibrationerna samtidigt som den utgör en stadig grund för högtalaren medans mattan är "bara" mjuk och däremot dämpar ljudet. Men spridning av ljud under högtalaren är ju ett i princip obefintligt "problem" speciellt när det rör sig om de övre frekvenserna. Ska man ha högtalarna på en matta är det nog bäst att man har något rejält som står emellan, eller spikar som kommer igenom mattan.
Snyggt kan det förstås vara. |
/Jonas
|
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2005/08/03 : 17:57:22
|
Tänkte nog mest att det skulle funka vibrationsdämpande mellan högtalaren och golvet. Borde kunna göra nytta om man har t ex "medspelande" parkettgolv då mattorna borde ha en isolerande verkan. Ber om ursäkt om jag var otydlig angående de ljuddämpande egenskaperna som förmodligen är obefintliga om de ligger under högtalaren.
Jonas |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2005/08/03 : 23:41:20
|
Garmen, det kommer antagligen inte göra någon direkt skillnad med de dära mattorna ! Men det kan ju bli snyggt istället !! |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
|
Topic |
|