HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Absorbenter eller vad? Uppd. med bilder
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/07/29 :  16:22:45  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Hej!

Jag bor i en studentlägenhet på 34 kvadrat där lyssningsrummet (det enda rummet förutom kök och skithus) är på 15,5 kvadrat (3,7*4,2). Väggarna (av gips) är rätt så kala. Det hänger 4 st 75x100 posters på framväggen (ena långsidan). På bakväggen hänger två gitarrer. Höger kortsida består av hönster och balkongdörr. På den andra kortsidan kommer en vägghylla monteras. Likaså på framväggen mitt mellan högtalarna, bakom TVn. Jag tycker dock att det ekar förfärligt. Gardinerna är rätt tunna (gjorda av lin). Vad kan man göra för att få "mjukare klang" i rummet?

Sen en fråga om absorbenter. Om man har en högtalare med framåtvända basreflexrör, behöver man absorbenter bakom dem då?

Tack på förhand!

Edited by - MullBenkt on 2005/08/02 19:32:23

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/07/29 :  17:12:16  Show Profile Send ohmega a Private Message
quote:
Vad kan man göra för att få "mjukare klang" i rummet?


Stora tjocka Mattor på golvet?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/07/29 17:13:12
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/07/29 :  17:19:15  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Det är en god tanke! Däremot har jag inte så mycket utrymme för mattor/matta. Ska se om jag kan ta lite bilder...
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/07/29 :  17:40:07  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Det hårda ljudet kommer från de odämpade ytorna (om jag har förstått det hela rätt) Så det kommer att hjälpa en hel del med mattor, bokhylla och i viss mån tjockare gardiner.

Det bästa är att möblera rummet först, och sen ge sig på de "riktiga" akustik förändringarna.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/07/30 :  01:45:23  Show Profile Send denada a Private Message
Tyg tavlor eller mattor funkar fint på väggarna... om man inte har en fru som inte gillar det hela.
men det låter som om ditt rum är lite för avskalat på textilier... tjocka gardiner gör massor lika så om du kan mosa in en matta eller två mindre vid första vågen i golvet...

men som Labbe säger. möblera rummer först och fundera på hur du vill att dämpningen ska se ut. ska det lysa att det bara är för att dämpa eller ska det se ut som om du har inrett rummet för att trivas med det...

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

Rishna
Member

185 Posts

Posted - 2005/07/30 :  18:00:17  Show Profile Send Rishna a Private Message
Gipsväggar låter trevligt, om man ändå hade såna

Själv sitter jag med putsad tegel i alla led vilket är fördärvligt för basen. Dock har jag lyckats få till det riktigt bra avseende diskantklappekot som annars huserar fritt. Jag och sambon köpte en 15 mm fasadskiva i Gullfiber (ganska hårt pressad) 120x270 cm som vi klädde med ett trevligt tyg. Till sist fäste vi "tavlan" på väggen bakom högtalarna med två skruvar och ett par brickor (c:a 40mm) för att det hela inte skulle kasa ned.

Skillnaden före-efter är helt enorm! Rekommenderas varmt.

/Fredrik
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/07/30 :  18:17:27  Show Profile Send ohmega a Private Message
Hm..."fasadskiva"...å jag som köpte en stor fet matta på ikea, som jag skruvat fast i väggen...kanske skulle varit bättre med en "fasadskiva" istället...hmm

edit: stavning

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/07/31 09:06:41
Go to Top of Page

Rishna
Member

185 Posts

Posted - 2005/07/30 :  22:47:21  Show Profile Send Rishna a Private Message
Jag har också använt mattor förut men de vill gärna hänga ner på mitten. En fasadskiva behåller formen eftersom den är så styv. Fasadskivor finns också i 50 mm. som även de är hårt pressade så de inte faller sönder vid väggmontering. Skivorna finns att köpa på t.ex. Optimera. Kostar ungefär 250-300:- st. och då har man så man klarar sig ett bra tag. Hemtransporten kan dock bli lite vansklig pga. storleken. Jag har haft tur som har vikarierat som lastbilschaufför på ett åkeri i stan och det finns alltid tid över för en liten omväg.

