HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Delning Aktivt + Passivt (Behringer)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2005/07/29 :  08:53:18  Show Profile Send Fimax a Private Message
Har funderat det där med en Behringer som aktivt filter. I framtiden funderar jag på att ha mitt Dahlbergband med ett mellanregister samt en aktiv bas med delning ca 100Hz.

Den atkiva basarna skall drivas med ett separat slutsteg då dessa har en lägre verkningsgrad än de övriga elementen. Min tanke är att dela basen-mellanregistret med en Behringer och mellanregistret-bandet passivt.

Frågan är hur man ska göra detta.

Ska man låta Behringern dela högpass på basen och lågpasset på mellanregistret kombinerat med passiv delning på mellanregistrets högpass samt diskantens lågpass

eller

Ska man låta Behringern dela högpass på basen och och passiv delning på mellanregistrets högpass och lågpass samt diskantens lågpass.

eller

Ska man låta Behringern dela högpass på basen, mellanregistrets högpass och lågpass och den passiva delningen endast på diskantens lågpass..

Vilket är bäst? Jag vill alltså låta ett slutsteg driva mellanregister-bas (bästa slutsteget) och basen med ett annat. Jag vill om möjligt undvika att sätta Behringern i signalvägen före en passiv delning.

/filip




deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2005/07/29 :  10:27:11  Show Profile Send deerhunt a Private Message
Hej Filip

Jag delar aktivt (LP 24 dB) till basen och har provat

1. Aktivt HP mot mellanreg
2. Passivt 6 dB mot mellanreg
3. Låter mellanreg spela med så djupt den "orkar".

Det slutade med alt.2.

Delningen mellan mellanreg och diskant sker passivt (förstås)

mvh

Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.4 sekunder. Snitz Forums 2000