HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 B&W 800 serien
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Coffee
Starting Member

9 Posts

Posted - 2005/08/01 :  10:59:10  Show Profile Send Coffee a Private Message
Är det någon som har "blandat" nya 800-serien med gamla Nautilus.
Har dom samma karaktär som den gamla modellen? Är sugen på att skaffa en HTM3S. Den verkar ju mest lik gamla HTM1.

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/08/01 :  13:29:47  Show Profile Send Knoppen a Private Message
I grundkaraktären är de mycket lika. Ganska neutralt och rent.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Coffee
Starting Member

9 Posts

Posted - 2005/08/01 :  14:06:05  Show Profile Send Coffee a Private Message
Det skall alltså funka med att komplettera sin Nautilus anläggning med nya 800 serien om man håller sig till S modellerna, eller tror du "Knoppen" att det även skulle kunna funka att köra med D serien? Det skulle ju kunna vara bra med tanke på framtida uppdateringar på huvudhögtalarna.
Go to Top of Page

Frasseman
Member

279 Posts

Posted - 2005/08/01 :  14:30:40  Show Profile Send Frasseman a Private Message
Coffee: Tyvärr är det helt annan upphängning av diskanten + helt nytt delningsfilter...

Det enda som kan blandas in är surroundhögtalare eller subbasar... Vill du ha en matchande center är det bara att leta efter en begagnad.

Mvh
Andreas

Min anläggning
Go to Top of Page

Coffee
Starting Member

9 Posts

Posted - 2005/08/01 :  15:43:23  Show Profile Send Coffee a Private Message
Frasseman: Har du provat kombinationen, nya 800 centern med gamla Nautilus? Eller är det skillnaderna på pappret du drar dina slutsatser ifrån? Har sett några HTM2 till salu, tror dock inte att det är något alternativ till mina 801N. HTM1 i rätt färg verkar dock vara svårt att hitta.
Go to Top of Page

Frasseman
Member

279 Posts

Posted - 2005/08/01 :  16:22:13  Show Profile Send Frasseman a Private Message
Coffee: Jag har haft B&W Nautilus 803 och 802 tillsammans med HTM1 hemma...
Så jag har erfarenhet därifrån, sedan jobbar jag på Hi-Fi Klubben och har vait på besök i B&W´s fabrik i Worthing...

Den nya kantupphängningen på diskanterna gör att alu-membranets lägre uppbrytning kan flyttas från ca. 2½Khz ned till 700Hz, detta gör att man bytt till första ordningens delningsfilter för diskanterna dvs. endast en kondensator mellan förstärkare och element.

Skall du ha en center till 801 finns endast HTM1 som alternativ, HTM2 skulle bara förstöra harmonin i din anläggning. Annars kan du ju alltid köra 4.1 eller varför inte 4.2??

Mvh
Andreas

Min anläggning
Go to Top of Page

Coffee
Starting Member

9 Posts

Posted - 2005/08/01 :  17:05:26  Show Profile Send Coffee a Private Message
Jag kör 4.0 idag med 805N som bakre vilket funkar alldeles utmärkt. Det vart ett otroligt lyft när jag kopplade in 805N högtalarna istället för ett par som inte alls hade samma karaktär som frontarna. Jag misstänkte att centern kunde ställa till det för mig. Jag får nog leta utanför Svedalas gränser också.

Har man inte haft problem med basen innan så blir det nog något att bita i med 4.2.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000