HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Classé Delta-serien
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2005/07/31 :  10:06:54  Show Profile Send Joacim a Private Message
Någon som lyssnat på nya Delta-serien från Classé, gällande förstärkar-sidan? Det har ju kommit två slutsteg på 100W resp 200W samt en integrerad förstärkare.
Hur är karaktären på produkterna, och om möjligt om det går att uttala sig om prisvärdet gentemot andra likvärdiga produkter?

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/07/31 :  15:32:15  Show Profile Send Blue a Private Message
Har du kollat in recensioner? Vet att sacd-spelaren och den integrerade stärkaren testats i Hifi Choice och Hifi & Musik nyligen i alla fall.

Några erfarenheter har jag tyvärr inte.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2005/07/31 :  16:02:02  Show Profile Send pewe a Private Message
Även test i High Fidelity vill jag minnas
Go to Top of Page

fatpipe
Member

264 Posts

Posted - 2005/07/31 :  17:31:50  Show Profile  Visit fatpipe's Homepage Send fatpipe a Private Message
quote:
Vet att sacd-spelaren och den integrerade stärkaren testats i Hifi Choice och Hifi & Musik nyligen i alla fall.



SACD? Dom har ingen spelare som tar SACD såvitt jag vet


Hursomhelst har spelat med CDP-100 och CAP-2100 på ett par 803D.
Detta lirade riktigt bra och de 100w som förstärkaren levererar räckte och blev över i ett rum på 65m2.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/07/31 :  20:35:47  Show Profile Send Blue a Private Message
fatpipe: "SACD? Dom har ingen spelare som tar SACD såvitt jag vet"

Korrekt. Lätt att blanda ihop med typ Denon och Marantz mfl som ju har släppt en del SACD-spelare i de övre prisklasserna nu på sistone.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

thli
Member

248 Posts

Posted - 2005/07/31 :  20:56:59  Show Profile Send thli a Private Message
Classé har 2 SACD spelare i Omega serien:

SACD 2


SACD


//Thomas
Go to Top of Page

fatpipe
Member

264 Posts

Posted - 2005/07/31 :  22:28:33  Show Profile  Visit fatpipe's Homepage Send fatpipe a Private Message
Där satte du mig på plats thli
Mina tankar låg bara på den nya Delta serien. Tack för rättelsen!

Edited by - fatpipe on 2005/07/31 22:29:27
Go to Top of Page

Twincam
Starting Member

37 Posts

Posted - 2005/08/01 :  21:45:52  Show Profile Send Twincam a Private Message
Hej

Jag har för- och slusteget CP-500/CA-2200 tilsammans med CD spelaren CDP-100 och jag kan intyga att det låter mycket bra, mina N804:or fick liksom ett helt nytt liv om ni förstår vad jag menar. Har även hört samma system hos HiFi klubben kopplat till dom nya 802D högtalarna, och det lät ju alldeles fantastiskt... Karaktären är väldigt neutral och transparent.

mvh
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/08/02 :  12:30:15  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag tycker att de låter lite lite för ljusa för min smak, åtminstone över B&W 800D. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/02 :  18:15:13  Show Profile Send mayro a Private Message
classe ljusa????

wow.. vad har hänt sedan typ mitt CA 300 tillverkades kan man undrar...
Classes varumärke brukar ju vara varmt men upplöst ljud med god förmåga att driva allt...

Så vad har hänt? Förlåt jag frågar här på tråden. Men blev rent förvånad av denna info.. Har sett någon mer faktiskt som skrivit så på annan plats.. minns bara inte vem eller var....
Så hur som .. då man ser det två ggr blir man ju alert....

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/08/02 18:15:44
Go to Top of Page

Twincam
Starting Member

37 Posts

Posted - 2005/08/03 :  08:45:18  Show Profile Send Twincam a Private Message
"Upplöst ljud med god förmåga att driva allt" tycker jag är en bra besrivning. CA-2200 verkar ju driva 802D:orna, som ju inte är helt okrävande, utan några problem ( men att däremot koppla in det mindre steget på 2x100W till de större 800D som Hi-Fi klubben tydligen gjorde på någon mässa tycker jag väl inte låter helt idealiskt om man så säger). Ljusa? Kanske en del kan uppleva det så, själv tycker jag att det är väldigt transparant, men B&W är ju oxå lite åt det ljusa hållet om man generaliserar. Personligen tycker jag ändå den nya Delta serien är ett steg framåt, tyvärr till ett klart högre pris då. Men jag har även hört talas om de som föredrar dom tidigare produkterna.

Det finns förresten ett nytt test upplagt på Classés hemsida:
http://www.classeaudio.com/reviews/reviews-pdfs/DeltaSeries-TheAbsoluteSound-July05.pdf

mvh
Go to Top of Page

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2005/08/05 :  00:05:46  Show Profile Send Joacim a Private Message
Tackar för input!
Har kollat på lite recensioner, och serien har fått rätt så bra kritik.