/Fredrik
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/07/31 :  02:16:45  Show Profile Send ohmega a Private Message
tack för tipset

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/07/31 :  04:28:53  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Kul med många tips!

Läget är sådant, att jag vill att det skall se inrett ut. Måste nog byta gardiner i alla fall. Dessa kräk släpper dessutom igenom en massa ljus (bor i Piteå, så midnattssolen är inte att leka med), men dom är fina på kvällen .

Jag ska se till att ordna bilder så fort jag får mina stativ. För nu står högtalarna tämligen provisoriskt placerade.
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/08/01 :  18:03:29  Show Profile Send denada a Private Message
Ja bilder är ALLTID KUL :D

så det ser i alla fall jag fram i mot...

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/08/01 :  22:24:10  Show Profile Send Merkurius a Private Message
MullBenkt: Se där, en till pitebo Håller för övrigt med de andra, mattor kan göra mycket.
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/08/02 :  19:31:58  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Merkurius: Jajjemänsan! Du med?

Bilder på framväggen respektive bakväggen.



Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/08/03 :  20:21:37  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Hmm, verkar itne finnas så mycket jag kan göra?
Kruxet är att jag inte har tillgång till nåt garage eller några verktyg. Annars hade jag byggt en tavla med absorberande/ljuddämpande material i.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/08/03 :  20:32:41  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Eko blir du av med ganska lätt, lösningen är i princip vad som helst som sätts på väggarna. Ekot är ju ljud som reflekterar mellan två parallella ytor, så det är ovanför soffan och eventuellt också ovan TVn som du bör sätta in stöten. Du behöver bara ha något som bryter eller absorberar ljudet på en av ytorna men det blir ju inte sämre om båda behandlas.

Vi skymtar ju ett fönster där, min första rekommendation skulle nog vara att fixa några gardiner med längder istället för bara en kappa som du nog har nu. Sedan något mjukt på bakväggen, varför inte sätta upp en matta som någon annan sade, eller ett tungt draperi kanske. Det finns ju andra alternativ så som väggmonterade hyllor, sen finns ju förstås kommersiella akustikförbättrande produkter, Svanå har en diffusor som heter Golden Horn Light som du kunde montera ovan soffan som diffuserar ljudet. Men sätt då mattan på frontväggen istället

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/08/03 :  20:40:01  Show Profile Send denada a Private Message
Jo jag håller nog med EuphoniC att du borde sätta upp något som dämpar bakom soffan. Men jag skulle nog även hänga något på väggen bakom TVn. Bakom soffan kan du ju alltid hänga flera guror... för det är ju KUL det oxå.
stora och tunga gardiner fixar en hel del. Nackdelen är att det kan ge ett kul fenomen om du har mycket dämpning på ena sidan av rummet. Fast det är ju lösbart med mera absorbenter... :D
Fast jag tror att du kommer långt med ett drapperi bakom soffan och något på väggen bakom soffan.

Hoppas att det löser sig och att du får många sköna timmar framför stereon...

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/08/03 :  20:49:29  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Tack för alla tips!

Jag har en resonatorgitarr i förnicklad mässing som jag gärna inte hänger upp på väggen, då den sjunger med i alla låtar där det tas tonen G eller D (vilket är rustigt många låtar ). Jag får börja med gardinerna och se hur det resulterar.
Go to Top of Page

Magic
Member

105 Posts

Posted - 2005/08/04 :  14:43:23  Show Profile  Visit Magic's Homepage Send Magic a Private Message
Spana in vår hemsida så kanske du får lite tips på ljudabsorbenter.

"Ljudrätts Aktivist Javisst"

Jobbar med snygga ljudabsorbenter åt Akustikmiljö i Falkenberg. www.akustikmiljo.se

Nu med Web-shop
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000