Twincam: Har Du jämfört det mindre slutsteget på 100W med Ditt större?
fatpipe: När Du lyssnade till den mindre integrerade på 100W, fick Du möjlighet att lyssna till det större slutsteget på 200W?

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?
Go to Top of Page

Twincam
Starting Member

37 Posts

Posted - 2005/08/05 :  07:28:32  Show Profile Send Twincam a Private Message
Joacim,

nej det har jag inte. Det mindre steget fanns inte inne där jag köpte det (ej Sverige). Men även om det mindre steget klarat av att driva ett par N804:or så var jag ändå bara intresserad av det större, delvis med tanke på ev. framtida uppgradering av högtalarna till t.ex 803D/802D ...

mvh
Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2005/08/05 :  09:01:49  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Jag lyssnade på Classén Delta-serien med mina egna högtalare när jag var på Hifi-klubben. Det lät rent och fint men något ljust tyckte jag nog. Det kan dock varit rummet som gjorde detta, svårt att säga. Däremot lät mina högtalare mycket bättre hos Canseda med Onkyos digitala A-1VL och deras CD-spelare C-1VL för sammanlagt 29000kr, vilket ju faktiskt är billigt i sammanhanget Jag ska nog låna hem Onkyo-grejorna snart så det kommer kanske en mer utförlig "rapport" de närmsta veckorna...
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/08/05 :  10:14:15  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

jag har aldrig upplevt att Classé haft någon egenkaraktär i sitt ljud

classé vet vad dom sysslar med, dom läre knappast jobba med att få
deras produkter att låta "varmt" eller "högupplöst" osv !

Det är riktigt bra prylar, jag skulle snarare klassa dem som
ytterst väligenomtänka och transparenta.

Den nya serien är det lite "lifestyledesign" över, någonting
man självklart får betala för. Classé har unnat göra bra produkter
i flera flera år, varför det finns bra produkter att finna på den
stora begagnatmarknaden !!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/08/05 :  13:50:58  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Som du ju vet Niklas så har alla tillverkare sin karaktär på ljudet. Gäller som jag ser det alla, oavsett om det är Krell,Mark Levinson,Linn, eller Classe´.

Sedan att Hifi&Musik i det senaste numret anser att de är mörka kanske man inte skall lägga för stor vikt vid, med anledning av så ofta som nämnda tidning sågas på detta forum. MvhKristofer
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/08/05 :  13:57:11  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

"Som du ju vet Niklas så har alla tillverkare sin karaktär på ljudet"

Anourlunda ljud på slutsteg, det är någonting jag absolut inte håller med om, visst finns det skillnader men frågan är om någon uppfattar det.

mörkt och ljust, det verkar på er som det är natt och dag i skillnad räknat !

hur får man ett slutsteg att låta mörkt och ljust?

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/08/05 :  14:15:23  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jodå jag upplever det så efter att ha lyssnat på flertalet olika tillverkare nu under det senaste året. Dock så är ju mörkt och ljust mycket riktigt inte "natt och dagskillnader",utan snarare att försök att kataktärisera sina lyssningsupplevelse. MvhKristofer
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/05 :  14:41:33  Show Profile Send mayro a Private Message


Jag tror till o med classe på sin hemsida skriver att dom medvetet bygger för att INTE få det ofta förekommande ljusa-hårda-eller valfria formuleringen man VILL kalla ljudtypen för.. Orkar inte titta efter exakta formuleringen dom valde.. Men nåt åt den stilen är det...

Och just SÅ uppfattar i alla fall jag den nu spelande Classe CA300 jag har här på mina toppar...

Därmed INTE sagt att den är MÖRK eller DOV eller nåt sådant.. Mer kanske att den känns väldigt "korrekt tonalt" sett

Och att den INTE hissar upp diskanten till att spela någon slags knepig sk "upplösning" därigenom....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/08/05 :  16:33:14  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Skulle ju kunna haft med högtalarna som de testades med att göra. Det var B&W800D,men det verkar osannolikt.MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2005/08/05 18:16:12
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/07 :  01:52:16  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Skulle ju kunna haft med högtalarna som de testades med att göra. Det var B&W800D,men det verkar osannolikt.MvhKristofer



oj. Förlåt om du uppfattade mig såsom jag "försvarade" classe eller "läxade" eller "mästrade" din åsikt.. SÅ menade jag absolut inte mina inlägg här...

Jag menade enbart vad dom skrivit om sina stärkare samt att det jag hört av just min lite äldre så stämmer deras text väl..

Dom nya har jag absolut inte en susning om ber tusen ggr om ursäkt för detta... Såg inte förän nu hur det blev här... Så därför tog det tid innan jag kunde fixa till misstaget att inte tydligare skriva HUR osv ja menade ..

Så blir det då man ibland skriver för lite.och inte klart nyanserar bättre VAD osv man menar.. Tack för du inte blev sur i alla fall.

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/08/07 :  20:28:21  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ingen som helst fara, Tobbe, det är hur lugnt som helst.

Hoppas att du snart får möjlighet att lyssna på den nya serien för lyssningsupplevelser kan ju skilja sig mellan olika tillfällen. MvhKristofer
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000